Friday, May 20, 2016

9 Ciri Isteri yang Mendatangkan Rezeki Bagi Suami


Pernikahan merupakan sunnah yang diagungkan oleh Allah SWT. Selian mencari ridha-Nya, menikah menjadi salah satu jalan untuk membuka pintu rezeki Allah SWT. Allah akan mencukupkan rezeki pasangan yang sudah menikah, meski hanya salah satu dari keduanya yang bekerja.

Selain suami yang bertanggung jawab mencari nafkah, maka seorang istri pun memiliki tanggung jawab lain  dalam keluarga. Berikut ini ciri-ciri istri yang mendatangkan rezeki bagi suami, yang wajib diketahui.

1. Isteri yang taat pada Allah SWT dan Rasul-Nya.

Isteri dengan ciri ini  akan membawa rumah tangga menuju syurga dan membawa ketenteraman dalam keluarga. Dengan demikian, keluarga tersebut akan bahagia, tenteram dan tenang.Itulah rezeki yang sangat berharga.

Rumah tangga yang dipimpin oleh seorang imam yang sholeh dan didampingi isetri sholehah tentu rumah tangga tersebut mendapat berkah dari Allah SWT. Pernikahan tersebut juga akan menghasilkan anak-anak yang sholeh dan sholehah, serta mendapatkan keredhaan serta rahmat dari Allah.

2. Isteri yang taat dan amanah pada suaminya.

“Jika aku boleh menyuruh seseorang untuk sujud kepada orang lain niscaya aku akan menyuruh seorang istri untuk sujud kepada suaminya.” (HR. Tirmidzi dan Ibnu Majah).

Sepanjang perintah suami tidak bertentangan dengan agama, maka isetri wajib mentaatinya. Ketaatan seorang istri pada suaminya akan membuat hati suami tenang dan damai sekaligus dapat menjalankan kewajibannya mencari rezeki yang halal untuk keluarga.

Bagi wanita yang berkarier di luar rumah masih boleh  bekerja sekiranya suaminya mengizinkan dan kewajibannya untuk menjaga diri dengan baik di tempat kerja.

3. Isteri yang melayani suaminya dengan baik.

Menjadi seorang istri haruslah mengetahui apa saja tugas dan kewajibannya. Istri yang sholeh selalu berusaha melayani suaminya dengan baik seperti menyiapkan sarapan, menyediakan keperluannya, dan menjaga perasaan suami jangan sampai terluka karena sikap istri.

Wanita yang memiliki sikap demikian akan menjadi istri kesayangan suami dan menjadi rekan yang baik dalam  mewujudkan rumah tangga yang sakinah dan menarik hal-hal positif ke dalam rumah tangga tersebut. Termasuk di dalamnya menarik rezeki yang halal bagi suaminya.

4. Isteri yang tak pernah putus doa untuk suaminya.

Ciri wanita pembawa rezeki adalah wanita yang selalu berdoa  agar suami dan anak-anaknya berjaya di dunia dan akhirat namun tetap berusaha dengan pelbagai cara menyenangkan si sisuami. 
Bagi isteri yang bergelar suri rumah dikala suami keluar bekerja si isteri meluangkan masa diwaktu pagi dengan mewajibkan dirinya untuk menunaikan solat sunat dhuha. Melakukan amalan-amalan zikir untuk membuka pintu rezeki.

5. Isteri yang dapat menjadi pasangan meraih redha Allah.

Isteri yang memiliki ciri ini juga dapat menjadi motivator suami untuk meraih kejayaan di dunia dan akhirat. Itulah yang menyebabkan munculnya kalimat “Di balik seorang lelaki yang berjaya pasti ada wanita hebat di belakangnya”.

6. Isteri yang menerima pemberian suami dengan ikhlas.

Ciri istri pembawa rezeki selanjutnya yaitu ia yang tidak pernah mengeluh pemberian dari suaminya. Wanita ini selalu menerima dengan ikhlas serta menghargai apapun yang diberikan suami kepadanya. Ia selalu bersyukur atas apa yang diperoleh suaminya meskipun hanya sedikit. Wanita yang senantiasa bersyukur dan ikhlas ini rezekinya senantiasa akan bertambah baik kuantitas maupun keberkahan yang akan diberikan Allah kepadanya ataupun melalui suaminya. 

Sekiranya anda berminat ingin mendapatkan produk Shaklee anda boleh hubungi saya dan dengan setiap pembelian produk ini anda layak untuk mendapat konsultasi secara percuma:- 

SMS/whatapps: 013-4505852  (Soffiah) 
Shaklee ID: 1027990
Facebook: Natural Beauty With Natural-Supplement 
Emel/ YM: soffiah_ms@yahoo.com
4. Wanita yang berhias hanya untuk suaminya.
"Sesungguhnya dunia itu adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan dunia adalah wnita salehah" (H.R. Muslim). Adalah sifat wanita yang suka bersolek dan berhias, tapi wanita yang saleh hanya berhias dan menampakkan perhiasan untuk suaminya. Wanita yang jika dipandang suaminya selalu menyenangkan dan tahu bagaimana menyenangkan suaminya. Wanita yang bahkan malaikat pun mendoakannya akan memudahkan rezeki datang padanya.

# 5. Jika ditinggal menjaga kehormatan dan harta suami
Saat suami keluar mencari nafkah, isteri yang ditinggalkan di rumah harus menjaga kehormatannya, menjaga dirinya dari tamu yang tidak pantas, membatasi keluar rumah jika tidak terlalu penting. Harta suami yang dititipkan padanya dipergunakan pada hal-hal yang bermanfaat dengan seizin suaminya. Wanita seperti ini memudahkan rezeki masuk ke dalam rumahnya sebagai upah dari ketaatannya kepada Allah dan kesetiaan pada suaminya.
- See more at: http://lancarrezeki.blogspot.my/2015/05/9-ciri-ciri-wanita-yang-akan-membawa.html#sthash.GXwrizWJ.dpuf
Share:

0 comments:

Post a Comment

Perkongsian Wanita ini Atasi Masalah Batu Karang Hempedu Ketika Hamil

  Sedar tak sedar Migrain,Gerd, Batu karang hilang asbab amalkan 3 ketul ni masyaAllah tadi husband baru tegur “ eh gerd ayang hilang dah e...

Jom Tambah Pendapatan Dengan Shaklee

VIVIX The Best Antiaging

Search This Blog

Powered by Blogger.

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Free Auto Malaysia Backlinks
My Ping in TotalPing.com

Labels

Blog Archive