Thursday, April 28, 2016

Kenapa "VISCERAL FAT" Di Gelar The killer fat?

Apakah Visceral Fat dan Mengapa Ia bahaya?


 
“Even if you’re not overweight, belly fat can significantly increase your risk for heart disease, cancer, dementia and diabetes.”   Bill Gavin, MD Providence St. Peter Hospital
Kalau bercakap pasal fat atau lemak, rata-rata kita mesti bersangka bahawa orang gemuk sahaja mesti banyak lemak, terutama visceral fat ini. Tapi tahukah anda visceral fat ini tidak mengenal sesiapa, yang kurus lidi pun boleh ada visceral fat kalau tidak jaga makan.

Jenis Lemak Dalam Badan

Lemak dalam badan terbahagi kepada 2 jenis
  • Lemak bawah kulit (subcutaneous fat) – kawasan yang selalu ada lemak bawah kulit adalah tangan, pinggul, peha.
  • Lemak di sekeliling organ (visceral fat) – lemak yang menyelaputi organ-organ seperti pada hati, usus, jantung, dan lain-lain.
Visceral fat ini akan merosakkan organ anda walaupun ketika anda sedang tidur, ia lebih berbahaya daripada rokok. Visceral fat ini mengeluarkan sejenis toksik yang menyebabkan peradangan pada pembuluh darah terutamanya pembuluh darah ke otak dan jantung.

Radang ini boleh menyebabkan pembuluh darah menjadi sempit sehingga menyebabkan serangan jantung atau strok jika ia terjadi pada otak.

Visceral fat ini kita perlukan juga dalam badan kita, tetapi pada kuantiti yang kecil.

Carta Visceral Fat 
Carta Visceral Fat
Anda kena jaga-jaga dan bertindak bila visceral fat anda di tahap Tinggi (high) dan bagi yang berada di tahap Sangat Tinggi (Very High) anda seharusnya bertindak segera untuk menurunkan tahap visceral fat anda.

Bahaya Visceral Fat

Lemak visceral fat ini memang sangat bahaya, dalam menurunkan berat badan, menurunkan kadar visceral fat patut menjadi fokus utama anda. Visceral fat merupakan penyumbang utama masalah kesihatan seperti berikut:
  • Penyakit jantung
  • Kanser
  • Strok
  • Arthritis
  • Diabetes type-2
  • Lemah tenaga batin

Bagaimana menurunkan tahap Visceral Fat Dengan Berkesan

Senaman

Anda boleh mengurangkan pertambahan lemak visceral dengan gabungan senaman aerobik. Penyelidik mencadangkan sekurang-kurangnya 30 minit aktiviti aerobik seperti berjalan pantas atau berjoging sekurang-kurangnya empat kali seminggu.

Senaman perut, seperti sit-up, membina otot di kawasan itu, tetapi tidak akan mengurangkan jenis lemak. Selain itu, latihan rintangan seperti menggunakan mesin senaman, boleh membantu dengan lemak subkutaneus tetapi tidak lemak di bahagian abdomen.

Melakukan apa-apa jenis senaman aerobik boleh mempunyai kesan yang besar ke atas lemak visceral, yang boleh bertahan sehingga setahun selepas apa-apa kehilangan berat badan berlaku.

Ubah Pemakanan

Pakej makanan perlu lebih diberatkan pada buah-buahan dan sayur-sayuran, makanan tinggi serat seperti bijirin penuh, dan daging tanpa lemak boleh membantu dengan kehilangan lemak visceral.

Ia juga akan lebih baik jika dapat mengelakkan minuman manis dan produk yang berat dalam lemak tepu, seperti mentega atau lemak keju, dan menggunakan minyak masak semula jadi yang tinggi mono tak tepu dan poli tak tepu lemak.

Ubah Gaya Hidup

Cubalah berhenti merokok, elakkan alkohol, kawal stress anda dan cuba dapatkan tidur yang mencukupi.
Ketahui suplemen untuk mengatasi masalah visceral fat dengan berkesan di SINI

Jika anda berminat untuk mendapatkan produk Shaklee dengan harga istimewa, hubungi saya sekarang
Facebook: Natural-Beauty-With-Natural-Supplement/ 
Shaklee ID: 1027990
Emel/ YM: soffiah_ms@yahoo.com
SMS/whatapss: 013-4505852

0 comments:

Post a Comment