Sunday, October 8, 2017

Makanan Sembuhkan Luka Pembedahan Appendiks Dengan Cepat



Selepas pembedahan, lazimnya, pesakit yang menjalani rawatan harus bercuti selama kira-kira dua minggu hingga sebulan dari pekerjaannya dan tempoh cuti itu akan menjadi lebih pendek di antara satu hingga dua minggu sekiranya prosedur laparoskopi digunakan.

Pesakit diberikan ubat antibiotik dan penahan sakit manakala rawatan susulan satu atau dua kali sahaja.

Apendiks boleh berulang semula sekali pun setelah dibedah sekiranya pangkal apendiks tidak berjaya ditemui semasa pembedahan sebelumnya.

Terdapat beberapa faktor yang menentukan cepat atau lambatnya luka kita sembuh. Faktor-faktor ini termasuk:

  • Saiz luka
  • Sel darah merah (Hemoglobin) yang cukup
  • Tiada jangkitan kuman yang berlaku
  • Nutrisi atau zat makanan yang seimbang, terutamanya protein
  • Masalah kesihatan pesakit – seperti kencing manis, masalah hati, buah pinggang

Makanan selepas pembedahan apendiks supaya luka luar dalam cepat sembuh

1. Ikan Ayam Telur

Makanan seperti ikan, ayam dan telur sebenarnya amat kaya dengan zat protin. Berpantang daripada mengambil makanan ini akan mendedahkan pesakit kepada risiko kekurangan zat protin dan melambatkan proses penyembuhan luka. Pandangan bahawa makanan berprotin ini akan menyebabkan kegatalan serta nanah tidak dapat dibuktikan secara kajian saintifik.

2. Daging

Pesakit perlu mengambil makanan seperti daging merah, kekacang dan bayam yang dapat menambahkan pembentukan sel darah merah. Sel darah merah ini amat penting dalam proses penyembuhan luka dimana ia membawa nutrisi serta sel-sel yang terlibat dalam pembentukan tisu dan sistem imuniti badan. 

3. Gula

Kawalan tahap gula dalam darah yang optimum juga akan mempercepatkan proses penyembuhan luka. Oleh itu, apa yang penting ialah berpantang daripada mengambil makanan manis yang berlebihan. Manakala, tahap gula dalam darah perlu diperiksa secara berkala bagi memastikan ia terkawal.

4. Serat

Ubat tahan sakit, diet makanan yang berubah, dehidrasi, stress dan aktiviti fizikal yang terhad akan jejaskan proses penghadaman. Bila kurang pengambilan serat, maka senang mendapat sembelit.

Selain perlu minum banyak air, makan buah prune juga boleh bantu kurangkan sembelit. Prune ada kandungan serat mudah larut yang boleh lembutkan najis. Makanan lain yang juga tinggi serat seperti pisang, oat dan brokoli amat baik diamalkan.

Minuman yang membantu luka cepat sembuh, badan bertenaga, parut pembedahan pun cantik



Protein berfungsi sebagai pembentukan tisu baru luka. Protein ini adalah sumber nutrien yang kaya dengan asid amino.

Di mana asid amino diperlukan oleh badan dalam proses penyembuhan luka. Semasa penyembuhan selepas pembedahan, tubuh memerlukan asid amino untuk membaiki dan membentuk tisu dalam badan.

Di samping itu, protein ini dapat meningkatkan keupayaan tubuh untuk melawan jangkitan dan penyakit yang dapat melambatkan penyembuhan luka

ESP merupakan minuman protein yang lengkap dengan 9 asid amino yang bagus untuk mempercepatkan proses luka sembuh, bagi badan bertenaga dan untuk kesihatan menyeluruh



 

 



Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan produk ini, anda boleh klik link di bawah dan terus order. Selamat Membeli belah bersama Shaklee!

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=5cba6e74e996a4b1d7534b6bdc8ee5f6
Atau 

Untuk keterangan lebih lanjut sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi secara percuma:
SMS/whatapps: 013-4505852   (Soffiah)
Shaklee ID: 1027990
Emel/ YM: soffiah_ms@yahoo.com

Facebook: Natural Beauty With Natural Supplement/  

Disclaimer: Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit. Testimoni di atas adalah dari pengguna produk vivix Shaklee yang sebenar. Namun hasilnya mungkin berbeza mengikut keadaan dan kesihatan pengguna.
Share:

0 comments:

Post a Comment

Perkongsian Wanita ini Atasi Masalah Batu Karang Hempedu Ketika Hamil

  Sedar tak sedar Migrain,Gerd, Batu karang hilang asbab amalkan 3 ketul ni masyaAllah tadi husband baru tegur “ eh gerd ayang hilang dah e...

Jom Tambah Pendapatan Dengan Shaklee

VIVIX The Best Antiaging

Search This Blog

Powered by Blogger.

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Free Auto Malaysia Backlinks
My Ping in TotalPing.com

Labels

Blog Archive