Wednesday, December 9, 2015

BAGAIMANA OTAK KITA BERFUNGSI


Tentu anda pernah anda tengok iklan susu Anmum? Alaaah yang pasal "lebih banyak sel otak berhubung, lebih cepat pembelajaran berlaku" tu. Sel-sel otak kita berhubung macamana, nak tau tak?

Sel-sel otak kita ni dia tak bersambung direct, antara sel-sel otak (dipanggil neuron) ada satu ruang namanya synapse. Di synapse ni lah berlakunya pemindahan neurotransmitter dari satu neuron ke neuron yang lain.
Macamana kalau neurotransmitter ni tak boleh nak lepasi synapse tu ke neuron-neuron lain? Maka ia jadilah macam talian telefon atau internet terganggu. Haaa... kalau kita tengah bercakap di telefon tiba-tiba ada gangguan, sampai tak mesej kita kat orang sana? Tak kan? Dengar pun suara robot jer.

Macam tu lah bila ada gangguan terhadap aliran neurotransmitter kita. Bila sel otak tak berhubung, kita pun start lah jadi tak berapa betul.

Macamana nak pastikan aliran neurotransmitter kita lancar?
Mula-mula sekali kena istiqomah buat AMALAN ROHANI. kenapa? scientifically memanglah sistem badan kita ni berjalan sendiri tapi spritually, ada 'sesuatu' yg menjaga setiap milimiter badan kita. Ia adalah malaikat2 yg menjaga setiap degup jantung & aliran darah kita... nak taknak, kena buat amalan rohani barulah kita benar2 sihat.

Lepas tu, mesti bekalkan otak kita dengan nutrien! Makan bukan untuk perut jer tau tapi juga untuk otak! bukan makan Omega Guard jer kalau nak jaga otak tau. Antara Supplement penting yang perlu untuk menjaga kesihatan otak adalah:

1) Protein (ESP)
Protein membina neuron & neurotrnsmitter. ESP juga ada asid amino yg menjaga neuron dan saraf kita supaya sentiasa alert.

2) Vita-C 
Menjaga sel otak dari rosak. hehe. kalau otak rosak, ape nak jadi ni.

3) B Complex 
Menjaga kesihatan neurotransmitter

4) Lechitin
Mengandungi phosphatidylcholine yakni precursor utk neurotransmitter. dia bantu perpindahan neurotrasmitter ni dgn lebih mantap!

5) Omega Guard
Mengurangkan risiko otak mengecut. hehe, otak boleh kecut tau.

6) Performance Drink
Melancarkan lompatan neurotransmitter

Bila dah rasa otak macam weng2 sikit, cepat-cepat ambik produk-produk di atas (kalau belum), kalau dah,, boleh tambah dos. Mungkin kurang dos tu. 

Jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee, anda boleh menghubungi saya dan layak untuk mendapatk konsultasi secara percuma:-  
Facebook: Natural-Beauty-With-Natural-Supplement/      
Shaklee ID: 1027990
Emel/ YM: soffiah_ms@yahoo.com
SMS/whatapps: 013-4505852  

0 comments:

Post a Comment