Friday, March 4, 2016

Thalasemia Bagaimana untuk Merawatnya?

talasemia penyakit keturunan
Talasemia ialah penyakit genetik sel darah merah yang mana sel darah merah yang berkualiti dan mencukupi tidak dapat dihasilkan kerana terdapat kerosakan pada rantaian hemoglobin kerana gen yang mengawal hemoglobin terjejas. Jangkahayat sel darah merah menjadi lebih singkat dan fungsi hemoglobin untuk mengangkut oksigen ke sel-sel badan tidak dapat dilakukan.

Hemoglobin dewasa yang normal terdiri daripada 2 rantaian alpha dan 2 rantaian beta. Thalassemia terjadi bila ada kerosakan dalam gen yang membantu produksi mengawal salah satu protein.

Thalassemia terbagi 2 jenis utama:
1. Alpha thalassemia
  • Terjadi ketika gen yang berhubungan dengan alpha protein hilang atau berubah (bermutasi). 
  • Paling umum dari orang Asia Tenggara, Timur Tengah, Cina dan orang keturunan Afrika
  • biasanya boleh menyebabkan kematian bayi yang belum lahir atau di saat bersalin atau tahap akhir kehamilan.
2.Beta thalasemia 
  • Beta Thalassemia terjadi ketika cacat gen yang sama mempengaruhi produksi protein beta globin.
  • Beta Thalassemia terjadi pada orang asal Mediterania dan lebih sedikit terjadi di Cina, negara Asia lainnya, Afrika-Amerika.
Ada banyak bentuk Thalassemia, setiap jenis memiliki subtype yang berbeza, baik alpha Thalassemia & beta Thalassemia meliputi 2 bentuk

1. Thalassemia mayor
Thalassemia mayor adalah mewarisi gen thalassemia dari kedua orang tuanya.  Anak-anak yang lahir dengan Thalassemia mayor adalah normal saat lahir tetapi akan mendapatkan anemia berat selama tahun pertama kehidupan.
 
2. Thalassemia minor Thalassemia minor adalah mewarisi gen thalassemia dari salah satu orang tua.

Bagaimana penyakit talasemia dikesan?

Penyakit yang dikesan seawal 6 bulan hingga 18 bulan ini biasanya boleh dijangka lebih awal jika ibu dan bapa bayi tersebut, kedua-duanya pembawa talasemia atau salah seorang penghidap talasemia. Ujian saringan dilakukan pada usia 6 bulan. Namun, ada juga yang terlepas di mana status ibu bapa tak diketahui.

Komplikasi penyakit talasemia

Seperti yang kita tahu, talasemia boleh menyebabkan anemia yang kronik. Dalam keadaan yang kronik, Hb sebanyak 7-8g/dL selalunya cukup untuk memastikan organ berfungsi, namun keadaan anemia yang berterusan ini mungkin menyebabkan jantung terpaksa bekerja lebih keras untuk mengepam darah ke seluruh sel badan. Lama-kelamaan mereka boleh mengalami masalah jantung.

Wajah mereka rata-rata hampir sama, dengan tulang dahi dan tulang muka yang menonjol ke depan dan gigi yang tidak tersusun. Wajah ini dikenali sebagai ‘muka chipmunk’ dan merupakan tanda paling ketara pada seorang pesakit talasemia.

Jika anda perasan, perut pesakit talasaemia ada yang buncit. Ini kerana kemusnahan sel-sel darah merah yang rosak giat berlaku di hati dan limpa sehingga menyebabkan organ tersebut membesar untuk melakukan tugas dengan lebih baik.Jika limpa terlalu besar, organ tersebut akan dibedah keluar.

Selain itu mereka juga terdedah kepada virus penyakit yang disebarkan melalui darah termasuk Hepatitis B dan HIV. Sebab itu mereka perlu melakukan pemantauan penyakit berjangkit ini.
ubat thalasemia

Rawatan penyakit talasemia

Bagi penyakit talasemia major yang dikesan lebih awal, mungkin seawal 6 bulan, hemoglobin (Hb) akan dipantau, dan dia mungkin memerlukan transfusi darah 1-2 kali sebulan untuk seumur hidup. Rawatan ini akan mengembalikan paras hemoglobin ke tahap yang lebih baik untuk menjalankan fungsi membawa oksigen yang mencukupi ke seluruh tisu badan.

Namun, proses transfusi berpanjangan menyebabkan pengumpulan zat besi yang berlebihan di organ-organ penting termasuk kelenjar endokrin (contohnya kelenjar pituitari dan kelenjar tiroid), hati dan jantung yang mana fungsi organ-organ ini akan terjejas. Selain itu, limpa yang terlalu aktif memusnahkan sel-sel darah merah yang rosak akan membesar.

Kalau dulu, penghidap talasemia biasanya diramal tak hidup lama kerana masalah kekurangan darah dan komplikasi akibat perkumpulan zat besi berlebihan. Namun kini, jangka hayat mereka semakin panjang kerana bekalan darah yang mencukupi untuk pesakit-pesakit ini.

Kalau anda layak menderma darah,sudilah menderma darah untuk menyelamatkan nyawa mereka.

Bagaimana membuang zat besi berlebihan

Zat besi yang berlebihan akan dibuang menggunakan chelating agent apabila mencapai tahap tertentu. Walaupun kerosakan organ mungkin hanya berlaku selepas 3-10 tahun, lebih baik zat besi dibuang secepat mungkin.

Terdapat 2 jenis agen penyingkir zat besi dari badan iaitu pil atau pun suntikan.
Yang biasa diberi kepada pesakit dalam bentuk pil ialah Exjade (deferasirox) yang perlu diambil sekali sehari.

Desferal atau desferrioxamine yang perlu disuntik sama ada di bawah kulit atau ke dalam salur darah, selama 8-10jam setiap hati untuk 5-7 hari seminggu menggunakan pam infusi khas.

Kedua-dua jenis ubat ini efektif dalam menyingkirkan zat besi berlebihan di dalam badan sekiranya pesakit mengikut aturan yang disarankan oleh doktor. Pam infusi memang digunakan sendiri oleh pesakit di rumah. Seram kan bunyinya? Tapi itulah hakikat yang perlu diterima oleh pesakit talasemia.

Pemakanan yang sesuai untuk pesakit talasemia

Oleh sebab risiko zat besi berlebihan pada penghidap dan pembawa talasemia, mereka dinasihatkan supaya mengawal pengambilan makanan yang mengandungi zat besi termasuklah multivitamin yang mengandungi zat besi.

Vitamin C dikatakan membantu penyingkiran zat besi berlebihan dalam pesakit yang menerima desferral. Namun, langkah berjaga-jaga perlu diambil kerana dos vitamin C yang terlalu tinggi mungkin menjejaskan rentak jantung tanpa agen chelating.
Makanan yang mengandungi zat besi tinggi termasuk:
  • Organ dalaman seperti hati
  • Produk makanan yang diperkaya dengan zat besi
  • Bijiran yang diperkaya dengan zat besi
  • Kuning telur
  • Kekacang dan legum
  • Kebanyakan sayuran yang berdaun hijau

Bolehkah talasemia disembuhkan?

Satu-satunya cara yang diketahui boleh menyembuhkan talasemia ialah dengan pembedahan tulang sum-sum yang boleh dilakukan dengan menggunakan HLA adik-beradik kerana peratus kejayaannya tinggi. Masalah yang timbul adalah daripada segi kos kerana kosnya sangat mahal. 

TESTIMONI.
Baru-baru ini kawan saya beritahu kosnya dalam ratusan ribu ringgit malaysia dan masalah mencari penderma tulang sum-sum yang sesuai.

Cara yang tidak melibatkan pembedahan saya temui melalui pembacaan dan feedback daripada kawan-kawan yang sama menggunakan Shaklee. 

Bahawa resveratrol boleh menyembuhkan penyakit talasemia. Kajian itu telah dimuatkan dalam Internatil Journal of Molecular Medicine, yang mana dikatakan anemia yang terjadi kepada pesakit talasemia adalah disebabkan oleh tekanan oksida (oxidative stress), jadi radikal bebas dalam resveratrol boleh membantu mengurangkan simptomya.

cara sembuhkan talasemia
Dan juga pengalaman seorang sahabat saya yang memberikan Vivix kepada adiknya yang menghidap talasemia. Sebelum itu, perlu tambah darah setiap bulan. Selepas minum Vivix, frekuensi untuk tambah darah semakin berkurang. Kita hanya berusaha, penyembuhan hanya daripada Allah jua.
talasemia penyakit apa
Betul if tambah je lelama mmg effect kat organ dalaman..
Kes 2 orang arwah kakak saya..
Sekarang adik saya lelaki..tapi kami tak pernah bg tambah darah..dia mmg cpt pnt.. if sakit dia mmg lemah je.tp har tu dia sakit terus tp tak nak juga ke klinik… dia tkut kne tambah…
Saya suggest vivix bg kat dia..alhamdulillah cepat je dia sembuh.. sedngkan masa tu kaki dia dah bengkak nak bangun pun tk blh.. makan lagi tak selera..tpi 3hari amalkan vivix up dose.. syukur sngt..
Vivix mmg bagus

Kesedaran tentang talasemia

Disebabkan komplikasi yang bakal menimpa pesakit-pesakit talasemia, dan kritikalnya keperluan darah dikalangan mereka, KKM banyak menjalankan banyak kempen supaya setiap orang tahu status talasemia masing-masing dan mengelakkan pasangan yang membawa gen talassemia atau talasemia minor untuk mengelakkan risiko mendapat anak yang berpeluang menghidap talasemia minor. Tapi kalau dah jodoh, nak buat macammana kan? Cuma pasangan tersebut mesti faham dan jelas mengenai penyakit talasemia, risiko dan komplikasinya.

Kredit: Ketam Kecil

Berminat Untuk mendapatkan Vivix, anda boleh klik link di bawah dan terus order!!        
Selamat Membeli belah bersama Shaklee!
 
https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=5cba6e74e996a4b1d7534b6bdc8ee5f6 
 
Atau   
Hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi secara percuma:-  
Facebook: Natural Beauty With Natural Supplement/      
Shaklee ID: 1027990
Emel/ YM: soffiah_ms@yahoo.com
SMS/whatapps: 013-4505852   

0 comments:

Post a Comment