Thursday, August 3, 2017

Darah Haid Berketul-Ketul Tanda Fibroid Dan Endometriosis



Sering kali kita bertanyakan kenapa darah period atau darah haid berketul. Kebiasaan darah period yang berketul terhasil pada permulaan hari seseorang itu datang bulan. Hari pertama akan rasa sakit pada kemaluan , ini kerana ketulan yang terhasil adalah besar dan sukar untuk keluar. Gumpalan itu boleh berupa warna merah terang atau merah pekat.Gumpalan ini kerap dikeluarkan semasa tempoh pendarahan paling banyak. Kehadiran pelbagai gumpalan boleh menyebabkan darah haid lebih banyak dari biasa.

Kenapa Berlakunya Gumpalan Darah?

Tubuh biasanya melepaskan bahan antikoagulan untuk memastikan darah haid tidak bergumpal apabila dikeluarkan.Tetapi apabila haid terlampau banyak dan keluar dgn laju maka bahan antikoagulan ini tidak mempunyai masa yang cukup untuk berfungsi sekaligus menyebabkan darah bergumpal. Jika anda mengalami gumpalan darah berlebihan berjumpalah dgn doktor utk memastikan keadaan itu bukan satu masalah yg boleh membahayakan diri anda.

Gejala Utama Darah Beku Yang Tidak Normal Semasa Haid

  • Darah beku besar dan banyak
  • Terdapat darah beku selepas haid atau antara haid
  • Peredaran darah beku besar disertakan dengan rasa sakit
  • Semasa hamil, keluar darah beku adalah tidak normal sama ada sakit atau tidak dan terutamanya jika darah beku adalah besar

Gejala Sampingan:

  • Keletihan yang luar biasa dan teruk walaupun melakukan aktiviti normal
  • Pening
  • Kulit menjadi pucat
  • Haid yang tidak teratur atau mengalami pendarahan antara haid

Punca Lain Yang Menyebabkan Gumpalan Darah Haid

1) Keguguran

Wanita yg telah mengalami keguguran boleh mengeluarkan gumpalan darah atau ketulan tisu berwarna kelabu daripada vagina.Jika terdapat sebarang kemungkinan anda hamil,pastikan anda segera mendapatkan pemeriksaan doktor dgn segera jika anda menyedari sebarang pendarahan atau gumpalan darah berlebihan.

2) Fibroid

Fibroid uterin turut dikenali sbg Ieiomioma.Ini adalah tumor bukan kanser yg terbentuk dlm uterus atau rahim.Kebanyakkan wanita yang memiliki fibroid kecil tidak mempunyai sebarang gejala.Tetapi wania yg memiliki fibroid boleh menyedari jumlah darah haid yg lebih banyak drpd biasa.Jika anda mengalami pengaliran yg lebih byk drpd biasa anda mungkin mempunyai fibroid.Segeralah berjumpa doktor.

3) Perubahan Hormon

Tubuh kita bergantung kpd keseimbangan PROGESTERON & ESTROGEN. Hormon ini mengatur penghasilan & penanggalan pelapik uterin.Apabila keseimbangan ini diganggu ia boleh membawa kpd pembentukan pelapik uterin yg berlebihan. Ketebalan ini menyumbang kepeda pendarahan lebih dari biasa.Ia juga boleh menyebabkan gumpalan dlm darah haid apabila lapisan ini ditanggalkan. Perubahan hormon boleh berlaku utk banyak sebab,termasuklah:-
  • menopaus
  • perubahan berat badan secara dramatik
  • kesan sampingan drpd ubatan termasuk steroid
  • rahim besar
Jika rahim telah mengembang semasa kehamilan dan tidak kembali semula ke saiz asal,ia boleh kekal membesar.Dengan rahim yg besar darah haid boleh memiliki masa utk mengutip & mengumpal sblm ia dikeluarkan drpd tubuh.Keadaan ini boleh membawa kesan kpd warna gelap atau penebalan aliran haid.

4) Darah Haid Yang Tersekat

Sebarang benda yg menyekat aliran darah haid drpd rahim melalui serviks & keluar dr vagina boleh membawa kpd masalah2 dgn gumpalan,warna @ ketebalan darah haid.Polip benign dlm rahim boleh mengubah aliran darah semasa haid.Pengaliran ini juga boleh menjadi perlahan semasa tempoh menopaus apabila terowong serviks menjadi lebih kecil jika tahap estrogen menurun.

5) Adenomiosis Atau Endometriosis

Keadaan yang berkait ini muncul apabila tisu yang terbentuk daripada pelapik rahim ditemui dlm kawasan yg salah.Dalam adenomiosis ia tumbuh dlm otot yg membentuk dinding rahim.Kedua2 keadaan ini boleh membawa kpd haid tidak normal & pengaliran banyak.Ini boleh meningkatkan risiko terjadinya masalah2 darah haid seperti gumpalan atau ketebalan.

Cara Mencegah  Berlaku Gumpalan Darah Ketika Haid

Disini saya cadangkan agar anda mengambil supplement semulajadi dari SHAKLEE. Anda disarankan utk mengambil SET LANCARKAN HAID & BETULKAN PERIOD dan atasi SENGGUGUT. Ianya amat sesuai bagi anda yg mempunyai masalah haid tidak lancar,tidak teratur,terlalu banyak & lain2.

Antaranya ialah:-
  1. Vivix -  mengandungi resveratrol dan polifenol yang mempunyai kesan antioksidan yang sangat kuat. Ia membantu memperbaiki sel-sel yang rosak sehingga peringkat DNA.
  2. Gla Complex - GLA bukan saja dpt atasi masalah period ttpi juga dpt meningkatkan kesuburan & memberi peluang yg tinggi utk mereka yg telah lama merancang utk hamil tetapi tidak berhasil. Selain itu GLA juga dpt mencantikkan kulit wajah & menjadikan kulit wajah anda lebih tegang ,muda,anjal & berseri2.

Ini antara testimoni pengguna yang berjaya mengatasi masalah haid mereka dengan suplemen Shaklee. 





 
Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan Vivix dan Gla Complex Shaklee anda boleh hubungi saya.

Dengan Pembelian 1 botol vivix Anda layak mendapat keahlian secara percuma dan penjimatan dengan harga Ahli. 
Untuk keterangan lebih lanjut sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi secara percuma: 

SMS/whatapps: 013-4505852   (Soffiah)
Shaklee ID: 1027990
Emel/ YM: soffiah_ms@yahoo.com

Facebook: Natural Beauty With Natural Supplement 

Disclaimer: Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit. Testimoni di atas adalah dari pengguna produk  Shaklee yang sebenar. Namun hasilnya mungkin berbeza mengikut keadaan dan kesihatan pengguna.





Share:

0 comments:

Post a Comment

Perkongsian Wanita ini Atasi Masalah Batu Karang Hempedu Ketika Hamil

  Sedar tak sedar Migrain,Gerd, Batu karang hilang asbab amalkan 3 ketul ni masyaAllah tadi husband baru tegur “ eh gerd ayang hilang dah e...

Jom Tambah Pendapatan Dengan Shaklee

VIVIX The Best Antiaging

Search This Blog

Powered by Blogger.

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Free Auto Malaysia Backlinks
My Ping in TotalPing.com

Labels

Blog Archive