Monday, November 3, 2014

Perlukah Silica Gel Dalam Botol Supplement?

Perlukah Silica Gel Dalam Botol Supplement?
Anda tentu telah biasa melihat silica gel yang tertera kat dalam gambar diatas tu kan.Cuba anda ingat balik kat mana anda selalu jumpa silica gel ni. Tentu sekali anda biasa melihat kat dalam kasut baru, kat dalam handbag baru,barang letrik baru yang mana diletakkan di dalam kotak barang2 tersebut termasuk dalam supplement pun diletakan silica gel ni.
Waktu mula-mula saya beli vitamin Shaklee dulu, saya pelik kenapa dalam botol dia tak ada silica gel? Selamat ke tak vitamin kalau tak ada silica gel ni?  

Apakah fungsi SILICA GEL?
Silica Gel diproses secara sintesis dari Natrium Silikat. Ianya adalah sejenis "desiccant" yang berfungsi untuk menyerap lembapan. Sebab itulah kita selalu jumpa benda ni dalam kotak kasut atau handbag baru, kotak2 barangan elektrik kerana bertujuan untuk mengelakkan pertumbuhan kulat yang boleh merosakkan barangan tersebut. 

Bagi supplement pula, Silica Gel dimasukkan sekali dalam botol adalah untuk mengelakkan pil/supplement tersebut dirosakkan oleh wap air yang mungkin terperangkap dalam botol supplement tersebut bila kita buka botol untuk mengambil pil atau supplement.
 
Tapi Kenapa Supplement SHAKLEE Tidak Mempunyai Silica Gel? 
Hal ini adalah kerana, Shaklee merupakan suppelement ASLI, TIADA BAHAN PENGAWET, TIADA PEWARNA TAMBAHAN, TIADA BAHAN PERASA. Oleh sebab itu, supplement Shaklee tidak memerlukan Silica Gel.

Silica gel hanya terdapat pada vitamin sintetik sahaja.

Shaklee tidak mempunyai silica gel dalam mana-mana produknya, kecuali produk untuk kanak-kanak. Ini disebabkan sekiranya kanak-kanak mengambil sendiri vitamin mereka, dikhuatiri mereka mengambilnya dengan tangan basah, jadi ini boleh menyebabkan vitamin menjadi rosak.
Tapi silica gel dalam Chewable Vitamin C dan VitaLea for Children ni sememangnya unik . Ia tidak sama seperti silica gel yang biasa datang dalam botol supplement lain iaitu dalam bentuk kertas bungkusan. Tentu sekali ianya kurang selamat kerana bungkusan dalam paper yang boleh dikoyak meyebabkan kebarangkalian untuk kanak-kanak bermain atau tertelan adalah tinggi!.


Ini dia silica gel yang terdapat dalam botol Chew Vita-C. Memang tak sama dengan silica gel yang lain. Silica Gel Shaklee diletakkan didalam bekas keras dan kecil serta ditutup serapatnya. So kebarangkalian untuk anak2 membuka bekas silica gel ni adalah rendah sama sekali!
 
Apa yang tidak boleh ada dalam produk yang baik?
§  pewarna- artificial colours, mengapa perlu ada pewarna? Apa yang cuba disembunyikan melalui pewarna?
§  perasa – artificial flavors, ianya menjimatkan kos penghasilan vitamin berbanding dengan perasa asli.
§  pemanis sintetik-mengapa perlu pemanis sedangkan kita tahu ianya tidak baik untuk kesihatan sedangkan kita mengamalkan makanan kesihatan untuk mengoptimumkan kesihatan?
§  vitamin E -alpha penting untuk kita belajar mengapa ada sesetengah vitamin E yang kita amalkan tidak beri kesan yang betul pada kulit dan tubuh kita. Ini kerana “I” atau “dl” adalah vitamin sintetik manakala “d” adalah asli. Asalan pengeluar menggunakan sintetik kerana ianya lebih murah dan menjimatkan kos.
§  silika gel-Sebenarnya silika gel adalah antara bahan yang tidak sepatutnya ada dalam makanan tambahan vitamin khususnya. Ini kerana apabila adanya kehadiran silika gel, vitamin itu adalah dalam golongan sintetik dan tidak asli.

Kini, pilihan saya adalah Shaklee. Vitamin 100% natural.Shaklee adalah asli, tanpa pewarna tambahan, pengawet, perasa dan tanpa silika gel. Pilihan di tangan kita…Apapun pilihan anda, saya tahu anda sudah memilih yang terbaik untuk anda dan keluarga. 
 
Hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi secara percuma:-  
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Natural-Beauty-With-Natural-Supplement/      
Shaklee ID: 1027990
Emel/ YM: soffiah_ms@yahoo.com
SMS/whatapps: 013-4505852 
Share:

0 comments:

Post a Comment

Perkongsian Wanita ini Atasi Masalah Batu Karang Hempedu Ketika Hamil

  Sedar tak sedar Migrain,Gerd, Batu karang hilang asbab amalkan 3 ketul ni masyaAllah tadi husband baru tegur “ eh gerd ayang hilang dah e...

Jom Tambah Pendapatan Dengan Shaklee

VIVIX The Best Antiaging

Search This Blog

Powered by Blogger.

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Free Auto Malaysia Backlinks
My Ping in TotalPing.com

Labels

Blog Archive