Thursday, March 9, 2017

Paras Kreatinin Petunjuk Tahap Kesihatan Buah Pinggang Anda


Kreatinin adalah molekul sisa kimia yang dihasilkan daripada metabolisme otot. Kreatinin dihasilkan daripada creatine, molekul utama yang penting untuk pengeluaran tenaga dalam otot. Kira-kira 2% daripada creatine badan ditukarkan kepada kreatinin setiap hari.

Kreatinin diangkut melalui saluran darah ke buah pinggang. Buah pinggang menapis kebanyakan kreatinin dan membuangnya melalui air kencing. Oleh kerana jisim otot dalam badan yang sama dari hari ke hari, pengeluaran kreatinin biasanya kekal dan tidak berubah setiap hari.

Tahap kreatinin yang normal ialah antara 110 hingga 130 milimol/liter iaitu 110 milimol/liter bagi wanita dan 130 milimol/liter (lelaki). Seseorang itu perlu menjalani dialisis jika paras kreatinin berada antara 800 hingga 900 milimol/liter. Jika paras kreatinin melebihi 130 milimol/liter, bermakna dua pertiga (67 peratus) fungsi buah pinggang sudah rosak.

Buah pinggang mengekalkan kreatinin darah dalam julat yang normal. Kreatinin telah didapati menjadi satu petunjuk yang boleh dipercayai pada fungsi buah pinggang. Tahap kreatinin tinggi menandakan fungsi buah pinggang terjejas atau penyakit buah pinggang.

Oleh kerana buah pinggang boleh terjejas atas beberapa sebab tertentu, tahap kreatinin dalam darah akan meningkat disebabkan oleh kelemahan pengeluaran kreatinin oleh buah pinggang. Bacaan luar biasa tahap kreatinin memberi amaran kepada kemungkinan kerosakan atau kegagalan buah pinggang. Oleh itu rutin ujian darah perlu dibuat bagi menyemak jumlah kreatinin dalam darah.

Bagaimana Paras kreatinin Boleh Meningkat?

Secara semula jadi, fungsi buah pinggang merosot dengan peningkatan umur. Maknanya semakin tua, paras kreatinin bertambah.

Kemerosotan buah pinggang adalah perkara serius kerana peningkatan paras kreatinin daripada 130 ke 800 milimol/liter boleh berlaku dalam masa singkat. Tanpa penjagaan rapi, dalam masa beberapa tahun kerosakan buah pinggang sepenuhnya boleh berlaku.

Dua punca yang paling biasa penyebab penyakit buah pinggang (kronik) di kalangan orang dewasa adalah tekanan darah tinggi dan diabetes. Hampir 90 peratus kerosakan buah pinggang disebabkan dua penyakit ini, manakala 10 peratus lagi berpunca daripada masalah buah pinggang itu sendiri.

Share:

0 comments:

Post a Comment

Perkongsian Wanita ini Atasi Masalah Batu Karang Hempedu Ketika Hamil

  Sedar tak sedar Migrain,Gerd, Batu karang hilang asbab amalkan 3 ketul ni masyaAllah tadi husband baru tegur “ eh gerd ayang hilang dah e...

Jom Tambah Pendapatan Dengan Shaklee

VIVIX The Best Antiaging

Search This Blog

Powered by Blogger.

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Free Auto Malaysia Backlinks
My Ping in TotalPing.com

Labels

Blog Archive