Saturday, June 21, 2014

Panduan Hadapi Cuaca Panas Dan Jerebu

 
Ramalam Jabatan meterologi mengatakan bulan Jun/julai ni Malaysia akan hadapi El Nino. Dan sekarang ni memang dah banyak hari hujan tak turun, memang terasa bahang sangat terutama
kalau nak tidur waktu malam, ditambah pula dengan jerebu yang semakin hari makin tebal. Tekak pun dah rasa lain macam dah, kering sangat. Jadi macam mana nak atasi keadaan ini. Jom kongsi bersama tips-tips untuk hadapi cuaca panas dan jerebu ni.
  1. Banyakkan minum air suam kalau boleh lebih dari 8 gelas sehari. selain menggelakkan hidrasi ianya juga dapat menyejukkan badan.
  2. Jangan ambil  kurangkan pengambilan minuman berkafein dan beralkohol(ni memang haram) dan yang mempunyai kandungan gula yang tinggi.
  3. Kurangkan aktiviti di luar ketika panas terik. Banyakkan berehat di rumah sekiranya tidak ada perkara yg mustahak untuk dilakukan
  4. Pakai pakaian yang ringan, warna2 yang terang dan longgar
  5. gunakan payung atau topi ketika keluar rumah
  6. Minum minuman isotonik kerana ia boleh menggantikan garam dan mineral yang hilang semasa berpeluh.Gunakanlah Performace Drink untuk lebih berkesan dan kurang kandungan gula.
  7. Mandi atau gunakan kipas untuk menyejukkan badan
Tips Elakkan Penyakit Ketika Jerebu
  1. Mereka yang mengalami penyakit-penyakit seperti batuk, selesema, asma, sakit mata, sakit jantung atau penyakit paru-paru yang kronik hendaklah datang ke klinik dengan segera jika keadaan penyakit bertambah buruk.
  2. Mereka yang di dalam kumpulan berisiko tinggi hendaklah sentiasa mengambil ubat seperti yang dinasihatkan.
  3. Penutup hidung (nasal mask) hendaklah digunakan oleh semua penunggang motosikal, mereka yang bekerja di luar bangunan atau di tempat-tempat yang berhabuk dan juga mereka yang dalam kumpulan berisiko tinggi.
  4. Perokok yang mempunyai anak kecil, ibu bapa tua dan sanak saudara yang berpenyakit jangan merokok di dalam rumah.
  5. Sejauh yang boleh, orang ramai dinasihatkan supaya tinggal di dalam bangunan atau rumah.
  6. Kurangkan aktiviti sukan di luar rumah
  7. Orang ramai dinasihatkan supaya sentiasa membasuh muka dan bahagian kulit yang terdedah kepada jerebu dengan air bersih.
  8. Sekiranya kenderaan anda berhawa dingin, sila gunakannya.
  9. Orang ramai dinasihatkan supaya sentiasa meminum air yang banyak.      
  10. Perokok dinasihatkan supaya tidak merokok apabila keadaan udara tidak sihat ( iaitu IPU yang melebihi 100 )
  11. Mereka yang berisiko tinggi dinasihatkan mengambil cuti di luar kawasan yang berjerebu sekiranya keadaan jerebu berterusan pada tahap berbahaya di kawasan mereka.
  12. Amalkan pengambilan suplemen yang membantu meningkatkan imun badan seperti Vitamin C dan Nutriferon daripada Shaklee

    Vita C dan Nutriferon berupaya meningkatkan ketahanan badan
    Semoga panduan ini dapat memberikan manfaat untuk kita sama-sama menjaga kesihatan kita sekeluarga. 
Untuk mendapatkan Set Cuaca Panas Dan Jerebu ini, anda boleh terus klik link di bawah dan terus order!!Selamat Membeli belah bersama Shaklee!

Atau 
Hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi secara percuma:-  
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Natural-Beauty-With-Natural-Supplement/    
Shaklee ID: 1027990
Emel/ YM: soffiah_ms@yahoo.com
SMS/whatapps: 013-4505852




Dah masuk 6 hari hujan tak turun, memang terasa bahang sangat terutama kalau nak tidur waktu malam. Tekak pun dah rasa lain macam dah, kering sangat. Katanya cuaca panas ni disebabkan oleh kesan Tsunami di Jepun lepas, ada kata kerana pembakaran jerami di Indon. Entah lah mana satu betul, tetapi cuaca panas ni ditambah pula dengan jerebu yang semakin hari makin tebal.

Sebelum pergi kelas petang ni, nak kena cari mask lah, lain macam dah rasa habuk waktu bawa motor tadi.  Kepada sahabat2 semua, sambil main blog tu, sediakan air kat sebelah laptop/PC anda ya, jaga kesihatan sebaiknya. =)  
Di bawah ni ada beberapa tips ringkas hadapi cuaca panas dan jerebu:-

Tips Hadapi Cuaca Panas
  • banyakkan minum air suam kalau boleh lebih dari 8 gelas sehari. selain menggelakkan hidrasi ianya juga dapat menyejukkan badan.
  • jangan ambil/ kurangkan pengambilan minuman berkafein dan beralkohol(ni memang haram) dan yang mempunyai kandungan gula yang tinggi.
  • kurangkan aktiviti di luar ketika panas terik. banyakkan berehat di rumah sekiranya tidak ada perkara yg mustahak untuk dilakukan
  • pakai pakaian yang ringan, warna2 yang terang dan longgar
  • gunakan payung atau topi ketika keluar rumah
  • minum minuman isotonik kerana ia boleh menggantikan garam dan mineral yang hilang semasa berpeluh
  • mandi atau gunakan kipas untuk menyejukkan badan


Kuala Lumpur dilanda Jerebu

Tips Elakkan Penyakit Ketika Jerebu

  • Mereka yang mengalami penyakit-penyakit seperti batuk, selesema, asma, sakit mata, sakit jantung atau penyakit paru-paru yang kronik hendaklah datang ke klinik dengan segera jika keadaan penyakit bertambah buruk.
  • Mereka yang di dalam kumpulan berisiko tinggi hendaklah sentiasa mengambil ubat seperti yang dinasihatkan.
  • Penutup hidung (nasal mask) hendaklah digunakan oleh semua penunggang motosikal, mereka yang bekerja di luar bangunan atau di tempat-tempat yang berhabuk dan juga mereka yang dalam kumpulan berisiko tinggi.
  • Perokok yang mempunyai anak kecil, ibu bapa tua dan sanak saudara yang berpenyakit jangan merokok di dalam rumah.
  • Sejauh yang boleh, orang ramai dinasihatkan supaya tinggal di dalam bangunan atau rumah.
  • Kurangkan aktiviti sukan di luar rumah
  • Orang ramai dinasihatkan supaya sentiasa membasuh muka dan bahagian kulit yang terdedah kepada jerebu dengan air bersih.
  • Sekiranya kenderaan anda berhawa dingin, sila gunakannya.
  • Orang ramai dinasihatkan supaya sentiasa meminum air yang banyak.
  • Perokok dinasihatkan supaya tidak merokok apabila keadaan udara tidak sihat ( iaitu IPU yang melebihi 100 )
  • Mereka yang berisiko tinggi dinasihatkan mengambil cuti di luar kawasan yang berjerebu sekiranya keadaan jerebu berterusan pada tahap berbahaya di kawasan mereka.
- See more at: http://www.mohamadazhan.com/2011/05/tips-menghadapi-cuaca-panas-dan-jerebu.html#sthash.Yp0yGvhc.dpuf
Dah masuk 6 hari hujan tak turun, memang terasa bahang sangat terutama kalau nak tidur waktu malam. Tekak pun dah rasa lain macam dah, kering sangat. Katanya cuaca panas ni disebabkan oleh kesan Tsunami di Jepun lepas, ada kata kerana pembakaran jerami di Indon. Entah lah mana satu betul, tetapi cuaca panas ni ditambah pula dengan jerebu yang semakin hari makin tebal.

Sebelum pergi kelas petang ni, nak kena cari mask lah, lain macam dah rasa habuk waktu bawa motor tadi.  Kepada sahabat2 semua, sambil main blog tu, sediakan air kat sebelah laptop/PC anda ya, jaga kesihatan sebaiknya. =)  
Di bawah ni ada beberapa tips ringkas hadapi cuaca panas dan jerebu:-

Tips Hadapi Cuaca Panas
  • banyakkan minum air suam kalau boleh lebih dari 8 gelas sehari. selain menggelakkan hidrasi ianya juga dapat menyejukkan badan.
  • jangan ambil/ kurangkan pengambilan minuman berkafein dan beralkohol(ni memang haram) dan yang mempunyai kandungan gula yang tinggi.
  • kurangkan aktiviti di luar ketika panas terik. banyakkan berehat di rumah sekiranya tidak ada perkara yg mustahak untuk dilakukan
  • pakai pakaian yang ringan, warna2 yang terang dan longgar
  • gunakan payung atau topi ketika keluar rumah
  • minum minuman isotonik kerana ia boleh menggantikan garam dan mineral yang hilang semasa berpeluh
  • mandi atau gunakan kipas untuk menyejukkan badan


Kuala Lumpur dilanda Jerebu

Tips Elakkan Penyakit Ketika Jerebu

  • Mereka yang mengalami penyakit-penyakit seperti batuk, selesema, asma, sakit mata, sakit jantung atau penyakit paru-paru yang kronik hendaklah datang ke klinik dengan segera jika keadaan penyakit bertambah buruk.
  • Mereka yang di dalam kumpulan berisiko tinggi hendaklah sentiasa mengambil ubat seperti yang dinasihatkan.
  • Penutup hidung (nasal mask) hendaklah digunakan oleh semua penunggang motosikal, mereka yang bekerja di luar bangunan atau di tempat-tempat yang berhabuk dan juga mereka yang dalam kumpulan berisiko tinggi.
  • Perokok yang mempunyai anak kecil, ibu bapa tua dan sanak saudara yang berpenyakit jangan merokok di dalam rumah.
  • Sejauh yang boleh, orang ramai dinasihatkan supaya tinggal di dalam bangunan atau rumah.
  • Kurangkan aktiviti sukan di luar rumah
  • Orang ramai dinasihatkan supaya sentiasa membasuh muka dan bahagian kulit yang terdedah kepada jerebu dengan air bersih.
  • Sekiranya kenderaan anda berhawa dingin, sila gunakannya.
  • Orang ramai dinasihatkan supaya sentiasa meminum air yang banyak.
  • Perokok dinasihatkan supaya tidak merokok apabila keadaan udara tidak sihat ( iaitu IPU yang melebihi 100 )
  • Mereka yang berisiko tinggi dinasihatkan mengambil cuti di luar kawasan yang berjerebu sekiranya keadaan jerebu berterusan pada tahap berbahaya di kawasan mereka.
- See more at: http://www.mohamadazhan.com/2011/05/tips-menghadapi-cuaca-panas-dan-jerebu.html#sthash.Yp0yGvhc.dpuf
Dah masuk 6 hari hujan tak turun, memang terasa bahang sangat terutama kalau nak tidur waktu malam. Tekak pun dah rasa lain macam dah, kering sangat. Katanya cuaca panas ni disebabkan oleh kesan Tsunami di Jepun lepas, ada kata kerana pembakaran jerami di Indon. Entah lah mana satu betul, tetapi cuaca panas ni ditambah pula dengan jerebu yang semakin hari makin tebal.

Sebelum pergi kelas petang ni, nak kena cari mask lah, lain macam dah rasa habuk waktu bawa motor tadi.  Kepada sahabat2 semua, sambil main blog tu, sediakan air kat sebelah laptop/PC anda ya, jaga kesihatan sebaiknya. =)  
Di bawah ni ada beberapa tips ringkas hadapi cuaca panas dan jerebu:-

Tips Hadapi Cuaca Panas
  • banyakkan minum air suam kalau boleh lebih dari 8 gelas sehari. selain menggelakkan hidrasi ianya juga dapat menyejukkan badan.
  • jangan ambil/ kurangkan pengambilan minuman berkafein dan beralkohol(ni memang haram) dan yang mempunyai kandungan gula yang tinggi.
  • kurangkan aktiviti di luar ketika panas terik. banyakkan berehat di rumah sekiranya tidak ada perkara yg mustahak untuk dilakukan
  • pakai pakaian yang ringan, warna2 yang terang dan longgar
  • gunakan payung atau topi ketika keluar rumah
  • minum minuman isotonik kerana ia boleh menggantikan garam dan mineral yang hilang semasa berpeluh
  • mandi atau gunakan kipas untuk menyejukkan badan


Kuala Lumpur dilanda Jerebu

Tips Elakkan Penyakit Ketika Jerebu

  • Mereka yang mengalami penyakit-penyakit seperti batuk, selesema, asma, sakit mata, sakit jantung atau penyakit paru-paru yang kronik hendaklah datang ke klinik dengan segera jika keadaan penyakit bertambah buruk.
  • Mereka yang di dalam kumpulan berisiko tinggi hendaklah sentiasa mengambil ubat seperti yang dinasihatkan.
  • Penutup hidung (nasal mask) hendaklah digunakan oleh semua penunggang motosikal, mereka yang bekerja di luar bangunan atau di tempat-tempat yang berhabuk dan juga mereka yang dalam kumpulan berisiko tinggi.
  • Perokok yang mempunyai anak kecil, ibu bapa tua dan sanak saudara yang berpenyakit jangan merokok di dalam rumah.
  • Sejauh yang boleh, orang ramai dinasihatkan supaya tinggal di dalam bangunan atau rumah.
  • Kurangkan aktiviti sukan di luar rumah
  • Orang ramai dinasihatkan supaya sentiasa membasuh muka dan bahagian kulit yang terdedah kepada jerebu dengan air bersih.
  • Sekiranya kenderaan anda berhawa dingin, sila gunakannya.
  • Orang ramai dinasihatkan supaya sentiasa meminum air yang banyak.
  • Perokok dinasihatkan supaya tidak merokok apabila keadaan udara tidak sihat ( iaitu IPU yang melebihi 100 )
  • Mereka yang berisiko tinggi dinasihatkan mengambil cuti di luar kawasan yang berjerebu sekiranya keadaan jerebu berterusan pada tahap berbahaya di kawasan mereka.
- See more at: http://www.mohamadazhan.com/2011/05/tips-menghadapi-cuaca-panas-dan-jerebu.html#sthash.Yp0yGvhc.dpuf

0 comments:

Post a Comment