Sunday, September 21, 2014

9 Perubahan Yang Berlaku Kepada Wanita Hamil

Bagi wanita yang kali pertama mengandung mungkin akan tertanya-tanya normal kah perubahan yang berlaku pada tubuh dan fisiologi badannya. Sesetengah wanita mengalami pelbagai perubahan dan ada sesetengahnya merasakan seperti biasa.
                                    
9 perkara yang berlaku kepada wanita hamil 
Masalah mual atau muntah pada pagi hari sewaktu hamil, tentu sudah banyak yang tahu. Bagaimana dengan perkara lain yang berlaku, pasti ramai yang tidak tahu. Berikut adalah masalah yang dialami ketika wanita mengandung:
 
1. Masalah penglihatan
Pertambahan hormon menyebabkan mata kering, gatal dan tidak selesa bagi perempuan yang menggunakan kanta lekap. Ini disebabkan penumpukan cairan yang menyebabkan kornea menjadi bengkak. Supaya lebih selesa, kurangkan waktu bekerja di depan komputer dan cuci mata dengan lebih kerap.
   

2. Payudara ngilu
Ini mungkin masalah pertama yang akan dialami oleh wanita mengandung, bahkan sebelum menstruasi berhenti. Payudara akan bersiap lebih awal untuk kelahiran anak dan mungkin terasa lembut jika disentuh. Belahan dada juga akan terlihat lebih lebar saat mengandung.
 
3. Rambut lebih lebat  
Banyak wanita hamil rambutnya akan berkilau dan lebih lebat. Tidak hanya pada rambut kepala, rambut di seluruh tubuh juga lebih lebat. Namun jangan khuatir, rambut yang tumbuh banyak di tubuh saat mengandung akan gugur dengan sendirinya setelah melahirkan anak.
 
4. Gusi berdarah  
Gusi berdarah sering terjadi sewaktu kehamilan. Sangat penting untuk menjaga kebersihan mulut sewaktu mengandung.
 
5. Lupa
Masalah ini hanya sementara sahaja tapi ada sesetengah kes masalah ini berkekalan. Gejala mengulang pembicaraan dan lupa akhir kata sendiri merupakan salah satu masalah yang mungkin dialami.
 
6. Kulit hitam  
Ketika mengandung dan menghabiskan waktu di bawah sinar matahari, wanita tersebut mungkin mengalami bercak gelap di dahi atau di bahagian tubuh lain. Masalah ini dikenali sebagai chloasma atau melasma dan sering disebut sebagai 'topeng kehamilan' dan disebabkan oleh hormon yang mengacau pigmentasi kulit. Hal ini memang tidak berbahaya tetapi mungkin akan mengubah penampilan diri.
 
7. Tangan kejang
Masalah lain yang terjadi sewaktu hamil adalah mengalami kejang tangan sewaktu bangun tidur. Hal ini terjadi disebabkan nadi yang tertekan sehingga terasa seperti ditusuk jarum dan kebas. Ada sesetengah kes kaki juga akan mengalami masalah kejang baik ketika tidut mahupun ketika bangun tidur. Walaupun perkara ini menyebabkan ketidakselesaan namun sama seperti masalah lain, lasalah ini akan hilang setelah melahirkan bayi.
 
8. Perut terasa panas  
Perut terasa panas adalah derita umum bagi setiap wanita mengandung, terutama pada akhir-akhir bulan kehamilan. Hal ini sering terjadi kerana makan atau minum sebelum tidur.
 
9. Sembelit  
Masalah sembelit sering dialami oleh wanita yang mengandung. Banyakkan makan makanan berserat dan minum air putih yang banyak. Jika tidak berhasil, anda boleh mencuba mengambil supplement ostematix shaklee.

Jika anda ingin mendapatkan Set Kehamilan Shaklee, anda boleh terus klik link di bawah dan terus order!!Selamat Membeli belah bersama Shaklee!
Atau 
Hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi secara percuma:-  
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Natural-Beauty-With-Natural-Supplement/      
Shaklee ID: 1027990
Emel/ YM: soffiah_ms@yahoo.com
SMS/whatapps: 013-4505852


Share:

2 comments:

  1. bagi pihak suami pulak

    1- cepat marah
    2- mengidam macam-macam kadang sakit kepala nak pergi cari..

    sabar jela

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waktu-waktu macam ni memang betul cara awak tu..kena banyak sabar jerlah...sabar dalam menempuh ujian ganjarannya pahala insyallah.

      Delete

Perkongsian Wanita ini Atasi Masalah Batu Karang Hempedu Ketika Hamil

  Sedar tak sedar Migrain,Gerd, Batu karang hilang asbab amalkan 3 ketul ni masyaAllah tadi husband baru tegur “ eh gerd ayang hilang dah e...

Jom Tambah Pendapatan Dengan Shaklee

VIVIX The Best Antiaging

Search This Blog

Powered by Blogger.

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Free Auto Malaysia Backlinks
My Ping in TotalPing.com

Labels

Blog Archive