Saturday, October 29, 2016

Tak Nak Kena Histeria Sila Makan Soya

*Sumber: The Star 19/04/16 p29

Ceritanya lebih kurang berlaku tahun 70-an. Masa tu penulis ni kerja kilang elektronik di Melaka. Kilang dia selalu kena histeria. Yang peliknya, walaupun pekerja yang ada tu berbilang bangsa, tapi yang kena tu mesti perempuan melayu. Macam biasa lah kan, bila kena histeria ni, orang akan mula panggil bomoh. Tapi, selain dari bomoh, pengurusan kilang tu pun panggil gak professors untuk kaji situasi ni. Nama professor tu Prof Datuk Ir Dr. Abu Bakar Jaafar.

Lepas prof ni buat kajian, dia jumpa satu persamaan antara mereka2 yang diserang histeria ni. Nak tau apa? Kesemua mereka ambil protein yang sikit dalam makanan mereka. Rasa macam kelakar, tapi memang protein intake dalam makanan harian perempuan melayu kurang berbanding bangsa2 lain.

Jadi, dia pun cadang ke pihak pengurusan untuk tambah protein dalam jualan kat kantin kilang. Lepas je tu, dah tak ada dah isu histeria ni.


Korang rasa macam mana?
Ramai orang kita makan setakat kenyang, tapi tak sedar kurang nutrisi, protein, vitamin dalam badan. Kes-kes histeria ni pun banyak berlaku kat asrama-asrama sekolah. Saya ingat lagi, time saya sekolah, lagi nak dekat exam, lagi kuat lah cerita-cerita hantu dan isu histeria.

Betul salah makhluk halus atau kurang nutrisi dalam badan disamping depresi yang menjadi punca?

Kaitan Protein Dan Emosi 

Makan Protein Buat Anda Lebih Kuat Semangat dan Jiwa Tenang. Mungkin ramai yang tak menduga malah tak percaya kalau saya katakan kekurangan asid amino boleh menyebabkan HILANG SEMANGAT & GELISAH.

Kekurangan TIROSIN dan TRIPTOFAN memberi kesan kepada penghasilan neurotransmitter yang mencetus ketenangan, fokus, kepekaan serta minat.

TRIPTOFAN adalah asid amino perlu yang tidak boleh dihasilkan oleh badan & perlu didapati daripada sumber makanan.

TIROSIN pula dihasilkan oleh badan tetapi memerlukan salah satu asid amino perlu iaitu FENILALANIN yang juga perlu didapati daripada makanan.

Tak hairanlah orang yang sentiasa penat akan lebih cergas selepas minum ESP Shaklee. Makanan yg mempunyai nutrisi yg lengkap bukan jer buat kira kenyang semata2 tapi yg penting juga memberikan kita nilai kesihatan yg berkualiti dan sempurna.

Dapatkan bekalan asid amino terbaik & jangan biarkan hidup anda terus GELISAH

Untuk mendapatkan ESP, anda boleh klik link di bawah dan terus order!!
Selamat Membeli belah bersama Shaklee!

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=5cba6e74e996a4b1d7534b6bdc8ee5f6
Atau 
Hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi secara percuma:-  
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Natural-Beauty-With-Natural-Supplement/      
Shaklee ID: 1027990
Emel/ YM: soffiah_ms@yahoo.com
SMS/whatapps: 013-4505852


0 comments:

Post a Comment