Tuesday, January 6, 2015

10 Tips Mengumpul Stok Susu Perahan(EBM) Sepanjang Cuti Bersalin

 
Tips untuk semua ibu baru dan bakal ibu membuat stok EBM (Susu Ibu Perahan) sepanjang cuti bersalin.

1. NIAT..mula lah berniat, tanamkan azam, ikhlaskan diri, yakin dgn kemampuan diri untuk memberi yang terbaik untuk anak. Kenapa perlu niat? KERANA niatla yg mendatangkan kekuatan dalam diri kita. 

2. Usahakan untuk menyusukan anak secepat mungkin (sebaiknya setengah jam selepas bersalin). Kenapa perlu awal? KERANA lebih awal signal demand di hantar pada otak sejurus tali pusat dipotong lebih cepat susu akan dihasilkan. Ini penting untuk proses penghasilan susu secara berterusan. 

3. Mula kumpul stok dgn serius sejak 2 minggu dalam pantang. 2 minggu pertama beri tumpuan penuh (priority) untuk susukan baby sekerap yang boleh ini kerana di awal2 kelahiran susu matang masih belum terhasil sebaliknya masih kolostrum..pastikan anak mendapat khasiat yg terkandung dalam kolostrum yg pastinya sangat berharga..stimulasi semualajadi dari hisapan baby sejak dr awal sangat penting. 
Kenapa perlu bermula dari dalam pantang? 
KERANA waktu pantang badan baru nak belajar adjust berapa byk hasil yg diperlukan setiap hari..waktu ini bdn sedang aktif hasilkan susu..lebih kerap payudara dikosongkan lebih byk susu dapat dihasilkan. Lama kelamaan badan akan terbiasa untuk menghasilkan susu yg lebih mengikut demand yg dihantar pada otak.

4. Minum air suam segelas setiap kali sebelum dan selepas menyusukan anak atau mengepam. Kenapa perlu minum air lebih? KERANA anda telah menghasilkan bendalir (susu ibu) maka perlulah diganti juga dengan bendalir (air suam). Ini penting untuk pastikan payudara cepat penuh. 

5. Pastikan payudara dikosongkan setiap 2-3jam sekali, tidak kira sama ada melalui sesi penyusuan atau sesi mengepam. Sebaiknya sepanjang tempoh berpantang jangan sesekali memberi anak minum susu perahan melalui botol, pastikan anda menyusukan anak 100% secara direct feeding ia juga bagi mengelak bayi keliru puting.
Kenapa perlu kerap? 
KERANA untuk memastikan badan terbiasa untuk menghasilkan susu tanpa henti..bila badan telah terbiasa dgn jadual ini secara automatiknya ibu akan merasa "bengkak" bila payudara tidak dikosongkan. 

6. Susukan anak lebih kerap waktu malam. Kenapa waktu malam? KERANA hormon prolaktin (yg terlibat dalam penghasilan susu) lebih tinggi pada jam 1.00 - 5 pagi..jika badan terbiasa untuk menghasilkan susu di waktu kemuncak ini secara tak langsung bekalan susu makin lama akan menjadi bertambah banyak.

7. Amalkan tandem nursing (mengepam sewaktu anak sedang menyusu). Stimulasi serentak akan mewujudkan lebih demand pd otak secara tidak langsung susu akan dihasilkan secara berterusan mengikut permintaan yang diterima. Jika payudara masih terasa berat selepas sesi penyusuan boleh keluarkan baki susu melalui sesi mengepam. Bagaimanapun, secara peribadi saya tak begitu galakkan untuk mengelak dari ibu OVER SUPPLY (susu terlalu banyak). 

8. Jaga makan dan minum, makanlah makanan berkhasiat, minum susu kerana badan perlukan kalsium dan zat lain bagi menggantikan penggunaan simpanan zat dalam badan semasa menghasilkan susu untuk anak.

9. Elakkan stress, tenangkan diri, walau apa saja masalah hadapi dengan tenang dan hati yang gembira. Kenapa tak boleh stress?KERANA stress, tekanan, tension atau yg seumpama dengannya akan membuatkan paras hormon oksitosin (yang terlibat dalam proses pengeluaran/merembeskan susu) menjadi rendah. Bila rendah susu jadi segan nak keluar dan pengeluran jadi tak lancar.

10. Jangan lupa berdoa, berdoa, berdoa dan bertawakal kepada Allah swt..DIA lah yang no 1 kita kene ingat kerana dia yang meminjamkan segala2 nikmat yang ada..bykkan berzikir terutama Ya Matin. Amalkan juga ayat2 dari Surah Al-Hujurat, Surah Al-Baqarah ayat 60, Surah Ar-Ad ayat 8-9.

 

 

 
Hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi secara percuma:- 
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Natural-Beauty-With-Natural-Supplement/      
Shaklee ID: 1027990
Emel/ YM: soffiah_ms@yahoo.com
SMS/whatapps: 013-4505852 
Share:

0 comments:

Post a Comment

Perkongsian Wanita ini Atasi Masalah Batu Karang Hempedu Ketika Hamil

  Sedar tak sedar Migrain,Gerd, Batu karang hilang asbab amalkan 3 ketul ni masyaAllah tadi husband baru tegur “ eh gerd ayang hilang dah e...

Jom Tambah Pendapatan Dengan Shaklee

VIVIX The Best Antiaging

Search This Blog

Powered by Blogger.

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Free Auto Malaysia Backlinks
My Ping in TotalPing.com

Labels

Blog Archive