eSell: CUSTOMER USER GUIDE


Shaklee Product Malaysia telah melancarkan satu shopping tools yang dinamakan eSell Shaklee untuk memudahkan proses pembelian produk shaklee. Di dalam entry ini, saya akan kongsikan Customer User Guide iaitu cara menggunakan shopping cart shaklee eSell yang begitu mudah dan mesra pelanggan. 


Sekiranya anda, klik button pesanan di blog ini seperti button ini:

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=5cba6e74e996a4b1d7534b6bdc8ee5f6

Ia akan terus membawa anda ke pautan (link) ke skrin seperti di bawah, anda sebenarnya "sedang" berada di dalam sistem shopping cart eSell shaklee.


Paparan pertama di dalam tools Cart eSell Shaklee

Cara membuat tempahan melalui tools eSell Shaklee.

(Anda boleh memilih bahasa yang anda mahukan - English, Bahasa Malaysia, Chinese)

Langkah 1:
Apabila paparan seperti di atas muncul, klik "Agree" kemudian "Next".

Langkah 2: 
Setelah menekan "Next" paparan seperti di bawah akan muncul. Paparan ini menunjukkan produk yang dicadangkan di dalam Entry (blog) ataupun di dalam Iklan (facebook/intagram/dll) yang anda baca sebentar tadi.

Anda boleh memilih kesemua produk yang dicadangkan atau memilih mana-mana produk mengikut budget anda. Anda bebas untuk menanda/batalkan tanda atau menambah serta mengurangkan kuantiti produk.

Harga dan jumlah harga akan terus dipaparkan mengikut pilihan anda.

Klik "Checkout" apabila anda sudah menetapkan tempahan anda.


Panduan Pelanggan untuk Shaklee eSell
Paparan kedua eSell Shaklee
Langkah 3:
Isikan SEMUA ruangan yang dikehendaki seperti di dalam paparan "Customer Data" di bawah.

Pastikan kesemua maklumat yang diberikan tepat terutama bahagian Shipping Address untuk memastikan tempahan anda sampai ke alamat yang betul.

Elakkan menggunakan alamat P.O.Box, W.D.T melainkan ianya alamat sekolah atau pejabat kerajaan (situasi ni selalu berlaku di Sabah dan Sarawak), pihak courier tidak akan menghantar ke alamat tersebut. Jadi, untuk mengurangkan masalah, pastikan alamat yang diberikan adalah alamat pejabat atau alamat rumah jika rumah sentiasa ada orang.

Setelah mengisi dengan lengkap dan betul, klik "Continue" untuk paparan berikutnya.


Panduan Pelanggan untuk Shaklee eSell
Paparan ketiga eSell Shaklee: isikan SEMUA ruang yang disediakan
Langkah 4:
Selesai mengisi maklumat peribadi, anda akan dibawa ke paparan berikutnya iaitu Paparan Pengesahan Tempahan.

Jika semua maklumat tepat - produk yang ditempah, kuantiti, harga, jumlah harga dan alamat penghantaran, sila klik "Proceed for Payment" untuk membuat pembayaran.

"Freight Charges" adalah "Kos Penghantaran" atau postage yang dikenakan.

Sebagai makluman, kos penghantaran adalah pada kadar tetap.

Bagi alamat Semenanjung, kos penghantaran adalah RM10.00 bagi setiap tempahan, manakala tempahan bernilai RM800.00 ke atas, kos penghantaran adalah PERCUMA. Penghantaran mengambil masa 4-5 hari. (Selalunya 2 hari dah sampai).

Bagi alamat Sabah atau Sarawak, kos penghantaran adalah RM20.00 bagi setiap tempahan, manakala tempahan bernilai RM1000.00 ke atas, kos penghantaran adalah PERCUMA. Penghantaran mengambil masa 7-10 hari. (Selalunya 3-4 hari dah sampai).

Mana-mana tempahan yang terdiri daripada Vivix (walaupun sebotol), samada ke Semenanjung atau Sabah Sarawak, kos penghantaran adalah PERCUMA.


Customer User Guide Shaklee eSell
Paparan keempat: pengesahan tempahan
Langkah 5:
Berikutnya adalah  paparan Pembayaran.

Anda boleh membuat pembayaran menggunakan KAD KREDIT atau KAD DEBIT.

Jika anda menggunakan Kad Debit, pastikan anda sudah mengaktifkan "online purchase limit" di ATM ataupun hubungi khidmat pelanggan bank anda.

Isikan maklumat yang diperlukan seperti:-

  1. Ruangan "Credit Card/Debit Card" - Pilih jenis kad: Visa atau MasterCard
  2. Ruangan "Card Holder Name" -  Isi Nama pemegang kad
  3. Ruangan "Credit Card/Debit Card Number" -  Isi nombor Kad Kredit/Debit, selalunya sebanyak 16 digit yang tertulis di hadapan kad anda
  4. Ruangan "Expiry Date" -Tamat tempoh kad anda (bulan/tahun) seperti tertera di hadapan kad.
  5. Ruangan "Security Code" - 3 digit nombor yang berada di belakang kad anda.
Klik "Confirm Payment" untuk membuat pembayaran.


Customer User Guide Shaklee eSell
Paparan kelima: Pembayaran

Selepas anda klik "Confirm Payment", paparan "Contacting Issuing Bank" akan dipaparkan. Jangan klik apa-apa di paparan tersebut. Tunggu sehingga paparan berikutnya muncul.

Paparan proses pembayaran selepas klik "Confirm Payment"
Bank akan menghantar MSOS Code kepada anda melalui SMS ke mobile number anda.  Masukkan kod tersebut di ruangan "MSOS Code" dan klik "Ok".

Jika MSOS Code tidak diterima, sila klik button "Resend MSOS Code" untuk mendapat kod yang baru.

Masukkan code tersebut ke dalam ruangan yang disediakan. Klik "OK"
Paparan TERAKHIR dalam proses tempahan anda adalah paparan ini. Apabila paparan ini muncul, ia menandakan bahawa tempahan anda telah berjaya.

Anda boleh klik "Print Order" untuk menyimpan invoice tempahan dan eSell Shaklee juga akan email kepada anda satu salinan invoice.


Paparan terakhir eSell. Anda BERJAYA membuat tempahan!
-------------------

Mudahkan membeli belah menggunakan eSell Shaklee?

Diharap panduan ini boleh membantu anda untuk membuat tempahan dengan mana-mana SID (Shaklee Independent Distributor) yang menggunakan tools eSell Shaklee ini.
sumber: Dunia Vitamin 

Jika anda berminat untuk menjana income 2-3-4-5-6 angka dengan Shaklee HANYA dari rumah, sila hubungi saya untuk perbincangan lanjut.
Atau 
Hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi secara percuma:- 
SMS/whatapps: 013-4505852 (Soffiah) 
Shaklee ID: 1027990    
Facebook: Natural-Beauty-With-Natural-Supplement/         
Emel/ YM: soffiah_ms@yahoo.com

0 comments:

Post a Comment