Monday, July 25, 2016

Persediaan Buat Ibu Yang Bakal Bersalin Secara Pembedahan/Caesarean

Panduan Buat Ibu Yang Bakal Bersalin Secara Pembedahan.

Bersalin secara CAESAREAN atau secara pembedahan bukanlah selalu menjadi pilihan utama bagi wanita. Namun, atas beberapa faktor yang berisiko tinggi Kaedah ini adalah yang terbaik.

Cesarean biasanya akan dilakukan atas 2 sebab risiko samada risikonya berpunca daripada ibu atau bayi selain faktor-faktor kecemasan (kritikal) lain seperti kemalangan. Biasanya jika si ibu atau bayi mempunyai risiko-risiko di bawah, maka kebarangkalian adalah besar pembedahan perlu dilakukan.

Baiklah di bawah adalah 2 faktor risiko yang memungkinkan pembedahan c-section dilakukan:  

Risiko Berpunca Daripada Bayi :

  • Bayi lemas 
  • Bayi tidak cukup bulan 
  • Bayi mempunyai risiko penyakit / risiko komplikasi lain 
  • Bayi bersaiz besar 
  • Bayi songsang / kembar

Risiko Berpunca Daripada Ibu

  • Ibu berpenyakit (risiko tinggi) seperti darah tinggi, kencing manis, jantung atau penyakit kronik lain 
  • Ibu pernah melahirkan bayi secara caesarean lebih daripada 2 kali 
  • Ibu yang mempunyai masalah uri (plasenta praevia atau plasenta abruption) / Rahim pecah 
  • Ibu yang melalui proses kelahiran yang panjang melebihi 7 jam sakit bersalin
Hakikatnya, proses bersalin secara pembedahan bukanlah mudah. Ibu perlu bersedia secara emosi, mental dan juga fizikal untuk menghadapi semua ini.  

1.Persedian Emosi.

Harus kuat dan yakin bahawa Allah penentu segala-galanya. Walau kita sudah berusaha sedaya upaya untuk melahirkan secara alami, tetapi ada seribu hikmah telah Allah aturkan untuk kita. Jadi, jangn salahkan diri sendiri. Bersalin apa cara sekalipun, tetap di anggap JIHAD pada pandangan Allah.  

Banyakkan zikir untuk menenangkan minda. Jika anda rasa celaru, anda perlukan teman seperti suami atau ibu anda. Luahkan apa yang anda rasa kan. Kebiasaanya, anda mungkin sukar untuk menerima hakikat bahawa perut anda susah dibelah hanya kerana anda ingin melahirkan seorang anak. Walau kedengaran seperti tidak logik, namun kebanyakan anda akan merasai perasaan ini. Jangan terusan salahkan diri dan keadaan. Banyakkn bersabar dan yakinlah pasti ada ganjaran di akhirat sana.

2. Persediaan Kelengkapan Diri

Cuba sediakan list seperti di bawah. Bersalin secara pembedahan memerlukan penjagaan yang lebih rapi dan teliti. Ini bagi mengelakkan luka pembedahan terkena jangkitan dan perlu untuk memperceatkan proses penyembuhan luka.
  • Minyak Panas

Ianya memang membantu kerana selepas dibedah, badan sangat sejuk kerana kehilangan banyak darah. Urat-urat juga mengembang. Jadi sediakan sebelum proses pembedahan. Letak siap-siap dalam beg untuk dibawa ke hospital. Percayalah, anda perlukan minyak ini! Sapu di bahagia betis dan lengan bagi memberi efek hangat dan tenang. Pakai STOKIN setelah anda sapu di bahagian tapak kaki. 
  • Bengkung

Ramai berangapan ibu bersalin cara ini dilarang memakai bengkung. Ini salah sama sekali. Anda masih perlu berbengkung, tetapi mulakan proses ini selepas hari ke 14. Mulakan dengan kemasan paling longgar. 
  •  Makan Buah-Buahan dan sayuran

Ianya penting sekalipun anda fikir ianya sejuk. Cuba ambil buah sunkist, epal untuk memberi SERAT BAIK dan juga MEMPERCEPATKAN PROSES PENYEMBUHAN luka dalam. 
  • Makanan Panas

Sup sayur seperti sup sawi boleh ditambahkan lada hitam tumbuk & kisar makan dengan nasi panas. Lada hitam MEMBANTU DALAM MENINGKATKAN METABOLISMA badan anda.  
  • Set Bersalin Pembedahan Shaklee

Set Bersalin Shaklee sangat selamat untuk ibu dan bayi  kerana :
  • boleh di ambil oleh ibu yang baru melahirkan bayi seawal 2jam selepas melahirkan bayi. 
  • boleh di makan oleh ibu yang bayi di sahkan ada masalah jaundis/sakit kuning atau G6PD
  • ibu yang melahirkan bayi secara normal atau pembedahan
  • gabungan vitamin yang ada dalam set bersalin atau set berpantang Shaklee ini membuatkan ibu lebih cergas, lebih bertenaga, lebih anggun dan cantik.
  • luka ibu akan lebih cepat sembuh
  • menambahkan susu ibu dengan adanya ESP
Vitamin C dapat menyembuhkan luka pembedahan dengan lebih cepat. Sebiji tablet Vit C bersamaan 7 1/2 biji buah oren yang kita makan. WOW!11

Tips Alternatif Sebelum Pembedahan


Sebelum anda masuk ke bilik pembedahan, perlu diketahui bahawa anda akan berpuasa selama waktu yang doktor akan jelaskan.(biasanya ibu dikehendaki berpuasa selepas jam 10 malam hari sebelumnya)

Makan makanan yang berkhasiat dan dapat memberikan tenaga berpanjangan seperti buah kurma dan susu soya ESP. Ianya sangat bagus kerana memberi TENAGA, dan MEMBANTU DALAM PENGHASILAN SUSU BADAN yang berterusan.

Secara LOGIKNYA, JIKA ANDA BERTENAGA, anda akan tenang, susu juga akan LEBIH MUDAH UNTUK DIHASILKAN. Bayi anda akan kenyang dan tidur lena. Jadi anda tidaklah penat dan masa berehat lebih panjang.

ESP juga membantu member RASA KENYANG LEBIH LAMA. Jadi anda dapat kurangkan pengambilan makanan berlebihan semasa pantang. Hasilnya badan anda akan lebih CEPAT mendapat KESAN LANGSING. 
 
Walaupun tidak melalui proses meneran semasa melahirkan, namun, kesan jangka panjang memang menyakitkan. Anda perlu sayangi diri anda. Katakan bahawa ini yang terbaik dan berusaha untuk terus ceria dan yakin. Selalu juga kucup bayi anda supaya terus lahir perasaan sayang kepadanya. 
 
Berminat ingin mendapatkan Set Bersalin Pembedahan Shaklee dengan harga yang JIMAT, hubungi saya untuk info lanjut. Dengan setiap pembelian produk ini anda layak untuk mendapatkan konsultasi secara percuma:- 
 
SMS/whatapps: 013-4505852 (Soffiah)
Shaklee ID: 1027990
Emel/ YM: soffiah_ms@yahoo.com

Facebook: Natural-Beauty-With-Natural-Supplement/


Share:

0 comments:

Post a Comment

Perkongsian Wanita ini Atasi Masalah Batu Karang Hempedu Ketika Hamil

  Sedar tak sedar Migrain,Gerd, Batu karang hilang asbab amalkan 3 ketul ni masyaAllah tadi husband baru tegur “ eh gerd ayang hilang dah e...

Jom Tambah Pendapatan Dengan Shaklee

VIVIX The Best Antiaging

Search This Blog

Powered by Blogger.

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Free Auto Malaysia Backlinks
My Ping in TotalPing.com

Labels

Blog Archive