Monday, June 30, 2014

Tips Kuruskan Badan Di Bulan Ramadhan

 
Bagi yang ingin berdiet semasa bulan puasa, tentu tercari-cari apakah corak pemakanan yang perlu diambil kan. Jangan fikir seharian berpuasa di siang hari , maka sewaktu berbuka anda boleh makan apa sahaja dan sebanyak mungkin untuk "cover" zat yang tidak dimakan semasa di siang hari. Nak tahu diet yang betul? Jom kita kongsikan bersama. 
  1. Kenal pasti kadar metabolisme tubuh badan anda. Jika anda mempunyai kadar metabolisme tinggi, maka tidak menjadi masalah pertambahan berat badan walaupun makan banyak ketika berbuka. 
  2. Bagi individu yang mempunyai kadar metabolisme rendah,elak makan melebihi keperluan harian kerana ia akan menimbulkan masalah berat badan apatah lagi tiada aktiviti yang berat di waktu malam selepas berbuka.
  3. Ramai yang menganggap bersahur itu sesuatu yang remeh tetapi hakikatnya sahur adalah sama pentingnya dengan bersarapan. Bersahur akan membantu badan mengimbangi zat gizi yang tidak diperolehi tubuh selama sehari berpuasa. Jadi, prinsip bersahur bukan untuk kenyang semata-mata tetapi lebih kepada makanan yang bergizi tinggi. 
  4. Mulakan saat berbuka dengan makan makanan yang mudah, ringkas dan dalam kuantiti yang sedikit demi sedikit tetapi berulang-ulang. Kejutan ‘jutaan’ makanan secara tiba-tiba akan membuatkan perut berasa tidak selesa dan anda mudah berasa meloya. 
  5. Makan sayuran dan buah-buahan di dalam menu berbuka dan bersahur anda. Seelok-eloknya apabila berbuka puasa, makanan yang diambil perlulah bergantung pada keperluan individu. 
  6. Elak atau kurangkan pengambilan makanan yang berempah dan pedas kerana ia boleh menyebabkan pedih perut dan gastrik. 
  7. Selain itu, elakkan juga daripada minum minuman berkarbonat atau kandungan kafein yang tinggi kerana ia akan memburukkan lagi keadaan perut yang kosong setelah seharian berpuasa. 
  8. Elakkan makan banyak selepas menunaikan solat terawih dan tidur ketika perut masih kenyang kerana ia akan merangsang kepada kegemukan.Korang dinasihatkan untuk tidur sekurang-kurangnya tiga jam selepas makan. 
  9. Kurangkan pengambilan lemak dan bukan karbohidrat dalam menu diet kita. Ini kerana satu gram lemak mengandungi sembilan kalori berbanding hanya empat kalori bagi satu gram karbohidrat. 
  10. Pastikan anda minum air secukupnya di antara waktu bersahur dan juga berbuka puasa. 
  11. Aktiviti senaman juga sebaiknya diteruskan meskipun kita berpuasa. Bezanya, kita boleh memilih aktiviti kecergasan berintensiti rendah dan kecergasan selama 30 minit setiap sesi untuk sekurang-kurangnya tiga kali seminggu. 
  12. Positifkan diri dengan membuat target badan yang realistik dan perancangan yang sesuai. Jangan memaksa diri mencapai perkara yang tidak logik dalam masa yang singkat. 
  13. Jangan asyik menimbang berat badan. Kita akan kecewa jika masih tiada perubahan. Cara paling fleksibel ialah menimbang berat badan tidak lebih sekali dalam seminggu.
  14. Nak lagi mantap, ambilah supplement Set slimming  Shaklee yang Semulajadi, Selamat dan insyaallah Berkesan. Hasinya pasti lebih marvelous! 
ps : sesambil beramal, apasalahnya kita jadikan puasa sebangai cara nak turunkan berat badan secara sihat kan..
Hubungi saya untuk mendapatkan  Set Kurus Shaklee dengan harga istimewa:-
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Natural-Beauty-With-Natural-Supplement/    Shaklee ID: 1027990
Emel/ YM: soffiah_ms@yahoo.com
SMS/whatapps: 013-4505852

0 comments:

Post a Comment