Monday, January 8, 2018

Petua Hilangkan Ketumbit Dengan Cepat



Pagi jumaat baru ni saya tengok mata Solihin bengkak, sahih jadi ketumbit dah. Kata Solihin mata dia rasa sakit pastu gatal dan asyik berair. Dia tanya saya pasaipa mata dia jadi ketumbit ni ummi. Macam biasa jawapan ummi " kena jangkitan kuman lah tu sebab Solihin tak jaga kebersihan mata bagi elok. Tak cuci muka betul-betul, ada peluh lah, taik mata lah, habuklah lekat, kuman syok la bertenggek kat situ". Harapan saya dengan jawapan macam tu dia akan lebih jaga kebersihan diri lepas ni.

Punca Punca Terjadinya Ketumbit:

Ada 2 jenis ketumbit:
  • Ketumbit akibat jangkitan kuman pada pangkal bulu mata.
  • Keradangan disebabkan penyumbatan pada kelenjar yang menghasilkan minyak untuk menentukan bulu mata kalis air atau kalazion.
Pengumpulan minyak yang berlebihan menyebabkan pembiakan bakteria. Antara faktor-faktor yang boleh menyebabkan kelenjar minyak tersumbat ialah :

  • Tekanan
  • Pertukaran hormon
  • Mengguna peralatan solek yang sama buat satu jangka masa yang lama atau yang telah dijangkiti oleh bacteria
  • Diabetis
  • Kandungan lemak yang tinggi dalam badan
  • Kekurangan vitamin dalam badan
Seseorang boleh mendapat lebih daripada satu ketumbit pada satu masa, tapi jangan risau kerana ia tidak berbahaya. ketumbit tak akan jejaskan penglihatan seseorang, cuma menyebabkan kesakitan disebabkan  bengkak kat  kawasan yang sensitif di kelopak mata. Selain benjolan merah pada kelopak mata, antara simptom lain ialah:
  • Mata berair.
  • Mata terasa gatal, terutama jika ada habuk.
  • Mata menjadi sensitif terhadap cahaya
  • Kelopak mata menjadi merah dan bengkak
Selalunya dalam masa 3 hari ketumbit akan mula surut. Tapi ramai yang terkena radang ketumbit ni, sembuh dalam tempoh seminggu.

Rawatan bagi ketumbit

Rawatan utama untuk ketumbit ialah penggunaan antibiotik setempat yang harus diletakkan ke dalam mata bagi merawat jangkitan kuman dan pembedahan kecil.

Apakah rawatan pada peringkat awal bagi kalazion?
Ia dapat dirawat dengan meletak antibiotik dan diikuti dengan menuam mata dengan kain yang direndam dalam air suam untuk mengatasi penyumbatan pada kelenjar di kelopak mata. Ini harus dilakukan sebanyak 3 kali selama seminggu.

Ketumbit Hilang 2 Hari Dengan SR Vitamin C Shaklee



Saya pun tingat ler macam-macam petua. Last-last saya suh solihin makan jer SR Vitamin C yang saya punya tu. Alhamdulillah bangun pagi sabtu tu dah kecut pun. So kena remindkan suh terus makan. Hari ketiga semua dah takda, surut macam biasa dah. So boleh lah pi sekolah ngan aman dan tenteram kan.

Bukan ketumbit jer boleh cepat kecut dan surut dengan SR Vitamin C Shaklee tapi jerawat pun boleh kecut dengan pantas jugak. Pasni tak perlu susah hati dah nak pikir petua macam-macam bila jadi ketumbit, makan jer SR vitamin C Shaklee.


Untuk mendapatkan produk ini, anda boleh klik link di bawah dan terus order!!
Selamat Membeli belah bersama Shaklee!

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=f2843fe2048acb2e687eeebe826db352
Atau    
Untuk keterangan lebih lanjut sila hubungi saya. Dengan setiap pembelian anda layak mendapatkan konsultansi secara percuma: 
SMS/whatapps: 013-4505852   (Soffiah)
Shaklee ID: 1027990
Emel/ YM: soffiah_ms@yahoo.com

Facebook: Natural Beauty With Natural Supplement


 


* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.


0 comments:

Post a Comment