Tuesday, October 20, 2015

Bahaya Disposal Pad Yang Patut Wanita Tahu

Saya mula kenali disposal pad semasa tinggal diasrama. Sebab utamanya saya rasa malu dan segan bila tengok kawan-kawan semua pakai disposal pad. Saya pula pakai kain batik yang dilipat jer, pastu nak kena basuh lagi. Jahilnya saya kan? Tanpa saya ketahui rupanya pemakaian kain batik tu lah yang lebih baik untuk kesihatan wanita.

Tahukah anda ? 
Sanitary pad atau pad pakai buang sebenarnya tidak elok untuk kesihatan bahagian intim wanita ? sebenarnya pad pakai buang ini di perbuat dari pulpa kayu dan bahan terbuang. Walau nampak macam putih suci je tapi sebenarnya ia datang dari bahan yang kotor.
Pad pakai buang mudah di dapati. Nampak macam murah dan mudah tetapi sebenarnya agak mahal dan mendatangkan keburukan kepada wanita khususnya. Masalah segugut , darah haid berbau , bahagian intim wanita kegatalan , ruam , keputihan semuanya berpunca dari cara penjagaan  dan pemakaian pad pakai buang.
 
Apabila kimia dan toksik bertindak balas dengan darah ianya akan membiakkan bakteria dengan pantas dan menyebabkan berlakunya jangkitan faraj dan kegatalan pada sekitar Mis V.
Cuba anda ingat-ingat semula bila pakai pad dalam jangka masa yang lama ada tak rasa gatal dan merenyam je kat 'situ'.Tahukah anda jika berlaku jangkitan pada Miss V apa yang bakal terjadi
  • Ruam kemerahan
  • Kegatalan di bibir 
  • Keputihan yang teruk
  • Gangguan hormon 
  • penyakit merbahaya seperti toksik"Dioksin" yang boleh memasuki badan dan perlahan2 melalui peredaran darah. Ia mengambil masa bertahun2 untuk berkumpul dan MEMBUNUH' dalam diam.
Kajian juga telah menunjukkan bahawa pekerja kimia yang terdedah kepada tahap dioksin mempunyai peningkatan risiko kanser.
                                         
Ramai yang tak sedar bahagian dalaman wanita(rahem) mudah sekali di jangkiti dioksin ni. Bagaimana  caranya ? Dengan pembiakan bakteria yang di sebabkan toksik dan bergabung dengan darah period.
Jika sistem daya tahan tubuh(sistem imun rendah)maka dengan mudahnya mendapat pelbagai penyakit seperti kanser serviks yang membawa maut.

Tisu pertumbuhan abnormal dalam faraj seperti endometriosis,sista ovari,fibroid dan lain2 masalah lebih teruk. Tambahan pula ia boleh menghalang daripada hamil,tidak subur dan mengganggu hormon

 
Apa punca darah berbau
Kita akan terkejut bahawa darah sebenarnya tidak mengeluarkan bau yang menjijikkan. Darah kita sememangnya steril dan bersih pada mula ia keluar dari faraj.Ia hanya berbau darah yang normal sama seperti darah yang keluar dari mana2 bahagian badan yang lain.Bau yang busuk sebenarnya adalah kesan dari tindak balas kimia antara darah dan bahan kimia di dalam pad pakai buang bukanlah dari bau darah itu sendiri.Bukan saja berbau malah darah berketul-ketul. Dah rupe darah beku..Pada hal darah yang keluar tue sebenarnya normal je.
 
Mengenangkan saya seorang yang  mesra alam, suka dengan benda-benda semulajadi, jadi suka untuk saya nak kongsi dan kenalkan kepada anda dengan CLOTH PAD atau bahasa melayunya di panggil PAD KAIN

Mengapa perlu guna pad kain? 

Gunakan pad dari kain? ishh boleh ke? Bocor kan malu satu dunia..tidak sama sekali kerana saya adalah wanita moden yang sibuk dan bekerja". 

Jika jawapan ini tidak asing bagi anda, saya fikir anda perlu berhenti dan berfikir sejenak... mengapa pada zaman moden ini, cloth  pad ini muncul dan seperti cloth diaper, ia mempunyai pasaran yang sangat luas dan sambutan yang sangat baik di negara-negara maju (saya ulang-di negara-negara maju) seperti di USA, UK, Canada, Australia dan Jepun yang para wanitanya juga moden dan sibuk bekerja seperti di negara kita juga. 
 
Cloth Pad dengan corak yang sangat comel.
Lapisan kain jenis minky dibahagian atas yang sangat lembut dan selesa untuk anda.
Pasti ada keistimewaan dan kebaikannya, bukan?
  1. Sudah tentu kebaikan cloth pad adalah berkait dengan penjagaan kesihatan, pengawalan pencemaran alam sekitar, keselesaan, kecantikan dan penjimatan kos yang amat ketara. 
  2. Dengan menggunakan cloth pad, anda hanya perlukan satu bag (seelok-eloknya wet bag) untuk menyimpan dengan baik pad yang telah anda gunakan sebelum ia dibasuh dengan bersih. 
  3. Menjimatkan – Cuba kira sebulan jika anda membeli pad pakai buang berapa ? Jika menggunakan cloth pad. Dengan hanya mengeluarkan sejumlah wang sekali sahaja anda boleh menggunakannya sehingga 4-5 tahun. Anda tidak perlu buang dan ianya boleh di cuci bersih dan di pakai berulang kali. 
  4. Pembinaan Lapisan – Lapisan atas diperbuat daripada minky yang sangat lembut. Lapisan dalaman terdiri lapisan mikrofiber yang anti-bakteria sebagai penyerap dan lapisan kalis air nilon bersalut PU bagi mengelakkan kebocoran. Lapisan belakang (bawah sekali) ialah 100% kain kapas bercorak yang diimport. 
  5. Disebabkan pad ini dibuat dari fabrik yang sangat lembut (minky) anda akan berasa sangat selesa sehinggakan anda merasa seperti tidak memakai apa-apa selain dari seluar dalam anda sendiri!    Tidak seperti disposable pad yang dibuat dari plastik, kertas serta bahan kimia bertoksik
  6.  Anda tidak perlu risau tentang kebocoran kerana cloth pad juga dilengkapi dengan waterproof fabric (PUL) jadi, ia berupaya untuk mengelakkan sebarang kebocoran. Anda juga tidak perlu risau tentang kebersihan atau dari aspek 'hygenic' nya kerana ia sama seperti seluar dalam anda yang boleh anda pakai dan basuh berkali-kali setelah dipakai.
  7. Pemakaian cloth pad secara berterusan sewaktu haid juga dapat mengurangkan atau menghentikan terus kesakitan akibat senggugut secara beransur-ansur kerana darah anda akan keluar lancar tanpa gangguan dari bahan kimia dan bahan toksid yang terdapat pada disposable pad yang boleh meresap ke dalam tubuh anda. Terdapat banyak testimonial dari wanita yang tidak lagi mengalami senggugut yang teruk sejak bertukar ke cloth pad. 
  8. Dengan adanya cloth pad juga anda akan sentiasa mempunyai bekalan pad yang cukup tanpa perlu berkejar ke kedai sewaktu kecemasan seperti yang biasa anda alami jika memakai disposable pad.  
Tahukah anda bahawa 83% dari wanita hari ini terdedah kepada jangkitan faraj dan 62% adalah disebabkan penggunaan disposable pad yang berkualiti rendah!

Semua masaalah wanita di atas boleh di atasi dengan hanya satu langkah bijak iaitu bertukar memakai pad kain. Pad kain atau cloth pad tidak lah sesusah mana untuk di pakai. hey !! orang dulu pakai kain batik je .. potong tanpa di jahit. Kali pertama saya datang period bonda saya koyak kain batik jer tau bagi pakai. Dan Bonda saya tak pernah pakai disposal pad pun. Kita sekarang lebih beruntung boleh pilih cloth pad yang cantik designnya dan berkualiti lagi advance dari zaman mak-mak kita dulu.

Jadi anda tak perlu malu macam saya lagi untuk gunakan pad kain, begitu juga anak anda yang tinggal kat asrama tu, malahan berebut2 nak sebab corak dia sangat comel dan cantik. 

Berminat nak dapatkan Cloth pad boleh hubungi saya di 013-4505852 (Soffiah).
Hubungi saya untuk mendapatkan produk Shaklee dan anda layak untuk mendapat konsultasi secara percuma:- 
Facebook: Natural-Beauty-With-Natural-Supplement/      
Shaklee ID: 1027990
Emel/ YM: soffiah_ms@yahoo.com
SMS/whatapps: 013-4505852

0 comments:

Post a Comment