KEISTIMEWAAN SHAKLEE

Sentiasa Selamat, Sentiasa Berkesan,Sentiasa Mesra Alam

PELUANG BERSAMA SHAKLEE

Kehidupan yang lebih sihat kepada setiap insan dan kehidupan yang lebih baik kepada sesiapa jua.

SET KURUS TERHEBAT

Kurus, sihat dan cantik bersama shaklee.

SET KULIT CANTIK HALUS DAN GEBU

Sebaik-baik kecantikan dan seelok-elok keindahan ialah akhlak yang mulia.

SET BERSALIN IDAMAN IBU-IBU

Hubungi saya segera dan dapatkan set hebat ini dengan harga yang istimewa

Friday, July 31, 2015

Kebaikan Cuka Untuk Pembersihan

Tahukah anda selain sebagai satu lagi rencah dalam hidangan seperti acar, jeruk dan sebagainya cuka juga boleh digunakan dalam mencuci segalanya dalam rumah kita. Kalau dibuat campuran dengan lain-lain bahan seperti garam, ianya merupakan bahan pencuci terbaik dan selamat. 
Image result for cuka tamin 
Cuka boleh bertahan lama kerana bersifat asid semulajadi. Jadi kalau beli setong besar tu jangan risau le rosak ke apa sebab tempoh hayatnya panjanggggg. Kalau ada perubahan warna ke apa jangan risau sebab ianya bersifat estetik dan boleh guna tanpa was-was.

Mencuci menggunakan cuka adalah cara yang baik dan dianggap bijak bagi mengelakkan dari penggunaan bahan kimia yang merbahaya dan cuka juga adalah bahan yang mesra alam dan sangat menjimatkan. Petua yang saya ingin kongsikan kali ini walaupun ringkas dan mudah, tetapi ianya sangat berkesan. Ianya boleh dilakukan oleh sesiapa sahaja kerana bahan yang digunakan iaitu Cuka Putih (white distilled vinegar) boleh diperolehi di kebanyakan isi rumah. 

Image result for cuka untuk cucian
Cuka mempunyai tahap keasidan yang sesuai dan berkesan untuk membunuh kulat, bakteria, kuman, gris dan minyak. Berikut adalah petua-petuanya:- 

1.Masalah singki atau tombol paip ‘chrome’ yang diseliputi daki putih seperti kapur 
Sental menggunakan bahan campuran 2 sudu besar garam dan 1 sudu kecil cuka.

2. Membersihkan meja atau ‘Counter Top’ dan membuatkannya berbau harum semula 
Lapkan dengan kain yang telah direndam dalam cuka pekat. 

3. Membersihkan dan mewangikan saluran paip singki dan lubang paip lantai 
Tuangkan 1 cawan baking soda, kemudian 1 cawan cuka panas. Biarkan selama 5 minit dan akhir sekali tuangkan air panas. 

4. Menghilangkan bau pada tong sampah atau tempat pengumpulan sampah 
Tuangkan sehingga rata ½ cawan serbuk-penaik (baking soda) dan ½ cawan cuka. Biarkan selama 5 minit dan bilas menggunakan air panas. 

5. Cuci Microwave oven 
Campurkan ½ cawan cuka dengan ½ cawan air dalam mangkuk mesra microwave. Didihkan campuran itu di dalam microwave oven sehingga mendidih selama beberapa ketika. Bahan-bahan makanan yang terlekat akan tertanggal dan bau busuk akan hilang. Lap dengan kain sehingga bersih. 

6. Mersihkan rak dan dinding dalam peti ais 
Image result for cuka untuk cucian
Lap menggunakan kain yang di celupkan ke dalam campuran cuka dan air biasa. 

7. Bersihkan daki dan kotoran di atas peti ais 
Gunakan cuka pekat dan lap menggunakan kertas tisu atau kain. 

8. Bersihkan pintu oven daripada selaput minyak 
Sapukannya dengan cuka pekat. Biarkan pintu oven terbuka selama 10 ke 15 minit sebelum mencuci dengan span. 

9. Mengembalikan semula seri pada gelas yang telah pudar 
Image result for cuka untuk cucian
Rendamkan kain atau kertas tisu tebal ke dalam cuka pekat dan bungkus peralatan gelas tersebut menggunakannya. Biarkan seketika dan akhirnya bilas. 

10. Tanggalkan daki yang melekat pada cawan 
Sental dengan perlahan menggunakan garam atau serbuk-penaik. 

11. Menghilangkan daki dan bau hapak pada bekas plastik 
Lap menggunakan kain yang telah dibasahkan dengan cuka. 

12. Menghilangkan kesan bau pada bekas makanan 
Masukkan sekeping roti yang telah direndam dalam cuka dan biarkan semalaman. 

13. Menghilangkan daki daripada ‘Coffee Maker’ 
Isikan tangki air ‘coffe maker’ tersebut dengan 1 cawan atau lebih cairan cuka putih dan buka suis pemanas. Biarkannya beroperasi selama sehingga selesai. Ulangi proses menggunakan air biasa untuk membalas. 

14. Menghilangkan kesan daki dalam ruang sempit pada balang kaca, pasu bunga kaca, botol dan lain-lain 
Rendamkan dalam cuka untuk beberapa ketika dan bersihkan menggunakan beras atau pasir bagi menanggalkan daki. Ulangi beberapa kali jika perlu. 

15. Menghilangkan bau cebisan kuah atau makanan yang telah basi dari dalam peti sejuk Bersihkan kawasan yang terkena dengan air dan sabun. Sembur atau renjiskan kawasan tersebut dengan cuka pekat dan keringkan menggunakan kain lembap. Isikan satu bekas kecil dengan ‘serbuk penaik’ dan letakkan di dalam peti sejuk selama beberapa hari. 

16. Untuk menanggalkan tanda harga, decal atau label pada bekas 
Bungkus atau tutup dengan kain yang telah direndam dalam cuka. Biarkan semalaman dan tanda harga akan tanggal. 

17. Membersihkan bahagian roda pada alat pembuka tin 
Cuci dengan menggunakan cuka pekat dan berus gigi terpakai. 

18. Membersihkan minyak pada ‘exhaust fan’ atau cooker hood atau oven 
 Celupkan sponge ke dalam cuka pekat dan sapu bahagian berminyak sehingga bersih. 

19. Untuk menyegarkan bilik air 

Image result for hilangkan kotoran karpet
Campurkan 1 sudu kecil soda bikarbonat, 1 sudu kecil cuka dan 1 cawan air. Masukkan ke dalam penyembur dan semburkan campuran tersebut di sekitar bilik air. 

20. Membersihkan tompokan kotoran pada karpet

Image result for hilangkan kotoran karpet 
Campurkan 2 sudu kecil cuka, ¼ garam atau soda bikarbonat. Gunakannya untuk menyental kesan kotoran pada karpet dan biarkan kering. ‘Vacum’ karpet tersebut pada keesokkan harinya. (Nota: Sentiasa lakukan percubaan pada bahagian karpet yang terselindung dahulu sebelum menggunakan bahan campuran ini pada bahagian lain). 

21. Membersihkan gunting yang melekat (selepas menggunting cellotape etc.) 
Lapkan dengan kain yang telah direndam dalam cuka pekat.

 22. Membersih serta menghilangkan bau air kencing di atas tilam 
Campurkan sedikit cuka dan air dan gunakan kain untuk lapkan tompokan air kencing di atas tilam. Kemudian, renjiskan kawasan tersebut dengan ‘baking soda’. Biarkan kering buat seketika. Berus atau vakum selepas kering. 

23. Membersihkan peralatan perak, gangsa dan pewter yang tercemar 
Campurkan garam dan cuka dengan sukatan yang sama dan jumlah yang sesuai. Gunakan campuran ini untuk menggilapkan peralatan perak, gangsa dan pewter tersebut. 

24. Menanggalkan tompokan hitam di dalam periuk aluminium 
Campurkan 1 cawan Cuka dan 1 cawan air. Masukkan kedalam bekas aluminium tersebut dan panaskan campuran cuka dan air sehingga mendidih. Kesan tompokan hitam akan tanggal. 

25. Menghindarkan semut 
Semburkan cuka pekat di kawasan di luar pintu, tingkap, sekeliling peralatan atau di kawasan yang sering di hurungi semut. 

26. Memulihkan sponge atau pengelap pinggan 
Rendamkan di dalam air dan masukkan ¼ cawan cuka kedalamnya. Biarkan terendam selama semalaman 

Semoga Petua ini memberi manfaat kepada anda.
Tahukah anda terdapat pencuci "Basic H" yang Tidak bertosik, Membersih secara Semulajadi serta sangat menjimatkan? 

Hubungi saya untuk mendapatkan produk shaklee dan anda layak untuk mendapat konsultasi secara percuma:-  
Facebook: Natural Beauty With Natural Supplement     
Shaklee ID: 1027990
Emel/ YM: soffiah_ms@yahoo.com
SMS/whatapps: 013-4505852  

Thursday, July 30, 2015

Boleh Ke Menyusukan Anak Bila Hamil?

 
Perlukah Henti Penyusuan Anak Apabila Hamil Semula?
Ramai ibu yang hamil walaupun masih lagi menyusukan bayi mereka yang masih kecil. Insya Allah mereka akan melahirkan anak yang sihat tanpa masalah. Penyusuan sebegini tidak perlu dihentikan asalkan ibu mendapat rehat dan nutrisi yang cukup.

Secara amnya jika seseorang wanita yang baru melahirkan anak, dan telah kedatangan darah haid, maka beliau telah memasuki fasa kesuburan semula. Jadi janganlah hairan jika seorang wanita hamil semula setelah mula melakukan jima’ bersama suami. Apabila wanita itu mengalami kelewatan haid, maka segeralah melakukan ujian UPT atau ultrasound untuk mengesahkan kehamilan.

Namun ada juga wanita yang mengalami kitaran haid yang tidak tetap, selepas melahirkan anak. Jika berasa letih, sakit pada payudara, rasa loya dan muntah, bolehlah berjumpa dengan doktor untuk pengesahan.

Selain itu ibu yang menyusukan mungkin juga mengalami tanda kehamilan apabila mengalami kekeringan dan sakit pada puting payudara secara tiba-tiba. Walaubagaimanapun ia bukanlah tanda kehamilan yang pasti.

Bagi wanita yang mendapat nutrisi yang cukup dan rehat yang diperlukan, tentu tidak ada masalah untuk menyusukan anak dan hamil dalam masa yang sama. Doktor akan monitor pertambahan berat badan wanita hamil setiap kali datang untuk pemeriksaan antenatal bagi memastikan mereka cukup nutrisi yang diperlukan.

Bayangkan menyusukan anak memerlukan tenaga dan kalori yang banyak dari tubuh wanita itu. Dicampur dengan kehamilan pula, yang mana setiap makanan yang diambil oleh ibu akan dikongsikan bersama anak dalam rahem. Anak kecil pula sedang aktif dan perlu dipantau aktivitinya menyebabkan wanita ini kepenatan. Ditambah lagi dengan kepenatan akibat pekerjaan di tempat kerja. Sungguh mujahadah wanita-wanita ini.

Kadangkala ibu hamil yang menyusukan anak akan merasa sakit perut akibat pengecutan rahem (uterine contractions) namun ia tidak merbahaya. Ini kerana badan mengeluarkan hormone oxytocin ketika menyusukan bayi, bagi menggalakkan pengeluaran susu dan dalam pada masa yang sama menyebabkan rahem mengecut. Namun rahem hanya akan mengecut sepenuhnya oleh hormone oxytocin selepas umur kehamilan 37 minggu. 

Jika wanita itu sihat dan kehamilannya tidak bermasalah, maka penyusuan tidak akan menyebabkan pengecutan rahem secara berlebihan.

Doktor tidak menggalakkan penyusuan jika kehamilan itu mempunyai masalah seperti :
  • mengalami sakit perut yang terlalu kuat atau terdapat pendarahan dari vagina 
  • pernah mengalami kelahiran anak pra matang 
  • pernah mengalami keguguran ketika hamil
Ini kerana wanita ini mempunyai rahem yang sangat sensitif terhadap hormone oxytocin, dibimbangi penyusuan akan menyebabkan banyak hormone itu akan dikeluarkan dan merangsang rahem untuk mengecut.

Ada wanita yang mengadu pengeluaran susu semakin berkurang apabila kehamilan memasuki usia 5-6 bulan. Selain itu payu dara akan mengeluarkan semula susu awal kolostrum untuk bayi yang bakal dilahirkan. Oleh kerana kuantiti susu semakin sedikit dan rasa susu kolustrum agak berlainan, ramai anak-anak yang menyusu ini telah mengurangkan penyusuan mereka. Pemakanan mereka harus digantikan dengan makanan lembut yang berkhasiat.

Nasihat Pemakanan
Bagi ibu yang bekerja dan terpaksa menjaga anak yang sedang membesar, mungkin berasa penat ketika pulang ke rumah. Kepenatan sebegini akan mengurangkan pengeluaran susu. Mereka memerlukan tenaga yang banyak untuk bekerja, dan melayan anak yang sedang membesar ketika pulang dari rumah. Selain itu mereka juga memerlukan lebih tenaga untuk pengeluaran susu dan membesarkan anak yang berada dalam rahem.

Wanita yang hamil memerlukan lebih kurang 200-400 kalori tambahan untuk bayi dalam rahem dan jika menyusukan anak bilangan kalori yang lebih diperlukan iaitu antara 600-800 kalori tambahan dalam sehari. Ia harus diambil dalam pemakanan seimbang pada waktu yang kerap dan mengandungi
daging, susu, karbohidrat dan sayur-sayuran. Jika tidak, wanita itu akan berasa lemah kerana mereka baru saja menghabiskan nutrient yang disimpan semasa kehamilan yang lalu dan terpaksa menghabiskan lagi baki simpanan nutrient untuk kehamilan seterusnya di samping untuk penghasilan susu.

Benarkah Kehamilan Kerap Menjejaskan Tulang???
Pemakanan mereka harus kaya dengan zat besi, folic acid, kalsium dan vitamin D bagi tumbesaran bayi dalam rahem dan pengeluaran susu. Jika tidak, mereka harus mengambil supplemen berbentuk pil bagi menampung keperluan ini.

Tahukah Anda Kepentingan Asid Folic kepada Wanita Hamil?
Pastikan cukup rehat ketika kehamilan berusia beberapa bulan pertama dan beberapa bulan terakhir, sebelum melahirkan. Kalau mampu mintalahbantuan jiran atau saudara bagi menjaga anak kecil yang aktif untuk beberapa jam agar dapat berehat.

Wallahu a’lam.
kredit to :
Susunan : Dr Zubaidi Hj Ahmad (270811)

Perkara yang IBU HAMIL WAJIB tahu!!!
 
Sekiranya ibu-ibu ingin mendapatkan SET KEHAMILAN SHAKLEE, boleh hubungi saya SMS/whatapps: 013-4505852  , ibu-ibu layak untuk mendapat konsultasi secara percuma:-
Facebook:Natural Beauty With Natural Supplement/
Shaklee ID: 1027990
Emel/ YM: soffiah_ms@yahoo.com

Bayi Songsang Ketika Hamil?Apa Nak Buat???

Kedudukan bayi yang normal adalah posisi kepalanya dibawah sementara kaki berada di atas. Hal ini sekiranya kandungan masih awal atau di bawah 34 minggu, kedudukan bayi adalah tidak menentu. Ini tidak perlu dirisaukan kerana pada ketika ini bayi masih ringan dan bebas bergerak di dalam rahim ibu. 

Sekiranya kedudukan bayi menyongsang apabila kehamilan melebihi 34 minggu, ia sesuatu yang perlu diambil perhatian kerana pada ketika itu, tubuh janin semakin membesar dan beranya juga bertambah. Ia akan menyukarkan bayi untuk mengubah kedudukannya dan mungkin akan terus kekal sehingga waktu melahirkan. ini bermakna bayi anda adalah songsang.


TIPS MUDAH BALIKKAN BAYI SONGSANG UNTUK ELAK LUKA PEMBEDAHAN 7 LAPIS
KEDUDUKAN BAYI DALAM KANDUNGAN

Kenapa Bayi Songsang?
Tiada sebab yang jelas mengapa kedudukan kepala bayi yang tidak pusing. Dalam kes-kes lain, kedudukan bayi songsang mungkin dikaitkan dengan
  • Kelahiran bayi yang bermula sebelum minggu ke-37 kehamilan iaitu di mana sebelum bayi akan memusingkan kepala ke bawah sendiri.
  • Anak kembar dua atau lebih. Ruang yang terhad untuk dua atau lebih bayi boleh mengehad mereka berpusing ke bawah sebelum bersalin. 
  • Cecair air ketuban yang terlalu banyak atau terlalu sedikit dalam rahim. Air ketuban yang terlalu banyak memberi lebih ruang dan bayi bebas berpusing di saat-saat kelahiran. Air ketuban yang terlalu kurang mengehadkan bayi menukar posisi di saat-saat kelahiran jika kepala bayi masih di atas. 
  • Masalah rahim seperti rahim yang berbentuk aneh atau terdapat pertumbuhan fibroid dalam rahim. Jika fibroid dalam rahim terlalu besar, ia juga mungkin menghalang bayi untuk memusing. 
  • Otot rahim yang lemah dan regang akibat daripada kehamilan yang lalu. 
  • Masalah dengan kecacatan bayi, termasuk jantung, saluran penghadaman, dan masalah otak, seperti sindrom Down, anencephaly, atau hydrocephalus.
7 Tips Mudah Balikan Kedudukan Bayi SONGSANG Untuk Elak Luka Pebedahan 7 Lapis

1. SOLAT HAJAT 
Amalkan solat hajat setiap malam untuk memudahkan bayi songsang kembali kepada kedudukan yang betul untuk elak luka bersalin secara pembedahan. Solat  hajat bagus dilakukan sepanjang hamil untuk memudahkan proses kehamilan dan bersalin.

2.DOA
TIPS MUDAH BALIKKAN KEDUDUKAN BAYI SONGSANG
DOA BAYI SONGSANG
Amalkan Doa membalikkan bayi yang songsang dalam kandungan setiap hari. Ingat je baca tau! InshaAllah dengan mengamalkan doa ini, kedudukan bayi songsang kembali kepada keadaan asal.

3. MINUM AIR SOLAT HAJAT.
Lebih afdal sekiranya air solat hajat untuk membalikkan kedudukan bayi songsang tersebut dibuat oleh ibu bapa sendiri. Amalkan setiap hari sehingga kedudukan bayi songsang kembali normal.

4. BERCAKAP DENGAN BAYI DALAM KANDUNGAN
Tips ke 4 ni paling mudah, sentiasalah bercakap dengan bayi dalam kandungan. Minta tolong bayi dalam kandungan untuk membalikkan kedudukan beliau ke kedudukan normal. Sebolehnya lakukan setiap hari apabila ada masa^^^

5. BANYAKKAN BERADA DI DALAM KEADAAN BERSUJUD
Mengikut kajian, bayi dalam kandungan tidak suka berada di posisi ibu mereka bersujud sekiranya bayi berada berada dalam keadaan songsang. Mereka akan cuba untuk berpusing dan kembali kepada kedudukan normal. Maka, ibu perlulah banyak berada di posisi bersujud untuk membantu membalikkan kedudukan bayi songsang. Lamakan posisi bersujud ketika solat sekurang-kurangnya dalam 5 minit. Dalam keadaan sujud rebahkan badan ke kiri dan kanan bergantung pada kedudukan badan baby dan baringkan selama 20-30 minit.Jika badan bayi ke kanan rebahkan ke kiri dan sebaliknya.
 5 TIPS MUDAH BALIKKAN KEDUDUKAN BAYI SONGSANG UNTUK ELAK LUKA PEMBEDAHAN 7 LAPIS | TIPS NO 4 PALING MUDAH
POSISI SUJUD
6. AIS BATU
Letak pek ais di atas perut. Tujuannya supaya baby rasa tak selesa atau sejuk kat kepala dia. Jadi dia akan mengubah kedudukan dan berpusing ke bawah. 

7.TOUCH LIGHT
Cuba bermain dengan touch light. Ambil touch light dan suluh kat bawah pusat. Tujuannya supaya bayi bergerak ke arah cahaya.

Kepada ibu - ibu mengalami masalah kedudukan bayi songsang, boleh amalkan 7 tips di atas. Dengan izin Allah, kedudukan bayi songsang kembali normal.

Semua ibu bersalin nak cepat2 kurus kan? Tengok macam mana ibu muda ni boleh kurus dengan cepat tanpa menyusutkan susu badan. best giler!


Sekiranya ibu-ibu ingin mendapatkan SET BERSALIN SHAKLEE, boleh hubungi saya SMS/whatapps: 013-4505852  , ibu-ibu layak untuk mendapat konsultasi secara percuma:-
Facebook:Natural Beauty With Natural Supplement/
Shaklee ID: 1027990
Emel/ YM: soffiah_ms@yahoo.com

Sunday, July 26, 2015

Anda DiLarang Mengambil Minuman ini Apabila Mengambil Ubat.

Walaupun masyarakat kita mungkin mengetahui bahawa menggunakan air mineral semasa pengambilan ubat sangat digalakkan, namun ramai yang mungkin meminumnya dengan minuman lain. Interaksi ubat dengan minuman tertentu yang anda makan boleh mempengaruhi fungsi ubat sehingga ubat tidak menunjukan kesannya. Interaksi ini boleh menyebabkan kesan yang berbeza-beza seperti menunda, mengurangkan atau meningkatkan penyerapan ubat, serta yang lebih serius lagi menyebabkan kesan sampingan. 

Jika anda tidak mengetahui jenis minuman yang tidak dibenarkan semasa pengambilan ubat, disini di senaraikan beberapa jenis minuman yang dilarang dicampur dengan ubat.
 
1. Minuman berkafein 

                                             
Kafein boleh menimbulkan ancaman kesihatan yang serius jika diminum dengan perangsang. Elakkan meminum secawan kopi ketika mengambil ephedrine (penekan nafsu makan), ubat asma dan amfetamin. Beri jarak 2-3 jam selepas minum ubat, baru minum kopi.
 
Ramai mengetahui kafein biasanya terdapat dalam kopi atau minuman bertenaga, tetapi tahukah anda kafein juga terdapat dalam kandungan teh, khususnya teh hijau. Jadi hindarilah minum kopi atau teh ketika meminum ubat atau supplement. Menurut pakar kesihatan, kafein berbahaya jika diminum dengan ubat yang mengandungi stimulah. Biasakan untuk tidak meminum minuman berkafein semasa mengambil pil penahan nafsu makan atau diet, ubat asma atau amfetamin. Jika anda seorang penggila kafein, tunggu 2 hingga 3 jam selepas meminum ubat.
 
Kafein-seperti yang terkandung di kopi-boleh meningkatkan risiko berlebihan antibiotik tertentu (enoxacin, ciprofloxacin, norfloksasin).

Maka, untuk mengelakkan rasa berdebar-debar, gegaran, berpeluh atau halusinasi, yang terbaik adalah, mengelakkan minuman ini.

2. Semua Jenis Susu 
                                                       Image result for minuman susu
Kandungan zat di dalam susu akan mengurangkan daya serap antibiotik dalam tubuh sekaligus menghalang penyerapan beberapa komponen tertentu dalam ubat. Selain itu kandungan kalsium pada susu juga boleh mengganggu keberkesanan ubat. Jadi semasa mengambil ubat, biasakanlah untuk mengelakkan pengambilan susu, sekurang-kurangnya selepas 4 jam.

Ubat atau antibiotik yang diambil secara oral boleh menjadi berkesan bagi seseorang jika diambil dan diserap dengan baik oleh tubuh. Ubat oral harus diserap dari saluran pencernaan hingga boleh masuk ke dalam aliran darah lalu dihantar ke kawasan yang sakit atau mengalami jangkitan untuk rawatan.
 

Beberapa ubat seperti keluarga antibiotik yang mengandungi tetrasiklik akan bertindak balas dengan susu. Kalsium yang terdapat dalam susu akan mengikat ubat atau antibiotik sehingga mencegah penyerapan ubat tersebut di dalam tubuh.

3. Jus Pomegranate (Delima), Jus Grapefruit dan Segala Jenis Jus Lain
                           
Walaupun minuman jus ini mempunyai vitamin yang amat baik untuk kesihatan namun pengambilan minuman berjus ini bersama dengan ubat dapat menghilangkan kesan khasiat ubat yang diambil.
 
Ini berdasarkan penelitian dari Universiti Western Ontario, Kanada oleh Prof. David Bailey. Hasil penelitian ini membuktikan bawa jus boleh mengganggu ketahanan tubuh dalam menyerap sari ubat. Kajian ini dilakukan pada sejumlah orang yang diminta meminum ubat dengan air putih dan jus buah.
Setelah diteliti, ternyata orang yang meminum ubat dengan air putih mampu menyerap kandungan ubat dengan penuh. Kemudian, orang yang meminum ubat dengan jus hanya mampu menyerap sebahagian kandungan ubat. 

Menurutnya, jus buah yang dapat mengurangkan serapan ubat adalah jus oren, jus epal, dan jus anggur. Sedangkan ubat yang kurang diserap akibat jus tersebut adalah ubat antikanser, darah tinggi, jantung, dan ubat-ubat antibiotik lain.

Agar ubat menyerap penuh kedalam tubuh, hindarilah mengambil jus di waktu yang sama. Sayang kan, jika kita meminum ubat namun kurang berkhasiat. Akan lebih baik jika diseling waktu antara minum jus dan minum ubat. Bagaimana pendapat anda?

Alasan tidak boleh meminum ubat dengan Jus pomegranate (Delima)

Menurut pakar jus delima tidak boleh digunakan untuk meminum ubat. Zat yang terdapat dalam jus tersebut boleh melambatkan kelajuan hati untuk memecah pencair darah dan menyebabkan berkurangnya keberkesanan ubat. Bukan itu sahaja, para pakar juga mendapati bahawa enzim di dalam jus delima dapat memecah ubat.

Alasan tidak boleh meminum ubat dengan Jus Grapefruit
Grapefruit bukanlah anggur, jus ini grapefruit mempunyai khasiat dan manfaat yang hebat untuk tubuh. Tetapi sebaliknya berlaku jika anda mengambilnya bersama ubat. University of Western Ontario menemukan bahawa meminum jus grapefruit boleh mengganggu prestasi lebih daripada 50 ubat. Jus ini boleh meningkatkan penyerapan ubat-ubatan tertentu serta dapat mengubah dos ubat yang diminum dari dos normal menjadi dos berlebihan. Maka dari itu, hindarilah minuman ini jika anda tidak mahu mengalami over dos.

4. Minuman Isotonik

                                                               
Elakkan mengambil ubat kegagalan jantung dan ubat-ubatan hipertensi dengan minuman isotonik. Ini kerana minuman isotonik mengandungi kalium. Kalium berguna bagi pesakit hipertensi, tetapi apabila pengambilan kalium berlebihan boleh membahayakan si pesakit.
Selain itu, kalium yang tinggi juga terdapat pada buah pisang.

Tahukah Anda terdapat minuman Isotonic yang bebas Karbonat?Sila baca SINI. 

5. Minuman Bersoda
                                               Image result for minuman karbonat
Soda memang bukan minuman yang baik untuk kesihatan kerana boleh menyebabkan kegemukan, osteoporosis bahkan mengurangkan jumlah sperma. Sebaiknya pengambilan minuman ini dikurangkan atau sama sekali tidak mengambilnya. Tak ada manfaat kesihatan yang boleh diperolehi dari soft drink atau minuman bersoda. Yang anda perolehi hanyalah kalori tinggi yang tidak berguna. Minuman bersoda juga membawa kesan buruk bagi kesihatan.

5. Minuman beralkohol (Wine)
 
Satu gelas minuman beralkohol semisal Wine yang diambil serentak dengan meminum ubat didakwa dapat menyebakan hipertensi, jantung berdetak cepat, sakit kepala hingga serangan stroke. Jika anda masih sayangkan nyawa anda, jangan pernah sekalipun mencampurkan minuman ini dengan pengambilan ubat.

Kesimpulan:
walaupun tidak semua jenis minuman berbahaya jika diminum bersamaan dengan ubat, namun minuman yang paling baik dan dianjurkan adalah air mineral. Lagipula anda tentu tidak mahu ubat yang dibeli mahal itu tidak berguna bukan? Untuk itu masyarakat disyorkan mengambil ubat dengan menggunakan air putih yang diketahui tidak mempunyai kandungan apapun, sehingga tidak mempengaruhi penyerapan ubat. Selain itu air putih boleh membantu melarutkan ubat  sehingga proses penyerapannya menjadi lebih baik dan lebih mudah. 

Hubungi saya untuk mendapatkan produk shaklee dan anda layak untuk mendapat konsultasi secara percuma:-  
Facebook: Natural Beauty With Natural Supplement     
Shaklee ID: 1027990
Emel/ YM: soffiah_ms@yahoo.com
SMS/whatapps: 013-4505852 

Saturday, July 25, 2015

Tips Turunkan Warna Baju Luntur Atau Turun

Tahukah anda pakaian yang hendak dibasuh perlu diasingkan antara pakaian berwarna, pakaian putih dan pakaian jeans? Jika anda basuh semuanya bersama-sama kemungkinan pakaian anda yang luntur warna akan terkena pakaian yang lain. Apa yang perlu anda lakukan jika anda menghadapi situasi ini.

Disini terdapat beberapa tips yang diperolehi dari pengalaman sahabat2 kita diluar sana hasil carian Google dan pengalaman saya sendiri: 

1. Dylon: Cucian Tangan
  1. Penuhkan besin/baldi dengan air panas mengikut suhu tertinggi yang tercatat pada label pakaian yang akan direndam.
  2. Masukkan 1 peket dylon dan kacau sehingga sebati.
  3. Masukkan kesemua pakaian yang turun warna (boleh dicampurkan sekali). Pastikan semua pakaian terendam penuh.
  4. Rendam selama 1 jam. Kacau pakaian itu sekali sekala dalam tempoh 1 jam. (note: walaupun instruction tulis rendam 1 jam, jika perlu anda boleh rendam lebih lama jika material pakaian tidak begitu senstive, pernah juga saya rendam sehingga satu hari, periksa sesekali dan tengok jika lunturan warna itu mulai pudar seperti mana yang anda mahukan)
  5. Selepas 1 jam, perah seperti biasa, jemur atau keringkan pakaian anda.
2.Perahan Limau
Rendamkan baju yang terkena warna tu dalam air panas dan dicampurkan dengan perahan asam limau. Berapa biji asam limau depends on the stain, kalau nampak banyak je kotoran tu guna lah banyak sikit. Lepas tu letakkan sedikit sabun basuh baju. Rendamlah dalam sejam macam tu, kalau rasa gelisah resah jenguk jenguk la baju tu.

3.Rebusan Baju
Rebus baju yang terkena warna tu, selagi tak hilang kotoran selagi tu lah rebus. Sehingga hilang. Cara nie pun menjadi mengikut few blogs yang aku lawat tadi, tapi aku tak berani sebab aku ada tengok tag di baju tu yang letak tanda pangkah pada basuh baju tersebut dengan air panas.

4.Clorox Lemon 
  • Letak 1 scoop sabun basuh baju dalam baldi. 
  • Isi air ikut anggaran baju yang hendak direndam.
  • Isikan lima penutup botol clorox lemon tuh.
  • Kacau air sabun dan clorox sebati..
  • Kemudian rendamkan baju yang terkena turun warna. Rendaman mesti dua hari berturut-turut untuk baju berwarna.Untuk baju putih sehari semalam dah okey...Masuk hari kedua buang air rendaman hari pertama dan buat air rendaman yang baru. Hari yang ketiga korang boleh tengok baju kembali pada warna asal.
5. Basic H 
Basic H bukanlah agen peluntur seperti clorox. Ianya memang berkesan.Warna shawl pun maintain berseri-seri je lagi.

Apa itu Basic H?
Basic H adalah sesuatu yg anda perlukan untuk membantu memudahkan ribuan kerja di rumah.
Kepekatan yg tinggi, mmpu membuat sehingga 48 gelen pembersih berkuasa setelah di campur dgn air
Ia berkuasa menghilangkan kotoran, gris, dan kotoran dari permukaan boleh dibasuh, di dalam dan luaran. Cara bancuhan ada ditunjukkan pada botol.

☺tak perlu dibilas
☺tiada toksik, selamat untuk anak kecil
☺berasaskan ramuan semulajadi
☺selamat utk alam
☺kepekatan berganda

Tahukah anda ?
Kebanyakan bahan pencuci serbaguna mengandungi toksin yang boleh meresap ke dalam badan dan kulit atau sistem pernafasan. Sebagai contoh pencuci pakaian, kesannya kulit jadi alergi dan gatal walaupun memakai baju yg br di basuh.

Perbezaan Basic H
Selamat;
Tiada toksik
Tiada gas beracun
Tiada bahan kimia berbahaya
Tanpa bahan pewangi
Lembut pd tangan
pH yg seimbang
Tanpa klorin (agen peluntur)

Berkesan
Berkesan menanggalkan kotoran berminyak

Mesra alam
Ramuan semulajadi drpd jagung dan kelapa
Terbiodegrasi
Bungkusan yg blh dikitar semula
Tanpa bhn pewarna
Selamat utk sistem septik dan pembentungan
Sebotol mampu menggantikan berbotol2 bahan pencuci lain di rumah

Ketahui kegunaan lain Basic H di SINI.

Hubungi saya untuk mendapatkan produk shaklee dan anda layak untuk mendapat konsultasi secara percuma:-  
Facebook: Natural Beauty With Natural Supplement     
Shaklee ID: 1027990
Emel/ YM: soffiah_ms@yahoo.com
SMS/whatapps: 013-4505852 


Thursday, July 23, 2015

Tips atasi Uri DiBawah atau Placenta Previa

Masalah uri dibawah atau Placenta Previa adalah antara komplikasi kehamilan yang menganggu perjalanan kehamilan anda. Kedudukan uri yang berada dibawah boleh menyebabkan anda tidak dapat bersalin secara normal kerana jalan telah ditutup & ia juga menyebabkan kesakitan serta pendarahan.

Tanda utama plasenta previa ialah pendarahan pada trimester ketiga. Keadaan pendarahan berbeza dari semasa ke semasa. Ada kalanya pendarahan hanya sedikit, tetapi ada waktunya ia boleh menjadi banyak sehingga membahayakan. Pendarahan ini boleh berlaku bila-bila masa dan lazimnya berulang selepas beberapa hari atau minggu. 
Uri akan terbentuk apabila seseorang wanita hamil. Ia bertindak menjadi penghubung di antara bayi dengan sistem darah ibu yang membekalkan oksigen dan khasiat makanan kepada bayi dan akan keluar bersama apabila bayi dilahirkan. Ia juga bertanggungjawab menyingkir bahan sisa daripada darah bayi. Uri melekat pada dinding rahim dan tali pusat bayi yang menjadi penghubung utama di antara ibu dan anak dalam kandungan. 

Seorang ibu mengandung dikatakan mempunyai masalah uri dibawah atau Placenta Previa apabila uri berada  didalam keadaan rendah & berhampiran atau meliputi serviks, iaitu menutup sebahagian laluan peranakan atau pun secara keseluruhan. Jika masalah uri dibawah atau Placenta Previa berlaku diawal kehamilan, ia bukanlah satu masalah yang besar kerana masih ada masa untuk uri bergerak ke kedudukan yang betul. Masalah ini dianggap serius sekiranya uri masih berada dibawah semasa kandungan mencecah usia 28 minggu & keatas.
Masalah uri dibawah atau Placenta previa boleh menyebabkan komplikasi berikut:
 
1. Pendarahan
Kedudukan uri dibawah boleh menyebabkan berlakunya pendarahan tanpa rasa
sakit. Lazimnya pendarahan berlaku pada minggu ke20 dan keatas.

2. Kedudukan bayi tidak normal
Masalah uri dibawah atau Placenta previa boleh menyebabkan bayi berada dalam kedudukan melintang atau songsang didalam kandungan. Kedudukan bayi yang tidak normal boleh menyebabkan kesukaran untuk bersalin secara normal.

3. Kelahiran bayi pra-matang
Masalah uri dibawah atau Placenta Previa boleh menyebabkan kelahiran bayi pra-matang kerana pengecutan rahim sebelum waktunya. 1 dalam 5 ibu yang mempunyai masalah uri dibawah melahirkan bayi pra-matang.

4. Pembedahan
Kedudukan uri dibawah boleh menghalang laluan sekali gus menyebabkan anda tidak dapat bersalin secara normal.

Mereka yang berisiko tinggi untuk mengalami masalah uri dibawah atau Placenta Previa ialah:
1. Wanita yang mengandung bayi kedua dan seterusnya lebih berisiko berbanding wanita yang mengandung bayi pertama. 
2. Wanita yang pernah bersalin melalui pembedahan caesaraean.
3. Mereka yang pernah mengalami masalah uri dibawah atau Placenta Previa pada kehamilan yang lalu.
4. Mereka yang merokok.

Namun begitu, kebanyakan wanita dengan plasenta previa tidak mempunyai sebarang faktor risiko yang ketara.

TIPS UNTUK MENAIKKAN URI
Jika anda tidak mengalami sebarang pendarahan, anda tidak perlu tinggal di hospital untuk pemantauan, tetapi dinasihatkan supaya banyak berehat & tidak melakukan kerja berat. Jika anda mengalami pendarahan, anda akan dimasukkan ke dalam wad untuk pemantauan sehingga pendarahan berhenti atau bayi dilahirkan.
Anda akan dinasihatkan untuk tidak melakukan hubungan seks sepanjang kehamilan kerana ianya akan menerukkan lagi perdarahan anda.

Anda boleh mengamalkan tips berikut untuk menaikkan uri ke kedudukan yang normal:

1. Mencangkung.

Mencangkung selama yang mampu, namun pastikan ada seseorang menemani anda.
 
2. Merangkak
Kekal dalam posisi merangkak selama yang anda mampu, dan goyangkan badan anda ke hadapan & kebelakang secara perlahan-lahan. Pastikan ada seseorang menemani anda.
 
3. Duduk diatas bola yoga.
 Bouncing secara perlahan-lahan. Pastikan ada seseorang menemani anda.
 
4.Baring dalam bentuk ‘L’
Senaman ini pula boleh dilakukan sebanyak dua kali sehari iaitu : sewaktu bangun pagi dan sebelum tidur (selepas isya’).
CARA : Baring atas katil dengan kaki diangkat ke atas, jika tidak mampu mengangkat kaki, cuba sandarkan ke dinding. Maksudnya kita baring dalam bentuk ‘L’ iaitu kaki disandarkan ke dinding agar tidak jatuh. Baring dalam keadaan begini selama mana yang mampu lakukan. Paling penting, jangan memaksa diri sendiri. Kebiasaannya, bagi ibu yang sudah hamil ‘tua’ (trimester ke-tiga), memang agak kurang selesa untuk kita berbaring dalam keadaan begini.

Teknik pernafasan : Tarik nafas perlahan-perlahan, sedalam yang mungkin mengikut kemampuan (waktu tarik nafas, pastikan kaki diangkat atas dan disandarkan ke dinding). Dengan menggunakan satu nafas, cuba tahan nafas anda selama yang mampu.
Cara menarik nafas juga penting, iatu dengan menggunakan perut dan bukan hidung. Maksudnya, bila kita menarik nafas menggunakan perut, kita rasa perut kita naik ke atas sedikit. Lepaskan nafas secara perlahan-lahan, dalam jangakamasa yang sama (lebih kurang sama ketika menahan nafas). Buat senaman dalam 10~15 kali untuk satu sesi senaman.
Ulang senaman selepas bangun pagi, sebelum menunaikan solat subuh atau sebelum matahari terbit.

5. Berinteraksi dengan bayi dalam kandungan. 
Pujuk bayi agak pusing ke bawah dan uri biasanya akan naik ke atas mengikut pergerakan bayi. 

6.Sujud
Sujud yang agak lama juga dapat membantu menaikkan uri, kerana kedudukan sujud itu sendiri dapat memperbaiki kedudukan rahim ke tempat asal, insya Allah.

Ingin tahu Panduan Mudahkan Kelahiran?. Boleh baca SINI
Hubungi saya untuk mendapatkan produk shaklee dan anda layak untuk mendapat konsultasi secara percuma:-  
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Natural-Beauty-With-Natural-Supplement/      
Shaklee ID: 1027990
Emel/ YM: soffiah_ms@yahoo.com
SMS/whatapps: 013-4505852