Friday, August 12, 2016

Sakit Buah Pinggang Tahap 5, Apa Yang Perlu Dilakukan?

Apakah Dia Sakit Buah Pinggang Tahap 5?


Chronic kidney disease (CKD) atau sakit buah pinggang kronik terjadi bila buah pinggang telah rosak. Buah pinggang boleh rosak akibat daripada kecederaan fizikal atau penyakit seperti kencing manis atau tekanan darah tinggi. Bila buah pinggang rosak, ia dah tak mampu untuk menapis darah atau menjalankan fungsinya dengan baik. Antara fungsi penting buah pinggang ialah: 
  • Menapis darah
  • Memastikan keseimbangan cecair dalam badan 
  • Mengawal selia hormon 
  • Membantu mengawal tekanan darah 
  • Menjaga kesihatan tulang 
  • Membantu menghasilkan sel darah merah

Terdapat 5 tahap dalam chronic kidney disease (CKD). 

  • Tahap 1 dan 2. Tahap paling mild, pada tahap awal macam ni, buah pinggang dah pun rosak dan tak mampu berfungsi dengan baik. 
  • Tahap ke-3, lebih kurang separuh daripada fungsi buah pinggang telah hilang. Ini boleh menyebabkan masalah lain, seperti tekanan darah tinggi dan masalah tulang. Rawatan untuk masalah-masalah ni sangatlah penting dan boleh membantu untuk memperlahankan kehilangan fungsi buah pinggang.
  • Tahap 4, kerosakan buah pinggang sudah parah. Pada tahap ini, adalah sangat penting untuk memperlahankan kehilangan fungsi buah pinggang dengan mengikuti jadual rawatan dengan betul dan menguruskan masalah lain seperti tekanan darah tinggi atau penyakit jantung dengan baik.
  • Tahap 5 pula ialah tahap dimana buah pinggang telah gagal. Jika ini terjadi, pemindahan buah pinggang atau dialisis diperlukan untuk meneruskan hidup.

Apa yang perlu dibuat kalau anda disahkan menghidap sakit buah pinggang ?

Ambil tahu apa yang boleh anda buat untuk elakkan sakit buah pinggang tu daripada jadi semakin kronik dan apakah pilihan rawatan yang ada – wajib buat sebab anda memang takde pilihan kerana bila buah pinggang dah mula rosak, ia akan terus merosak dan lama- kelamaan akan turut membawa kepada banyak penyakit lain.
Tangani komplikasi sakit buah pinggang sebaik-baiknya seperti: 
  • Masalah jantung dan salur darah
  • Anemia (kurang sel darah merah) 
  • Masalah tulang 
  • Tekanan darah tinggi 
  • Kekurangan nutrisi
Sekali buah pinggang rosak, ia akan terus merosak dan turut menyebabkan pelbagai komplikasi lain yang akan membuatkan tahap kesihatan menjadi lebih teruk. Jadi, tindakan awal dalam mengawal atau mengurangkan risiko komplikasi ini terjadi adalah sangat PENTING.

Kegagalan Buah Pinggang

Walaupun anda sekarang sedang mendapatkan rawatan untuk sakit buah pinggang tahap 4 dan sangat menjaga kesihatan, buah pinggang anda tetap berpotensi untuk gagal. Kegagalan buah pinggang terjadi apabila: 
  • 85 – 90% fungsi buah pinggang telah hilang
  • GFR dibawah 15 
  • Buah pinggang tidak dapat berfungsi dengan baik untuk membuatkan anda terus hidup
TIADA PENAWAR untuk buah pinggang yang telah rosak, tapi dengan rawatan yang betul anda masih berpeluang untuk terus hidup. Menghidap kerosakan buah pinggang bukanlah bermakna anda sudah dikenakan HUKUMAN MATI. Ada orang yang masih mampu hidup aktif walaupun mereka terpaksa menjalaninya dengan buah pinggang yang dah rosak.

Rawatan Untuk Kegagalan Buah Pinggang

Terdapat 2 jenis rawatan untuk kegagalan buah pinggang iaitu :

1.    Pemindahan Buah Pinggang

Ini adalah pembedahan untuk menggantikan buah pinggang yang telah rosak dengan buah pinggang baru. Buah pinggang yang baru tu boleh datang daripada mana-mana penderma organ tak kiralah mereka yang telah mati atau masih hidup. Buah pinggang baru biasanya boleh berfungsi serta-merta.

Seseorang tu memerlukan ubatan tertentu untuk mengelakkan daripada badan mereka menolak buah pinggang baru yang diterima. Jika berlaku penolakan, dialisis diperlukan dan anda mungkin mempertimbangkan untuk membuah pemindahan kedua.
Pemindahan buah pinggang ialah rawatan, bukan penawar. Penerima buah pinggang baru masih dikira menghidap sakit buah pinggang dan anda mungkin masih perlu mengambil ubat-ubatan yang diambil sebelum pemindahan buah pinggang dilakukan.

2.    Dialisis

Dialisis adalah sejenis rawatan yang berfungsi untuk menjalankan kerja yang dilakukan oleh buah pinggang anda,iaitu mengekalkan imbangan homeostatik cecair badan dengan penapisan dan penyingkiran metabolit (seperti urea) dan galian dari darah dan menyingkirkannya bersama air sebagai kencing.Rawatan ini diperlukan apabila buah pinggang anda tidak lagi boleh menjalankan fungsi tersebut atau disebut kegagalan buah pinggang.

Cuba anda tengok makcik ni. Proses dialisis ni memang menyakitkan. Sanggup ke anda sebagai anak, membiarkan ibu anda sakit seperti ini?

Sakit Buah Pinggang STAGE 5, Ikthiar Guna Vivix.

 " Setakat ni saya rasa masih bertahan walaupun hari tu Dr. kata dah STAGE 5, tapi masih belum ada apa-apa tanda. Insyaallah saya teruskan dengan vivix ini"
VIVIX – Vivix hanya berasaskan 4 bahan semulajadi ini sahaja tanpa sebarang campuran lain dan bahan-bahan ini mengandungi resveratrol dan antioksidan yang sangat powerful.
Didalam kajian makmal, ramuan Vivix ® telah menunjukkan ia memberi kesan kepada 4 mekanisma (punca) utama penuaan dan penyakit kronik pada tahap sellular:- 
  • Melindungi dan memperbaiki sellular DNA.
  • Memberi kesan positif kepada pengawalan genetik. 
  • Menggalakkan biogenesis (pembentukan baru) mitochondria yang merupakan ‘kilang’ yang menjana tenaga bagi sel 
  • Melambatkan pembentukan protin AGE (Advanced Glycation End products) yang boleh menyebabkan kerosakan sel dan mengganggu kesihatan sel
Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan Vivix, anda boleh klik link di bawah dan terus order. 
Selamat Membeli belah bersama Shaklee!

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=5cba6e74e996a4b1d7534b6bdc8ee5f6
Atau 
Dengan Pembelian 2botol vivix Anda layak mendapat keahlian secara percuma dan penjimatan dengan harga Ahli.

Untuk keterangan lebih lanjut sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi secara percuma:
SMS/whatapps: 013-4505852   (Soffiah)
Shaklee ID: 1027990
Emel/ YM: soffiah_ms@yahoo.com

Facebook: Natural Beauty With Natural Supplement/ 

0 comments:

Post a Comment