Sunday, April 24, 2016

9 Penyebab Kencing Berdarah

Bayangkan ketika membuang air kecil, tiba-tiba kita melihat ada darah dalam air kencing. Pastinya keadaan itu mencetuskan rasa panik dan bimbang kerana perkara itu tidak pernah berlaku. Pelbagai persoalan muncul di benak dan menyebabkan kita risau apa terjadi kepada kita. 
 
Kencing berdarah atau hematuria bukan perkara biasa yang boleh dipandang ringan. Kehadiran darah dalam air kencing mungkin kecederaan dalaman akibat melakukan senaman berlebihan atau penggunaan ubatan dan bahan kimia, tetapi ia juga gejala kepada penyakit lebih serius iaitu kanser.

Kencing berdarah terbahagi kepada dua jenis. Jenis yang pertama ialah darah dalam air kencing dapat dilihat dengan mata kasar apabila bahan kumuh itu berwarna merah atau coklat gelap (gross hematuria). Manakala yang kedua pula ialah darah hanya dapat dikesan menerusi mikroskop oleh pemeriksaan doktor (microscopic hematuria) selepas pesakit mengadu pedih dan sakit pada kemaluan ketika membuang air kecil.


kencing berdarah perempuan

Penyebab kencing berdarah

Hematuria boleh berlaku disebabkan pelbagai sebab. Bagi sesetengah orang, darah di dalam air kencing boleh hilang dengan sendirinya dan ada individu lain memerlukan rawatan. Wanita lebih tinggi mendapat kencing berdarah berbanding lelaki. Ia tidak sama dengan masalah kencing kotor atau kurang lawas sering diperkatakan umum. 
 
Darah yang keluar melalui air kencing boleh berasal daripada mana-mana saluran kencing akibat kecederaan dan keradangan. Luka tersebut mungkin disebabkan oleh:
  1. Jangkitan saluran kencing-biasanya disertai dengan rasa panas dan pedih semasa membuang air kecil, kencing yang kerap atau warna air kencing sedikit keruh. Jangkitan ini boleh berlaku di mana-mana dari buah pinggang hinggalah ke saluran yang mengeluarkan air kencing. 
  2. Batu karang- Biasanya disertai dengan sakit yang sangat kuat pada bahagian pinggang yang bergerak ke bahagian bawah perut.
  3. Prostat membesar (BPH) dalam lelaki sahaja.
  4. Penggunaan ubat cair darah atau penyakit berkaitan dengan darah cair.
  5. Aktiviti lasak
  6. Akibat hubungan seks
  7. Penyakit autoimun atau penyakit berkaitan darah cair
  8. Kanser buah pinggang atau kanser pundi kencing. Kanser pundi kencing biasanya berlaku kepada perokok.
  9. Penyakit buah pinggang
Penyebab nombor 1-6 disyaki terlebih dahulu kerana boleh dikesan melalui sejarah penyakit dan pemeriksaan. Sekiranya 1-6 tidak berkaitan, penyiasatan lanjut akan dilakukan. Sekiranya kencing berdarah yang pekat, risiko untuk kanser adalah tinggi.

Kencing jernih semula selepas minum Vivix

Saya ingin berkongsi pengalaman seorang anak yang ibunya mengalami masalah kencing berdarah. Walaupun tak tahu ada diagnosis yang sebenarnya, tapi kemungkinan besar penyakit buah pinggang. Tapi selepas minum Vivix, alhamdulillah air kencingnya kembali jernih.



Sebab sebulan dua ni mak aku kencing kotor, berdarah.
Kencing merah pekat
Doktor suspect takut buah pinggang
Dah 2 bulan kencing merah gitu tapi tak rasa sakit pun
Hujung bulan 12 ni appointment check up kat Hospital Sungai Petani
Tu aku bagi Vivix tu

Dah sejak dia ambil Vivix dah ok belum?
Kemarin mak aku beritahu kencing dia dah jernih macam biasa.

Bagaimana Vivix membantu dalam kencing berdarah

Apabila berlakunya pendarahan di mana-mana sahaja di tisu badan manusia, bermaksud ada kecedaraan di situ. Apabila berlaku kecederaan badan akan bertindak-balas dengan menghantar sel-sel untuk menyembuhkannya kembali dan menyebabkan keradangan.

Namun, yang menyebabkan kecederaan itu ialah radikal bebas. Vivix yang diekstrak daripada 4 tumbuhan yang sangat kaya dengan antioksida membantu meneutralkan radikal bebas sekaligus mengelakkan kecederaan pada tisu.

Selain itu, Vivix juga bertindak membekalkan tenaga kepada sel untuk fungsi yang lebih baik, memelihara sel yang baik dan membaikpulih sel yang rosak.

Jika anda Berminat untuk mendapatkan Vivix, anda boleh klik link di bawah dan terus order!! 
Selamat Membeli belah bersama Shaklee!

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=5cba6e74e996a4b1d7534b6bdc8ee5f6 
Atau  
Hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi secara percuma:-   
Facebook: Natural Beauty With Natural Supplement/       
Shaklee ID: 1027990
Emel/ YM: soffiah_ms@yahoo.com
SMS/whatapps: 013-4505852

*** Untuk mendapat harga yang lebih menjimatkan anda boleh menghubungi terus dengan saya.

0 comments:

Post a Comment