Monday, June 30, 2014

Diet Pantas Turun 5kg Di Bulan Ramadhan!


Pengamalan diet yang seimbang semasa bulan Ramadhan adalah mencukupi untuk memastikan seseorang itu sihat dan aktif. Jika seseorang itu mempunyai berat badan berlebihan, Ramadhan adalah bulan yang sesuai untuk menurunkan berat badan.
Memandangkan kita berpuasa untuk jangka masa yang lama, kita seharusnya mengambil makanan yang lambat hadam seperti barli atau gandum berbanding dengan makanan yang cepat hadam seperti
karbohidrat ringkas atau terproses. Makanan yang lambat hadam bertahan sehingga lapan jam berbanding dengan makanan cepat hadam yang hanya bertahan selama hanya tiga hingga empat jam.

MAKAN
  • Karbohidrat kompleks pada waktu sahur supaya makanan bertahan lebih lama dan membuat anda kurang lapar.
  • Soya merupakan sumber protein yang penting dan merupakan makanan yang lambat terbakar.
  • Kurma adalah sumber gula, serat, karbohidrat, kalium dan magnesium yang baik. 
  • Badam pula kaya dengan protein dan serat serta kandungan lemak yang rendah.
  • Pisang merupakan sumber kalium, magnesium dan karbohidrat yang baik.
  • Adalah lebih baik anda makan kurma dan menikmati bubur oat dan sup sayur.
MINUM
  • Minum air atau jus secukupnya di antara waktu iftar dengan waktu tidur supaya badan anda dapat mengimbangkan aras bendalir dalam badan.
ELAKKAN
  • Makanan goreng dan berlemak. 
  • Makanan bergula
  • Makanan bergaram tinggi ketika sahur kerana ianya akan menyebabkan badan dehidrasi lebih cepat. .
  • Makan berlebihan terutamanya pada waktu sahur.
  • Makanan yang pedas.
  • Terlalu banyak minum teh/kopi semasa sahur. Teh membuat anda membuang lebih banyak air kecil, yang membawa bersamanya garam galian yang badan anda perlukan sewaktu siang.
  • Meminum minuman sejuk semasa berbuka.
  •  Merokok. Adalah baik jika dapat berhenti merokok mulai bulan Ramadhan, seperti yang telah diketahui umum, merokok membahayakan kesihatan.
SENAMAN
Disarankan setiap orang melakukan beberapa jenis senaman ringan seperti aktiviti regangan otot atau berjalan cepat/laju.
 

Ini antara pilihan menu yang saya sarankan untuk turun 5kg dalam masa sebulan berpuasa
- Oat
- Ikan
- Kurma
- Sayuran
- Buahan
- Tempe (soya)
- ESP/Cinch Shake mix/Susu/atau minuman Yogurt

Kenapa saya tak senaraikan nasi dalam pilihan menu di atas? 
Ini kerana, nasi mengandungi kanji yang lebih. Ia membekal lebih lemak. Tukarkan nasi kepada oat. Ia lebih mudah dihadam dan berkhasiat. Lagipun, oat membantu menyerap kolesterol dalam badan. 

Kenapa tiada menu ayam atau daging? 
Heyyy~ kan nak turun 5kg dengan pantas! Jadi, elakkan mengambil protein yang sukar dihadam. Gantikan dengan soya(tempe) atau ikan dah cukup. Lagipun, hari raya nanti pasti pelbagai juadah daging dan ayam akan terhidang. Jadi, anggap saja anda juga berpuasa dari memakan ayam dan daging untuk sebulan ini. 

Nak lagi mantap, ambilah supplement Set slimming Shaklee yang Semulajadi, Selamat dan insyaallah Berkesan. Hasinya pasti lebih marvelous! 

*Senarai menu di atas juga sangat bagus untuk golongan ibu-ibu yang menyusukan anak dan juga yang sedang mengandung. Tapi perempuan mengandung yang mengidam macam-macam tu, tunaikan aje lah apa yang nak di makan. 
 
SET LANGSING RAMADHAN


CINCH Shake Mix.
Cinch memang dibuat untuk membantu kita mendapatkan berat badan yang sesuai. Jadi hasil kajian telah dibuat dan Cinch memang terbukti dapat membantu mengatasi masalah paling ditakuti oleh kita, iaitu YOYO EFFECT !! Kiranya kesan YOYO antara benda yang paling tak bagus sebab berat badan kita akan turun naik , macam yoyo. Kenapa begitu ? kerana semasa kita diet, jisim lemak tidak berkurangan, apa yang berlaku hanyalah jisim otot yang berkurangan. Sebab itu kita rasa macam dah turun, tapi tetiba naik balik. Jadi Cinch yang diperkaya dengan formula khas LEUCINE untuk mengatasi YOYO EFFECT ni.

Lecithin 
Berfungsi untuk mengemulsi lemak..jadi apabila kita makan makanan berminyak, berlemak, lecithin akan bertindak menguraikan minyak tu supaya mudah disingkirkan, kiranya lemak2 tu tak sempat diserap kedalam badan dan tersimpan sebagai lemak lah.

Herblax  

Untuk mereka yang mengalami masalah tak lawas ni, bagus untuk lawas dan cuci usus, buang segala toksin yang tersimpan dalam tubuh badan. 

Untuk mendapatkan Set Kurus Bulan Ramadhan ini, anda boleh terus klik link di bawah dan terus order!! Selamat Membeli belah bersama Shaklee! 
Atau
Hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi secara percuma:-  
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Natural-Beauty-With-Natural-Supplement/      
Shaklee ID: 1027990
Emel/ YM: soffiah_ms@yahoo.com
SMS/whatapps: 013-4505852

0 comments:

Post a Comment