Saturday, November 5, 2016

Cinta Ku Tak Pernah Berubah Kepada SOYA



Saya ngan adik yang no.2 kami memang sangat rapat. Zaman kecik2 kami sungguh berwarna warni bukan sahaja dalam bab bermain malah dalam semua perkara kami banyak lakukan bersama. Bila di ingat balik memang melucukan, dan kesan yang kekal hingga kini ialah keadaan ibu jari saya hihihi, akibat terkena renjatan elektrik...hahaha...awatlah aku ni nakal sangat kecik2 dulu. Tak dikira parut disimbah air panas dan bermalam sebulan di hospital, sabor jerlah bonda ngan ayah ngan saya ni.

Saya dan adik peminat air soya sejak dari kecil2 lagi.Kalo pi pasar malam jer, memang air soya lah yang jadi pilihan hati. Sampaikan satu ketika saya dan adik buat air soya sendiri kat umah. Lagi best tau sebab rasa dan baunya mengikut selera kita kan. Aroma daun pandan yang dimasukan utk hilangkan bau soya tu, makin2 buat saya boleh meroyan punyer lah harum dan menaikkan nafsu nak minum hihihi.

Itu dulu, tapi sekarang ni kalo ditanya kepada saya adakah saya masih sukakan air soya?

Jawapan saya tak pernah berubah, setia sungguh saya ni bertuah somi den kawin ngan den ni...hahaha. Yer saya sangat sukakan air soya Cuma apa yang berubahnya pemilihan soya yang saya ambil sekarang bukan macam dulu lagi.

Kenapa, apa yang berbeza sangat tu?

Bila saya mengetahui tentang istilah GMO dan Non GMO ni, segala2nya berubah tentang air soya. Malah air soya dan Protein soya juga membawa makna yang jauh berbeza, dari segi NUTRISI nya.

Anda tau tak apa beza GMO dan NO-GMO ni. Suka saya nak kongsikan ilmu baru ni yang mungkin ramai yang belum tahu tapi penting untuk kesihatan kita terutama bagi mereka yang ada keturunan KANSER ni.

Apa beza GMO dengan Non-GMO?

Kepada yang belum tahu GMO adalah singkatan kepada Genetically Modified Organisms. Ia bermaksud haiwan mahupun tumbuhan yang kandungan genetiknya sudah diubah oleh manusia.

Tau tak boleh dikatakan semua makanan yang kita ambil termasuk benih kacang soya pada hari ini adalah GMO,bermaksud ia bukan sesuatu yang natural. So, kalau kita ambik product yang tak natural, walau pun ditanam secara organik (kalau tak organik apatah lagi kan) kebaikannya takkan sama dengan yang kita makan produk yang Allah sediakan benihnya. Keburukannya juga mungkin tak dapat dijangka. Jadi bila makan tu kena lah berpada2.

Dah tau ada kesan buruk kenapa mesti buat produk GMO?

Sebab kita perlukan makanan lebih banyak dari yang pasaran sedia ada mampu bekalkan. Jadi pakar-pakar industri pemakanan terpaksa ubah genetik tumbuhan/haiwan supaya tanaman cepat masak, buah lebih besar, kandungan minyak lebih banyak, haiwan cepat matang dan macam-macam lagi. Jadi takde lah nak berlaku krisis kekurangan makanan.

Maka soya juga tidak terkecuali. Malah pada tahun 1999, satu kajian membuktikan pengambilan soya boleh mengurangkan risiko penyakit berkaitan jantung. Maka semenjak itu, permintaan soya melonjak naik lebih dari yang mampu dibekalkan oleh pengusaha soya. Maka disebabkan permintaannya yang tinggi dalam industri makanan, minyak, farmaseutikal dan sebagainya, 96% soya di dunia adalah soya GMO.

Boleh dikatakan semua produk soya yang kita ambil seharian adalah soya GMO kecuali anda memang beli soya yang bertanda ‘Organik’ atau ‘Non-GMO’. Non-GMO ini bermaksud ‘Non-Genetically Modified Organisms’ di mana kandungan genetiknya tidak pernah diubah oleh manusia.

Faham ke idak ni Non GMO dan GMO ni, tak faham ulang baca satu kali lagi k...ahaks!!!

Apa pulak beza air soya dan protein soya...huhuhu...jenuh hangpa penat nak baca kalo nak ceqita lagi...kita sambung edisi lain pulak noo.

Pendek citernya saya sukakan protein soya non GMO. Dan produk yang ada semua tu hanyalah dalam ESP Shaklee. Sapa yang suka suka minum air soya boleh iku jejak langkah saya noo. Yang pasti, rasanya bukan jer sodap, tapi nutrisi 9 asid amino perlu yang tak dapek dihasilkan dalam badan kita ada dalam ESP Shaklee ni.

Yang paling best tetiba kulit saya yang berparut sana sini akibat kenakalan di masa kecil berubah menjadi lebih Cun....perasan sekejap...tapi kesan renjatan elektrik dijari tak dapek diubah melainkan melalui plastic surgical...hihihi.


Jika anda berminat untuk mendapatkan ESP, anda boleh klik link di bawah dan terus order!!
Selamat Membeli belah bersama Shaklee!

 
https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=5cba6e74e996a4b1d7534b6bdc8ee5f6 
Atau 
Hubungi saya untuk mendapatkan produk dengan harga yang lebih menjimatkan. Dengan setiap pembelian produk Shaklee melalui saya, anda layak untuk mendapat konsaltansi secara percuma:-  
 

SMS/whatapps: 013-4505852(Soffiah) 
Shaklee ID: 1027990
Emel/ YM: soffiah_ms@yahoo.com
Facebook:Natural-Beauty-With-Natural-Supplement/       

#tsunamishaklee
#landmarkstudy
#shakleeeffect
#liveamazing

0 comments:

Post a Comment