Saturday, January 21, 2017

11 Warna Air Kencing Petunjuk Tahap Kesihatan Anda.



Kita selalu perasaan air kencing kita, kadang-kadang putih jernih, kadang-kadang kuning. Ada masa tertentu, kuningnya sangat pekat. Belum lagi warna air kencing yang pelik ketika hamil. Ada juga yang menghidapi air kencing kotor.

Buah pinggang menghasilkan air kencing untuk membuang air, bahan kumuh dan toksin berlebihan dalam badan, juga bahan kumuh berlebihan dalam darah. Air kencing boleh 'memberitahu' apa yang kita minum, apa yang kita makan, ubat apa yang kita makan dan penyakit apa yang kita ada. Warna air kencing sangat penting untuk menentukan semua itu.

Tahukah anda, tubuh manusia normal memerlukan sekurang-kurang 8-10 gelas air masak sehari ? Ia penting untuk mengelakkan tubuh kita daripada dehidrasi. Maksud dehidrasi adalah satu keadaan di mana tubuh kita kekurangan air.


1. Air Kencing Warna Jernih

Bermaksud air dalam tubuh anda lebih dari cukup. Ini adalah baik. Walaubagaimanapun air kencing warna jernih juga boleh disebabkan oleh penyakit Hepatitis dan Diabetes.

2. Air Kencing Warna Kuning Terang

Disebabkan oleh pengambilan supplement vitamin tambahan seperti Vitamin B2 dan Riboflavin. Jangan risau, warna air kencing seperti ini baik dan menunjukkan tubuh anda menggunakan vitamin dengan betul.

3. Air Kencing Warna Oren

Pengambilan ubat-ubatan tertentu menyebabkan kencing berwarna oren. Kencing berwarna oren juga boleh disebabkan oleh dehidrasi atau tubuh tidak cukup air. Kurangnya air dalam tubuh menyebabkan konsentrasi urochrome menjadi pekat.

4. Air Kencing Warna Kuning Gelap

Bermakna tubuh anda mengalami dehidrasi(kekurangan air) yang teruk. Sila minum air masak dengan segera.

5. Air Kencing Warna Hijau

Mungkin terdapat jangkitan pada pundi kencing. Jika berwarna hijau terang, ia disebabkan oleh Vitamin B berlebihan. Pewarna makanan juga boleh menukar warna air kencing kepada hijau. Bahkan makanan semula jadi seperti asparagus juga boleh menyebabkan kencing berwarna hijau.

6 Air Kencing Warna Biru

Kemungkinan ada jangkitan pada pundi kencing atau kerana Vitamin B dan Calcium berlebihan. Ubat-ubatan tertentu juga menjadi punca warna kencing biru.

7. Air Kencing Warna Coklat

Menunjukkan keadaan kesihatannya teruk. Jika air kencing anda berwarna coklat segeralah berjumpa doktor. Ini adalah tanda-tanda penyakit Hepatitis, penyakit buah pinggang, Hemolytic anemia dan lain-lain.

8. Air Kencing Warna Merah Pucat

Jika kencing berwarna kemerahan, kemungkinan ada darah dalam urin itu. Kehadiran darah itu mungkin disebabkan oleh jangkitan saluran kencing, batu karang, penyakit buah pinggang atau ketumbuhan pada pundi kencing.

9. Air Kencing Warna Kelabu (Grayish)

Boleh menjadi pelopor kepada batu karang. Batu karang biasanya bermula sebagai debu mikroskopik, tetapi juga begitu besar sehingga mereka tidak dapat dijelaskan apabila kesakitan membuang air kecil. Minum air yang mencukupi (dengan jus lemon jika perlu), senaman yang mencukupi dan mengambil vitamin tambahan boleh memberi manfaat. Jika anda mengalami sakit atau pedih semasa kencing anda lebih baik sebagai langkah berjaga-jaga, dan jumpa doktor.

10.Air Kencing Warna Putih Susu

Menunjukkan phosphaturia. Phosphaturia adalah satu tahap peningkatan garam fosfat dalam air kencing. Phosphaturia tidak semestinya berbahaya. Ia boleh merengsa dan dalam beberapa kes batu buah pinggang. Hubungi doktor anda sebagai langkah berjaga-jaga.

Air kencing putih juga mungkin menandakan kebocoran atau limpahan sistem limfa untuk saluran buah pinggang atau kencing (chylurie). Ini terutamanya biasa di plasmacytoma hyperfosfaterurie dan mengekang. Air kencing keruh susu biasanya menunjukkan kepada pyuria (sel darah putih dalam air kencing) 

11. Air Kencing Berkeladak dan Keruh

Jika anda mempunyai jangkitan kencing, bakteria dan sel imun dalam air kencing akan menyebabkan air kencing bertukar menjadi keruh. Jangkitan saluran kencing adalah biasa dikalangan wanita dan biasanya menyebabkan rasa sakit dan kerap buang air kencing.

Selain itu kehadiran protein yang terdapat dalam air kencing menyebabkan ia bertukar keruh. Ia adalah tanda kegagalan buah pinggang.

Cara paling cepat untuk mengubatinya adalah dengan rawatan antibiotik. Jika anda tidak demam dan sakit, anda perlu buat analysis air kencing dan ujian darah untuk mengenalpasti adalah kegagalan buah pinggang yang menyebabkan air kencing anda keruh.

Air kencing juga mempunyai perubahan bau

Berikut adalah beberapa sebab-sebab bau air kencing boleh berubah:
  • ubatan atau suplemen
  • Makanan tertentu terutamanya asparagus. Asparagus terkenal dengan menyebabkan bau busuk, eggy atau “cabbagy” yang terhasil daripada sebatian sulfur dipanggil methyl mercaptan (juga terdapat dalam bawang putih).
  • Jangkitan air kencing.
  • Diabetes yang tidak terkawal diketahui boleh menyebabkan air kencing berbau dan mempunyai manis buah-buahan. Pada masa lalu, doktor akan diagnosis penghidap diabetes dengan menuang air kencing ke dalam pasir untuk melihat jika ia sudah cukup manis untuk menarik minat semut.

Kekerapan membuang air kencing yang normal adalah dalam 7 hingga 8 kali sehari bergantung kepada jumlah air yang anda minum.

Peningkatan kekerapan kencing juga boleh boleh disebabkan oleh:
1) Pundi kencing terlalu aktif
2) Pengambilan kafein
3) Jangkitan saluran kencing
4) Cystitis celahan
5) Pembesaran prostat
6) Kencing manis.
7) Salah satu daripada beberapa penyakit neurologi.

Jom rujuk carta yang disediakan oleh Klinik Cleveland untuk lebih lanjut.



 
 
Berminat untuk mendapatkan produk Shaklee atau ingin mengetahui lebih lanjut berkenaan produk Shaklee Anda boleh hubungi saya. Dengan setiap pembelian produk Shaklee anda layak mendapat konsultasi secara percuma:-

SMS/whatapps: 013-4505852 (Soffiah)
Shaklee ID: 1027990
Emel/ YM: soffiah_ms@yahoo.com
Facebook: Natural-Beauty-With-Natural-Supplement/  

Share:

0 comments:

Post a Comment

Perkongsian Wanita ini Atasi Masalah Batu Karang Hempedu Ketika Hamil

  Sedar tak sedar Migrain,Gerd, Batu karang hilang asbab amalkan 3 ketul ni masyaAllah tadi husband baru tegur “ eh gerd ayang hilang dah e...

Jom Tambah Pendapatan Dengan Shaklee

VIVIX The Best Antiaging

Search This Blog

Powered by Blogger.

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Free Auto Malaysia Backlinks
My Ping in TotalPing.com

Labels

Blog Archive