Monday, October 28, 2013

Hilangkan Stress Dengan Makanan.

 Kita sering berdepan dengan situasi stress dalam pelbagai bentuk. Ada yang stress disebabkan urusan kerja, ada yang stress dengan kehidupan berkeluarga dan kadang kala benda yang kecil pun sudah cukup buat seseorang itu stress. Jadi apa kata kita makan dulu untuk hilangkan stress tersebut. Apa yang perlu dimakan?? Sudah pasti pilihan makanan CARA HIDUP SIHAT. 

 makanan hilangkan stress
Oren
Kajian dari German menunjukkan bahawa vitamin C membantu untuk mengurangkan tekanan dan membuatkan tekanan darah menjadi normal semula. Vitamin C juga dikenali untuk meningkatkan sistem imunisasi dalam badan.

Kentang
Kentang boleh mengurangkan stress kerana ia memuaskan keinginan anda untuk mendapatkan karbohidrat dan kemanisan apabila anda berada di bawah tekanan yang berlebihan. Kentang penuh dengan 'betacarotene' dan lain-lain vitamin serta fiber yang membantu badan anda untuk memproses karbohidrat dalam proses yang mantap.

Aprikot kering
Buah aprikot kaya dengan magnesium yang mana dapat mengurangkan tekanan dan boleh mengendurkan otot secara semulajadi.

Almond, pistachio & walnut
Kacang almond penuh dengan vitamin B dan E dapat membantu meningkatkan sistem imunisasi. Manakala walnut dan pistachio membantu untuk menurunkan tekanan darah. 

Coklat gelap 

Coklat gelap mengandungi kandungan endorphin, yang membantu untuk meningkatkan lagi sistem otak serta mengurangkan stress.
 

Bayam
Kekurangan magnesium dalam badan boleh menyebabkan migrain dan rasa keletihan. Satu cawan bayam memberikan 40 peratus magnesium yang anda sememangnya perlu dalam badan.

Salmon
Ikan salmon mempunyai asid lemak Omega 3 yang tinggi yang mana boleh membantu menangani penyakit jantung. Kajian menunjukkan bahawa Omega 3 menyimpan hormon tekanan daripada memuncak.

Avokado
Lemak tidak tepu dan potassium yang ada dalam buah avokado membantu untuk mengurang tekanan darah dalam badan. Potassium yang cukup dalam badan boleh mengurangkan tekanan darah dan tahukah anda, avokado mempunyai lebih potassium berbanding pisang?

Sayur-sayuran hijau
Brokoli, sawi dan sayur-sayuran hijau lain adalah sumber utama vitamin yang membantu menyegarkan badan anda di kala stress. 


Berries
Sangat kaya dengan antioksidan,tinggi serat, rendah kalori, mengandungi vitamin C melawan radikal bebas

Tuna 
Tinggi Vitamin B6 dan B12, mempunyai sumber Protein rendah lemak yang baik.


Kesimpulannya :




Kajian dari German menunjukkan bahawa vitamin C membantu untuk mengurangkan tekanan dan membuatkan tekanan darah menjadi normal semula. Vitamin C juga dikenali untuk meningkatkan sistem imunisasi
- See more at: http://fuh.my/makanan-yang-dapat-mengurangkan-stress/#sthash.AjsDRwGv.dpufOren
Kajian dari German menunjukkan bahawa vitamin C membantu untuk mengurangkan tekanan dan membuatkan tekanan darah menjadi normal semula. Vitamin C juga dikenali untuk meningkatkan sistem imunisasi dalam badan.

Kentang
Kentang boleh mengurangkan stress kerana ia memuaskan keinginan anda untuk mendapatkan karbohidrat dan kemanisan apabila anda berada di bawah tekanan yang berlebihan. Kentang penuh dengan 'betacarotene' dan lain-lain vitamin serta fiber yang membantu badan anda untuk memproses karbohidrat dalam proses yang mantap.

Aprikot kering
Buah aprikot kaya dengan magnesium yang mana dapat mengurangkan tekanan dan boleh mengendurkan otot secara semulajadi.

Almond, pistachio & walnut
Kacang almond penuh dengan vitamin B dan E dapat membantu meningkatkan sistem imunisasi. Manakala walnut dan pistachio membantu untuk menurunkan tekanan darah.

Ayam belanda / Ayam Turkey
Daging ayam belanda mengandungi amino asid yang juga dipanggil 'L-trytophan'. Amino asid ini juga melepaskan serotonin, satu bahan kimia yang baik untuk otak. Inilah sebabnya orang berasa sangat tenang selepas makan daging ayam belanda.

Bayam
Kekurangan magnesium dalam badan boleh menyebabkan migrain dan rasa keletihan. Satu cawan bayam memberikan 40 peratus magnesium yang anda sememangnya perlu dalam badan.

Salmon
Ikan salmon mempunyai asid lemak Omega 3 yang tinggi yang mana boleh membantu menangani penyakit jantung. Kajian menunjukkan bahawa Omega 3 menyimpan hormon tekanan daripada memuncak.

Avokado
Lemak tidak tepu dan potassium yang ada dalam buah avokado membantu untuk mengurang tekanan darah dalam badan. Potassium yang cukup dalam badan boleh mengurangkan tekanan darah dan tahukah anda, avokado mempunyai lebih potassium berbanding pisang?

Sayur-sayuran hijau
Brokoli, sawi dan sayur-sayuran hijau lain adalah sumber utama vitamin yang membantu menyegarkan badan anda di kala stress.


Anda mengalami tekanan dari tempat kerja? Atau cuaca yang panas membuatkan anda berasa tertekan? Jangan risau tau, disini Puteri kongsikan beberapa yang boleh membebaskan anda daripada seperti senarai di bawah: - See more at: http://fuh.my/makanan-yang-dapat-mengurangkan-stress/#sthash.AjsDRwGv.dpuf
Anda mengalami tekanan dari tempat kerja? Atau cuaca yang panas membuatkan anda berasa tertekan? Jangan risau tau, disini Puteri kongsikan beberapa yang boleh membebaskan anda daripada seperti senarai di bawah: - See more at: http://fuh.my/makanan-yang-dapat-mengurangkan-stress/#sthash.AjsDRwGv.dpuf
SesteAnda mengalami tekanan dari tempat kerja? Atau cuaca yang panas membuatkan anda berasa tertekan? Jangan risau tau, disini Puteri kongsikan beberapa yang boleh membebaskan anda daripada seperti senarai di bawah: - See more at: http://fuh.my/makanan-yang-dapat-mengurangkan-stress/#sthash.AjsDRwGv.dpuf
Anda mengalami tekanan dari tempat kerja? Atau cuaca yang panas membuatkan anda berasa tertekan? Jangan risau tau, disini Puteri kongsikan beberapa yang boleh membebaskan anda daripada seperti senarai di bawah: - See more at: http://fuh.my/makanan-yang-dapat-mengurangkan-stress/#sthash.AjsDRwGv.dpuf
Anda mengalami tekanan dari tempat kerja? Atau cuaca yang panas membuatkan anda berasa tertekan? Jangan risau tau, disini Puteri kongsikan beberapa yang boleh membebaskan anda daripada seperti senarai di bawah: - See more at: http://fuh.my/makanan-yang-dapat-mengurangkan-stress/#sthash.AjsDRwGv.dpuf

0 comments:

Post a Comment