Tuesday, October 31, 2017

Kesan Sampingan Pengambilan Ubat Statin Bagi Menurunkan Kolestrol



Mungkin ramai yang biasa dengan ubat STATINS. Ubat yang diakhiri dengan perkataan “STATINS” merupakan ubat untuk menurunkan kolesterol dalam darah. Simvastatin atau adik-beradiknya yang lain, lovastatin, atorvastatin dan pravastatin. Semuanya dalam kategori yang sama, iaitu HMG CoA reductase inhibitors.

Nak mudah, ubat ni dikatakan untuk menurunkan kolesterol dalam darah. Atau ada juga orang kata untuk bakar lemak. Sebab targetnya untuk mengurangkan tahap kolesterol “jahat” dalam darah, atau nama lainnya, LDL (lipoprotein berketumpatan rendah).

Namun, ubat ini perlu dimakan setiap hari, walaupun tahap kolesterol dah menurun.

Kesan-Kesan Sampingan Ubat Statin

Antara kesan sampingan dengan Simvastatin adalah:
  • Sembelit
  • Sakit perut, loya
  • Sakit kepala
  • Kekeliruan, masalah ingatan, kealpaan

Kesan Yang Lebih Teruk

Kesan-kesan sampingan yang berikut boleh menjadi serius, jadi anda perlu hubungi doktor anda atau mendapatkan bantuan perubatan dengan segera jika ini berlaku.
  • Kelemahan, kelembutan atau sakit otot
  • Pengurangan dalam membuang air kecil, gelap atau gelap air kencing merah
  • Demam, sejuk, curahan
  • Gatal-gatal, gatal-gatal, bengkak pada muka atau bahagian lain
  • Sakit kawasan Upper perut  
  • Masalah pernafasan
  • Hilang selera makan
  • Sakit pada sendi
Namun begitu jarang sekali kesan sampingan ubat statin yang boleh mengancam nyawa akibat kerosakan otot seperti rhabdomyolysis yang menyebabkan kerosakan hati, kegagalan fungsi buah pinggang dan kematian.

Rhabdomyolisis ini boleh berlaku apabila pesakit mengambil ubat statin dengan kombinasi ubat-ubat tertentu atau pesakit mengambil ubat statin dengan dos yang tinggi.

Kesan STATINS Menghalang Penghasilan COQ10?

Pernah terfikir tak macam mana ubat Statins yang kecil tu boleh bertindak mengawal paras kolesterol dalam darah anda?

Ada satu jalan yang diberi nama Mevalonate pathway. Melalui jalan ini, Statins akan bertindak dengan menghalang enzim HMG-CoA reductase yang diperlukan di dalam penghasilan kolesterol.

Mevalonate ni secara normal nya akan melalui beberapa transformasi biokimia untuk menghasilkan kolesterol dan ubiquinone.

Merujuk gambar, bila statins pangkah HMG-CoA reductase, HMG-CoA tak boleh bertukar kepada mevalonate, dan seterusnya menghalang penghasilan kolesterol dan Coenzyme Q10 (CoQ10).

  
Sumber : Google images

Ada kedengaran pesakit yang menggunakan ubat ini sama ada Simvastatin mahupun Atorvastatin mengadu akan keletihan dan sakit-sakit otot. Apakah puncanya?

Penggunaan statins secara tidak langsung turut menyebabkan kekurangan CoQ10 dalam badan kita.

Apa itu CoQ10?

CoQ10 dijumpai oleh Dr. Fred Crane pada tahun 1957. CoQ10 dihasilkan secara semulajadi dalam badan manusia. CoQ10 adalah bahan yang membantu menukarkan makanan kepada tenaga. Kiranya, CoQ10 ni terdapat dalam hampir seluruh sel dalam badan kita.

Jika kita rujuk gambar yang agak kompleks ni, kat situ tugas CoQ10 dalam membantu penghasilan tenaga. 
 
a) sel mitokondria (rumah tenaga bagi sel) 
b) laluan kompleks penghasilan tenaga dalam sel 
c) struktur kimia CoQ10 
Sumber: Google images

Oleh kerana CoQ10 berada dalam jalan yang sama dengan penghasilan kolesterol, maka apabila statins menghalang penghasilan kolesterol, penghasilan CoQ10 turut terjejas.

Jadi, pesakit akan mudah mendapat kesan sampingan statins seperti penat dan juga sakit-sakit otot.

Satu kajian “double-blind randomized study” telah dijalankan terhadap pesakit yang menggunakan statins dan kajian tersebut telah menunjukkan penggunaan enzim CoQ10 memperbaik kesan sampingan statins.

Turunkan Kolestrol Dengan Supplement Tanpa Kesan Sampingan

Set Vitamin Shaklee untuk kolesterol adalah cara selamat dan cepat untuk turunkan paras kolesterol tinggi dalam darah dengan berkesan tanpa risiko kesan sampingan buruk yang lain.

1.Vivix 

Adalah suplemen resveratrol dari sumber semulajadi iaitu anggur muscadine, lobak ungu, elderberi dan knotweed jepun. Ia tinggi dengan anthocyanins iaitu antioksidan, vitamin A, B, C, asid amino, carotenoid, tannin dan rutin yang berkesan mengurangkan penyakit koronari jantung, dapat merendahkan tahap kolesterol dan menghalang oksidasi kolesterol LDL, mengawal tekanan darah tinggi malah boleh membantu menurunkan berat badan 
 

2.Shaklee Pyhtocol-ST 

Dari sumber phytosterol iaitu sterol dan stanol dari tumbuhan. Phytosterol ni mempunyai struktur kimia yang sama dengan kolesterol. Oleh itu ia akan berebut untuk mendapatkan tempat di tapak serapan di bahagian usus. Bila tempat serapan tu dah dapat kat pyhtosterol, kolesterol takde peluang lagi dah untuk menyerap ke salur arteri..Hasilnya, paras kolesterol dalam darah kita akan sentiasa terkawal 


3. Omega Guard

Adalah asid lemak dari minyak ikan omega-3. Ia sangat tinggi dengan kolesterol HDL Ia berfungsi untuk membawa kolesterol LDL keluar dari salur arteri ke hati untuk proses penyingkiran. Dengan kata lain, ia bantu membersihkan salur arteri dari endapan kolesterol LDL. Hasilnya, paras kolesterol dalam darah kita akan menurun dengan sihat.

 Dengan penurunan 10% tahap kolesterol LDL sudah pun boleh menurunkan 20% risiko penyakit jantung. Bayangkan kalau dapat turunkan 50% tahap kolesterol LDL..bagus bukan??

Untuk kekal dengan bacaan paras kolesterol yang sihat, pastikan bacaan:
  • Jumlah kolesterol BAWAH 5
  • Kolesterol LDL BAWAH 3
  • Kolesterol HDL mesti LEBIH dari 1
Jom kawal dan turunkan kolesterol dalam darah anda dan insan-insan tersayang dengan segera dan nikmati hidup yang lebih berkualiti hari ini. 

Hubungi saya untuk mendapatkan harga dengan lebih penjimatan. Dengan setiap pembelian produk Shaklee melalui saya, anda layak untuk mendapat konsultasi secara percuma:-       

SMS/whatapps: 013-4505852 (Soffiah) 
Shaklee ID: 1027990    
Emel/ YM: soffiah_ms@yahoo.com      
Facebook: Natural Beauty With Natural Supplement/    
       
 *Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

0 comments:

Post a Comment