Saturday, March 19, 2016

Ummi Pasaipa Kuku Tangan Saya Lagi Cepat Panjang Dari Kuku Kaki?


Hari Jumaat kita disunatkan untuk memotong kuku. Sedang saya memotong kuku tangan anak lelaki saya minta saya potongkan kuku tangannya sekali. Selesai memotong kuku anak saya ajukan satu soalan "ummi pasaipa kuku tangan abg miyun cepat panjang dari kuku kaki?

Pernahkah anda tertanya kenapa ini berlaku?

Anda sebenarnya tak keseorangan. Soalan yang sama pernah bermain di fikiran saya. Dan juga Dr William Bean, ahli fizik di Walter Reed Army Medical Center, Amerika Syarikat. Beliau mula mengkaji perkara ini pada umurnya 32 tahun.

Mulanya, dia calarkan sedikit kukunya di bahagian “cuticle” pada setiap awal bulan. Dan beliau lakukannya secara konsisten selama 20 tahun. Semata-mata kerana ingin melihat pertumbuhan kukunya. Wow.

Bukan itu saja. Untuk kajian lebih tepat, dia juga sanggup buat tatu di pangkal kukunya. Hasilnya, beliau dapati kuku beliau semakin lama semakin lambat tumbuh. Sehinggakan kukunya tumbuh lewat sebulan berbanding pada tahun-tahun awal kajiannya.

Jadi, beliau simpulkan, pertumbuhan kuku berkait rapat dengan aliran darah dan kadar metabolisma badan. Semakin anda tua, semakin perlahan peredaran darah dan kadar metabolisma badan. Maka, semakin perlahanlah kuku anda untuk tumbuh.

Patutlah kuku anak lebih cepat panjang dari saya. Dan lebih kerap saya memotong kukunya berbanding kuku saya sendiri.

Selain itu, para penyelidik juga mendapati sesuatu. Sekiranya anda kidal, maka kuku jari kiri anda lebih cepat panjang berbanding kuku jari kanan. Begitu jugalah sebaliknya untuk mereka yang tidak kidal.

Jadi, penyelidik pun simpulkanlah beberapa jawapan kepada persoalan asal kita tadi.

1) Oleh kerana jari tangan lebih dekat dengan jantung berbanding jari kaki, maka peredaran darah lebih banyak di tangan berbanding kaki. Jadi, lagi cepatlah kuku jari tangan menjadi panjang berbanding kuku jari kaki. 

2) Oleh kerana kita lebih banyak gerakkan jari tangan daripada jari kaki, maka kuku jari tangan jadi lebih cepat panjang berbanding kuku jari kaki. Tambah lagi pula zaman gajet. Jari tangan lagilah asyik menaip saja kan.

Tahukah Anda?

Kuku jari tangan tumbuh dengan lebih cepat pada kadar 3mm sebulan berbanding kuku kaki yang memanjang pada kadar 1mm sebulan. Ini bermakna, kuku tangan mengambil masa kira-kira 3-6 bulan untuk tumbuh sepenuhnya menggantikan kuku yang lama, manakala kuku kaki memerlukan masa antara 12-18 bulan.

Lepas ni kalau anak anda tanya soalan sama, kongsikan saja jawapan di atas.

Hubungi saya untuk mendapatkan produk Shaklee dengan harga istimewa:- 
Facebook: Natural-Beauty-With-Natural-Supplement/
Shaklee ID: 1027990
Emel/ YM: soffiah_ms@yahoo.com
SMS/Whatapps: 013-4505852


Share:

0 comments:

Post a Comment

Perkongsian Wanita ini Atasi Masalah Batu Karang Hempedu Ketika Hamil

  Sedar tak sedar Migrain,Gerd, Batu karang hilang asbab amalkan 3 ketul ni masyaAllah tadi husband baru tegur “ eh gerd ayang hilang dah e...

Jom Tambah Pendapatan Dengan Shaklee

VIVIX The Best Antiaging

Search This Blog

Powered by Blogger.

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Free Auto Malaysia Backlinks
My Ping in TotalPing.com

Labels

Blog Archive