Sunday, September 14, 2014

Tips Penjagaan Mata Yang Baik

Penjagaan kesihatan mata adalah penting bagi memastikan tahap penglihatan dapat dijaga dengan baik. Kesihatan mata perlu diambil kira sebagai salah satu daripada penjagaan kesihatan. Untuk memastikan kita dapat menikmati nikmat penglihatan dengan lebih lama adalah lebih baik jika kita menitikberatkan soal kesihatan mata.
Disini suka untuk saya kongsikan Tips penjagaan mata yang boleh kita amalkan:

1) Elak dari memakai cermin mata hitam yang tidak mempunyai uv protection 100%,kerana mata kita apabila berada di dalam keadaan yang tidak cukup terang ( gelap ),bukaan anak mata akan menjadi lebih besar, ini akan membolehkan uv matahari memasuki mata dengan lebih banyak dan boleh merosakkan struktur bentuk asal kanta mata ( menjadi rabun ). 

2) Elakkan menggunakan computer tanpa memasang screen filter. kerana cahaya yang dipancarkan oleh monitor computer atau screen tv boleh merosakkan mata dengan cepat. ( cahaya uv tersebut boleh menjangkau sehingga 2 meter. 

3) Jangan membaca atau menulis di dalam bilik atau kawasan yang tidak cukup cahaya,terutama membaca sambil tidur melentang.( Pastikan cahaya yang cukup untuk menerangi bahan bacaan atau penulisan anda ). 

4) Jangan membaca di dalam kenderaan yang sedang bergerak. 

5) Jangan memaksa mata untuk memfokus melihat sesuatu objek atau tulisan yang mata anda tidak mampu untuk melihat dengan jelas,kerana keadaan tersebut akan memberi tekanan pada mata anda.

 6) Selalulah memandang pada benda2 yang berwarna hijau seperti tumbuh2an,terutama pada sebelah pagi.

MAKANAN UNTUK NUTRISI MATA
Kita boleh memperolehi kesihatan mata melalui amalan pemakanan seharian. Antara 10 jenis makanan yang dapat memelihara kesihatan mata daripada katarak, macular degeneration (masalah mata yang boleh menyebabkan buta) dan lain-lain masalah ialah:- 


  1.   Lobak Merah
    Menjaga Kesehatan Mata dengan Wortel 
    -mengandung beta-karoten, yang mana beta-karoten tersebut akan diubah oleh tubuh menjadi vitamin A yang sangat berperan penting untuk menjaga kesihatan mata. 
    -bermanfaat melepaskan radikal bebas yang ada dalam tubuh kita
     
  2. Biji bunga matahari (kuaci)
    Menjaga Kesehatan Mata dengan Biji Bunga Mata Hari
    -mengandung selenium, zinc dan vitamin E yang dapat mencegah gangguan pada mata seperti katarak dan gangguan pada mata yang disebabkan oleh faktor penuaan. Selain itu biji bunga mata hari juga mengandung vitamin B2 yang berfungsi untuk mengatasi penyakit  sensitivitas mata terhadap cahaya atau sering dikenal dengan istilah "photophobia" 
     
  3. Ikan Salmon 
    Menjaga Kesehatan Mata dengan Ikan Salmon
    -memiliki kandungan omega-3 lebih banyak jika dibandingkan dengan jenis ikan / makanan laut yang lainnya. pengambilan omega 3 berterusan dapat menghindair dari gangguan mata kerin.
     
  4. Telur 
    Menjaga Kesehatan Mata dengan Telur 
    -mengandung sumber nutrisi yang sangat baik untuk mata diantaranya seperti  lutein, B12, vitamin D, zinc, vitamin A,  dan cysteine. Lutein dan zeaxanthin yang terkandung di dalam putih telur adalah antioksidan terbaik yang dapat mencegah proses degenerasi makular dan  penyakit katarak.   

  5. Bayam  
    Menjaga Kesehatan Mata dengan Bayam
    -mengandung banyak zeaxanthin dan lutein. Selain itu bayam juga mengandung vitamin C yang dapat mencegah penyakit glaukoma.  
     
  6. Avokado
    Menjaga Kesehatan Mata dengan Alpukat
    merupkan jenis buah yang memiliki kandungan lutein paling banyak jika dibandingkan dengan buah lainnya. Fungsi Lutein sendiri yaitu mencegah degenerasi makular dan mata katarak. -berperan sebagai penyerap nutrisi penting seperti alfa dan beta-karoten  yang berguna dalam membentuk vitamin A agar dapat diserap tubuh dengan baik.    
     
  7. Bawang putih
    Menjaga Kesehatan Mata dengan Bawang Putih
    Kandungan selenium, vitamin C, vitamin B1, quercetin, dan glutathione pada bawang putih bermanfaat untuk melindungi lensa mata dari radikal bebas seperti sinar UV. Selain itu bawang putih juga dapat menjaga sirkulasi darah dan dapat memperkuat sel-sel optik dan daya tahan tubuh yang tentu saja akan membantu mata kita agar tetap sihat. 
           
  8. Tomato
    Menjaga Kesehatan Mata dengan Tomat
    -Tomato yang diperkaya vitamin A, vitamin C dan lycopene, yang merupakan tiga nutrisi yang sangat penting untuk mata.

  9. Cokelat Hitam 
    Menjaga Kesehatan Mata dengan Dark Chocolate
    Dark chocolate ini berfungsi untuk meningkatkan ketajaman penglihatan. Coklat hitam mengandung suatu zat yang dinamakan flavonoid yang bertugas melindungi pembuluh darah pada mata sehingga tentu saja akan secara langsung memperkuat kornea dan retina mata kita.

  10. Brokoli 
    -mengandung nutrisi yang sama seperti bayam yaitu lutein dan zeaxanthin. Kedua nutrisi ini fungsinya seperti ‘sunglasses’ yang berfungsi untuk melindungi mata dari pancaran sinar UV.
PRODUK SHAKLEE YANG BOLEH MEMBEKALKAN KESIHATAN MATA


Berikut adalah jenis-jenis nutrisi yang terdapat dalam Carotomax dan fungsinya.

 Baguskan....adakalanya kita tak mampu nak makan kesemua ini setiap hari. Akan tetapi, hanya dengan sebiji Carotomax, kita mampu membekalkan nutrisi yang lengkap untuk badan kita.

Untuk mendapatkan produk ini, anda boleh klik link di bawah dan terus order!!
Selamat Membeli belah bersama Shaklee!
https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=f2843fe2048acb2e687eeebe826db352
Atau    
Hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi secara percuma:-
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Natural-Beauty-With-Natural-Supplement/      
Shaklee ID: 1027990
Emel/ YM: soffiah_ms@yahoo.com
SMS/whatapps: 013-4505852

0 comments:

Post a Comment