Sunday, November 22, 2015

Psoriasis Penyakit Berjangkit Ke?

Masa saya belajar kat universiti dulu, saya ada seorang roomate yang menghidap sejenis penyakit kulit. Dia selalu menyikat rambutnya sebab gatal dan berkuping-kuping kelemumur yang keluar bersama dengan rambut. Saya yang tak tahu apa-apa pun tanya dia naper kelemumur dia lain macam sangat berkuping-kuping macam kulit yang mengelupas. Dia pun bagitau saya, yang ni bukan kelemumur tapi psoriasis. Terngaga saya apa tu???

Psoriasis sebenarnya adalah keadaan di mana sel-sel kulit mengalami proses matang yang lebih cepat dari biasa. Jika sel-sel biasa mengambil proses kitaran selama 28 sehingga 30 hari, sel-sel kulit psoriasis pula mengambil masa 3 sehingga 6 hari sahaja. Akibatnya sel-sel ini bergerak ke atas menuju ke permukaan dengan cepat lalu menghasilkan sisik-sisik tebal yang jelas kelihatan. ianya juga mengakibatkan saluran darah di bawah kulit menjadi lebih lebar dan meningkatkan aliran darah.

psoriasis1

Peningkatan bekalan darah ini menjelaskan kehadiran tompok-tompok bersisik ini dan menjadi merah apabila digaru dan mudah berdarah. Kawasan yang biasa dihidapi adalah kulit kepala, lutut dan siku tetapi boleh juga menjangkiti pada bahagian badan lain termasuk kuku dan tulang. 

Psoriasis bukan penyakit berjangkit. Pesakit yang mengalami Psoriasis memerlukan rawatan berpanjangan untuk mengawal penyakitnya itu malahan mereka juga memerlukan pemahaman yang baik tentang penyakit tersebut agar tidak menjejaskan keyakinan diri mereka.
Selain faktor genetik terdapat beberapa faktor lain yang boleh mempengaruhi keadaan psoriasis seseorang pesakit itu menjadi semakin teruk jika tidak mendapat rawatan:
  • Stress atau tekanan 
  • Jangkitan 
  • Reaksi terhadap sesetengah ubat-ubatan 
  • Kecederaan pada kulit 
  • Cuaca 
  • Lain-lain faktor seperti merokok dan pengambilan alkohol
Tips bagi pesakit psoriasis:
  1. Ubah tabiat pemakanan iaitu lebihkan pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran terutama yang mengandungi carotenoid seperti tomato, mangga, lobak merah, dan sayuran hijau. 
  2. Tambah aktiviti senaman ke dalam jadual harian atau mingguan anda. 
  3. Elakkan tekanan. Tambahkan aaktiviti yang meningkatkan amalan kerohanian dan juga meningkatkan ketenangan diri. 
  4. Akupuntur. 
  5. Pengambilan suplemen yang bersesuaian.
Shaklee menyediakan suplemen kepada pesakit psoriasis, ianya ia bukanlah ubat, tetapi hanya suplemen yang dapat membantu meningkatkan tahap kesihatan pesakit.

Apakah set yang sesuai untuk penghidap psoriasis? Ini adalah sebagaimana cadangan Dr Weil dalam artikelnya Psoriasis:
 
1. Nutriferon untuk meningkatkan pertahanan badan seseorang.
2. Omega Guard bertindak sebagai terapi kepada penyakit autoimmune seperti SLE, psoriasis dan lain-lain.
3. GLA untuk melegakan keradangan dan kegatalan kulit. GLA juga terbukti berkesan untuk mengurangkan masalah pada pesakit ekzema, psoriasis dan chronic inflammation. Ia juga dapat membantu memberikan kesihatan kepada kulit dan rambut.
4. Vita E untuk menentang radikal bebas yang merosakkan sel badan. Membantu memudarkan parut akibat psoriasis.
5. B Complex untuk anti stress
6. Vivix untuk memperbaiki sehingga ke tahap DNA badan yang telah rosak akibat daripada radikal bebas. 

Testimoni psoriasis – tiada lagi gatal dan kurang kulit kemerahan 

Testimoni psoriasis tiada lagi kulit bersisik
Saya nak kongsikan pengalaman seorang pesakit psoriasis iaitu Pn. Yusrinata. Bagaimana beliau mengawal psoriasis dan menghadapinya. Untuk Ketahuinya boleh baca di SINI. 

Jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee, anda boleh menghubungi saya dan layak untuk mendapatk konsultasi secara percuma:-  
Facebook: Natural-Beauty-With-Natural-Supplement/      
Shaklee ID: 1027990
Emel/ YM: soffiah_ms@yahoo.com
SMS/whatapps: 013-4505852  
Share:

0 comments:

Post a Comment

Perkongsian Wanita ini Atasi Masalah Batu Karang Hempedu Ketika Hamil

  Sedar tak sedar Migrain,Gerd, Batu karang hilang asbab amalkan 3 ketul ni masyaAllah tadi husband baru tegur “ eh gerd ayang hilang dah e...

Jom Tambah Pendapatan Dengan Shaklee

VIVIX The Best Antiaging

Search This Blog

Powered by Blogger.

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Free Auto Malaysia Backlinks
My Ping in TotalPing.com

Labels

Blog Archive