Thursday, April 21, 2016

Makanan Yang Boleh Buat Jadi Pelupa


Kadang-kadang kita sering terlupa dengan sesuatu perkara walaupun ianya masih baru namun kita sudah terlupa.Sebenarnya ada banyak faktor yang menyebabkan perkara tersebut berlaku antara salah satu darinya ialah faktor permakanan. 

Perkara ini perlu diberi perhatian terutamanya pelajar yang bakal menduduki peperiksaaan. 
Mari kita tengok senarai di bawah ini apakah makanan yang perlu dielakkan:
 
  1. Banyak makan epal yang sudah masam 
  2. Banyak makan makanan masam termasuk asam atau jeruk buah-buahan 
  3. Banyak makan bawang besar.
  4. Banyak makan makanan yang mengandungi rempah dan ketumbar kering 
  5. Memakan kepala ikan dipercayai kepala ikan ada acid yang boleh rosakkan neuron-neuron dalam otak kita (Wallahua’lam) 
  6. Memakan makanan dan minuman yang bercampur dengan semut. Semut dipercayai mengandungi sejenis kimia yang boleh melemahkan ingatan. 
  7. Makan sehingga terlalu kenyang. 
  8. Makan makanan yang disentuh oleh tikus. 
  9. Makan makanan yang dijual di warung-warung yang kotor dan terdedah.
  10. Minum minuman yang memabukkan seperti arak dan tuak masam.
  11. Banyak makan makanan yang mengandungi bahan kimia termasuk bahan perasa dan bahan awet. Umpamanya, minuman bergas dan makanan segera (junk food). Ketahuilah bahawa bahan kimia di dalamnya boleh menumpulkan fikiran dan daya ingatan seseorang.
Masalah pelupa atau kurangnya daya ingatan ini juga boleh dikaitkan dengan penyakit yang berkaitan dengan Alzheimer dan Dimensia. Terdapat supplement yang dapat membantu masalah ini. Antara supplement yang disarankan ialah:
  • Vivix 


Satu ciri penyakit Alzheimer ialah pengumpulan plak di dalam otak. Plak ini terjadi disebabkan oleh apa yang dikenali sebagai “amyloid-beta peptides.” 
Satu kajian makmal menunjukkan dengan memasukkan Resveratrol ke dalam sel-sel akan mengurangkan perembesannya dan juga menurunkan jumlah amyloid-beta peptides di peringkat sel. 
Resveratrol tidak menyekat pengeluaran amyloid-beta, tetapi sebaliknya menggalakkan kehancurannya dalam sel-sel. Penemuan ini menyarankan wujud peranan potensi bagi Resveratrol untuk menentang pengumpulan plak amyloid-beta dalam otak para penghidap penyakit Alzheimer.
  • Omega Guard


Sebahagian besar daripada otak terbina dari lemak 'baik' yang juga dikenali sebagai asid lemak Omega-3. Kajian menunjukkan diet yang kaya dengan Omega-3boleh meningkatkan keupayaan belajar, kemahiran menaakul atau menyelesaikan masalah, meningkatkan daya tumpuan dan ingatan serta perhubungan antara sel otak. 
Omega-3 juga menunjukkan dapat menyokong keseimbangan emosi dan sikap positif dan membantu menigkatkan daya ingatan ketika mereka tua kelak. Bagi ibu yang sedang hamil trimester II & III sangat di galakkan mengamalkan Omega bagi perkembangan awal otak bayi dalam kandungan. 
  • Lecithin 

Lecithin juga dikenali sebagai makanan otak dan saraf. Ia membantu sel otak berkembang,penting dalam transmisi saraf impuls dalam otak dan memainkan peranan dalam neuro transmitter(berkaitan short term memory) . 

Lecithin dipercayai mampu mengurangkan atau mencegah senility (nyanyuk) atau Alzheimer’s disease. Malah sesetengah pakar menyarankan pengambilan 7000mg sehari utk memulihkan sistem ingatan.

Jika anda berminat untuk mendapatkan produk Shaklee dengan harga istimewa, hubungi saya sekarang:
Facebook: Natural-Beauty-With-Natural-Supplement/  
Shaklee ID: 1027990
Emel/ YM: soffiah_ms@yahoo.com
SMS/whatapss: 013-4505852 

Share:

0 comments:

Post a Comment

Perkongsian Wanita ini Atasi Masalah Batu Karang Hempedu Ketika Hamil

  Sedar tak sedar Migrain,Gerd, Batu karang hilang asbab amalkan 3 ketul ni masyaAllah tadi husband baru tegur “ eh gerd ayang hilang dah e...

Jom Tambah Pendapatan Dengan Shaklee

VIVIX The Best Antiaging

Search This Blog

Powered by Blogger.

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Free Auto Malaysia Backlinks
My Ping in TotalPing.com

Labels

Blog Archive