Tuesday, May 23, 2017

Sakit GERD Di Sangka Sakit Jantung Ketahui Perbezaanya

"Saya Pesakit Gerd" - Nur Erna Hazwani sumber: blog NurErna

3 tahun yang lalu, saya mengalami angin sendawa tanpa henti. Bayangkan sendawa tanpa henti. Penat!!

Lepas tu, kaki dan tangan jadi sejuk sirap. Masa itu, saya berada dalam pengajian tahun 2 di UTHM. Dan ketika itu juga, saya bersama rakan-rakan tengah study.

Bermula hari itu, angin terus melekat dalam badan. Bila angin terlalu banyak, mulalah sendawa tak henti-henti dan kepala sangat berat.

Tapi, apa kene mengena GERD dan gastrik ni?

Disebabkan angin inilah, saya berterusan menghadapi keluarga angin puting beliung ni. Apabila angin ni menyerang dalam badan saya sampai ke kepala, saya akan sapu minyak atau pun mencari orang yang boleh mengurut saya.

Jika berada di kampung, emak saya akan menjadi sasaran saya untuk tarik ubun rambut dan urut badan. Best wo! ringan je badan. Awak kene belajat urut mengurangkan anginye en.beliau.ngeh..ngeh...

Tapi.....Kerana angin inilah baru saya tahu yang saya ada satu penyakit yang tak pernah saya dengar. GERD. Ya GERD.

Tahun lepas, apabila angin menyerang kembali, saya di bawa ke Poliklinik Penawar, Taman Universiti, Skudai. Doktor kata, kemungkinan saya ada gastrik, jadinya beliau bagi saya ubat gastrik. Sedangkan saya tak penah rasa sakit perut.

Tapi, bulan 6 tahun lepas, saya semakin kerap sendawa dan muntah segala makanan selepas makan. Saya tak berdaya langsung dan en. beliau terus bawa saya ke Hospital Sultanah Aminah, Johor Bahru.
Bukti menunjukkan esofagus beliau ada kuman

Apa itu GERD

rawatan sembuhkan GERD
Kandungan asid gastrik dalam perut tertolak ke atas memasuki saluran esofagus atau kerongkong.

GERD merupakan singakatan bagi Gastro-Esophageal Reflux Disease. Ianya juga dikenali sebagai refluks gastroesofageal.  GERD adalah keadaan apabila kandungan asid gastrik dalam perut tertolak ke atas memasuki saluran esofagus atau kerongkong. Aliran songsang atau refluks asid gastrik inilah yang membuatkan seseorang mengalami pedih ulu hati, mulut terasa masam, loya dan tidak selesa.

Penyakit GERD lebih kurang gastrik tetapi lebih teruk lagi sehingga melukakan saluran pernafasan.

Dalam kes kat penghidap gerd diatas tadi, asid yang berlebihan dalam perut akan melimpah ke esofagus iaitu saluran makanan.

Antara perut dan esofagus, terdapat satu injap yang menghalang asid atau makanan dalam perut melimpah semula ke esofagus. Jika berlaku, refluks asid berlaku dari perut ke esofagus, ianya menunjukkan bahawa injap tersebut menjadi lemah.

Disebabkan itu, pesakit mungkin mengalami pedih ulu hati, merasa mual dan mahu muntah. Pesakit juga merasa sakit dijantung dan nyeri dada sehingga seringkali dianggap sakit jantung.

Apakah  Gejala Penyakit GERD?

Cara sembuhkan GERD dengan cepat

  1. Perut dan dada terasa nyeri seperti terbakar. Sakit sampai ke tengkuk.
  2. Perut terasa kembung, mual disertai muntah, pedih ulu hati yang keterlaluan. 
  3. Sering sendawa.
  4. Mulut terasa pahit, ada juga yang sampai tersedak.
  5. Susah untuk menelan makanan.
  6. Meningkatnya jumlah pengeluaran air liur.
  7. Batuk kering dan suara menjadi serak.

Faktor-faktor penyebab GERD adalah:

  • Obesiti atau kegemukan 
  • Penyakit Diabetes 
  • Penyakit Asma 
  • Kehamilan 
  • Merokok 
  • Mulut kering 
  • Perut selalu kosong

Cara Rawat Gerd dengan Mudah

ubat sembuhkan GERD semulajadi

Selepas consume Vivix 2 botol, alhamdulillah dengan izinNya, penyakit Gerd suami beliau sudah sembuh.


Suami beliau juga sudah boleh makan makanan pedas sedikit. Kalau tidak sebelum ni cili sos pun suami beliau tak boleh makan. 

Moga suami beliau bertambah sihat asbab amalkan Vivix.

Anda ada masalah yang sama? Cuba la ikhtiar dengan Vivix moga ikhtiar anda diizinkan sembuh oleh tuhan.

Bagaimana Vivix membantu mengatasi masalah penyakit GERD?


Vivix supplemen terbaik untuk semua jenis penyakit termasuk Gerd. Salah satu sebabnya adalah ia bertindak dari sel / DNA.

Sel/DNA kita yang rosaklah adalah punca pelbagai penyakit. Bila sel/DNA rosak, organ kita yang terdiri dari sel tak mampu berfungsi seperti biasa. 

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan Vivix, anda boleh klik link di bawah dan terus order.
Selamat Membeli belah bersama Shaklee!
https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=5cba6e74e996a4b1d7534b6bdc8ee5f6
Atau
 
Dengan Pembelian 2botol vivix Anda layak mendapat keahlian secara percuma dan penjimatan dengan harga Ahli.

Untuk keterangan lebih lanjut sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi secara percuma:
SMS/whatapps: 013-4505852   (Soffiah)
Shaklee ID: 1027990
Emel/ YM: soffiah_ms@yahoo.com

Facebook: Natural Beauty With Natural Supplement
Share:

0 comments:

Post a Comment

Perkongsian Wanita ini Atasi Masalah Batu Karang Hempedu Ketika Hamil

  Sedar tak sedar Migrain,Gerd, Batu karang hilang asbab amalkan 3 ketul ni masyaAllah tadi husband baru tegur “ eh gerd ayang hilang dah e...

Jom Tambah Pendapatan Dengan Shaklee

VIVIX The Best Antiaging

Search This Blog

Powered by Blogger.

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Free Auto Malaysia Backlinks
My Ping in TotalPing.com

Labels

Blog Archive