Sunday, September 25, 2016

Bahaya Suami Merokok Kepada Ibu Hamil Dan Kandungan


Seringkali wanita mengandung dinasihatkan agar tidak merokok kerana boleh membahayakan kandungan. Tapi sebenarnya kesedaran ini TIDAK sepatutnya ditujukan kepada wanita mengandung saja. Bagaimana sekiranya Suami sendiri merokok, di tambah lagi dengan saudara-mara, rakan-rakan. Mereka ini juga perlu diberi kesedaran bahaya rokok dan segala-galanya yang berkaitan dengan rokok kepada wanita mengandung.

Kajian megatakan, tidak merokok semata-mata adalah tidak cukup untuk kesihatan ibu dan bayi. Perokok kedua (second hand smoker) boleh memudaratkan kesihatan ibu dan bayi lebih teruk dari perokok itu sendiri.

Bagaimana Asap Rokok Boleh Menjejaskan Kandungan 

KESAN 1: Kelahiran Bayi Yang Kurang Berat Badan 20 – 30% , Kelahiran Bayi Tidak Cukup Bulan, Kematian Janin Dalam Kandungan, Keguguran Janin

Kandungan nikotin dan karbon monoksida ini boleh mengurangkan bekalan oksigen yang mencukupi kepada bayi. Nikotin yang terkandung di dalam asap rokok boleh menyempitkan saluran darah sekaligus membuatkan bayi terpaksa bernafas dengan menggunakan aliran darah yang kecil dan penuh tekanan. Lebih menyedihkan adalah sel darah merah yang sepatutnya mengangkut oksigen juga terpaksa membawa bersama karbon monoksida. Kekurangan bekalan oksigen dapat merencatkan perkembangan fetus. Secara tak langsung ia akan menggandakan peluang untuk bayi lahir lebih awal atau pun mempunyai berat yang kurang.

KESAN 2: Komplikasi Pernafasan Disebabkan Tumbesaran Janin Terencat – 30% Lebih Tinggi

Selain itu, perkembangan anggota badan bayi juga boleh terjejas. Ia menyebabkan perkembangan bayi yang tak sempurna dan saiz bayi menjadi terlalu kecil. Paru-paru bayi mungkin tidak dapat berfungsi dengan baik terutamanya ketika di awal kelahiran. Sekiranya mereka sudah mula bernafas dengan tanpa menggunakan bantuan, berkemungkinan besar mereka akan terus menghadapi masalah pernafasan seperti asthma atau Sindrom Kematian Secara Mengejut (SIDS).

KESAN 3: Jantung Bayi Berlubang

Meningkatkan risiko bayi untuk dapat jantung berlubang. Menghalang aliran keluar saluran ventrikal dan menyebabkan kecacatan septal atrial.

KESAN 4: Kesan Sistem Saraf Pusat (CNS Effect)

Kesan sepanjang hayat pada otak bayi. Gangguan pembelajaran, masalah tingkah laku dan IQ yang rendah. Hyper aktif dan sukar menumpukan perhatian.

Kesan Selepas Anak Dilahirkan

Bukan sahaja semasa dalam kandungan bayi akan mengalami pelbagai masalah, malah setelah dilahirkan juga akan mengalami beberapa masalah yang sepatutnya boleh kita elak. Sedih bukan?
Jika ada orang tersayang yang merokok, mintalah mereka untuk tidak merokok di depan anda atau kalau suami berbuat demikian mungkin boleh memintanya berhenti demi yang tersayang.

Apa Yang Boleh Kita Buat?


Jika anda seorang perokok:
  • Ambil langkah untuk berhenti merokok kerana ia memberi kesan buruk kepada keluarga, rakan-rakan dan orang tersayang.
  • Pastikan anda tidak merokok di tempat-tempat dilarang merokok. Sekiranya disabitkan kesalahan, anda boleh didenda sehingga RM10,000 atau penjara sehingga dua tahun.
  • Jika anda ingin berhenti merokok, dapatkan bantuan daripada Klinik Berhenti Merokok yang terdekat.
Jika anda bukan seorang perokok:
  • Suarakan hak anda untuk bebas dari asap rokok.
  • Katakan jangan merokok berdekatan anda.
  • Bantah dengan baik apabila orang lain merokok di hadapan anda.
  • Beritahu orang lain bahawa anda tidak suka asap rokok.
  • Beritahu orang lain tentang kawasan larangan merokok.
  • Beritahu orang lain tentang bahaya merokok.
Anda Mampu Mengubahnya!
Jom kita tengok video ni.

Seorang perokok tegar sejak berusia 14 tahun, tahu padah merokok dan berusaha pelbagai cara untuk berhenti daripada merokok. Rupanya tak sesukar yang kita bayangkan!
 
Dah ikhtiar bermacam cara, tak berhasil juga. Tapi lepas ambil Vivix Shaklee ni cepat dan mudah je boleh berhenti merokok. Salute la brader!

Suami Anda Seorang perokok???

Kalau suami anda perokok, dan anda geram dengan janji-janji manis dia yang konon nak berhenti merokok, tapi janji tinggal janji, anda mungkin nak belikan sebotol Vivix buat suami anda.

Vivix ni dia ada resveratoral yang bersifat untuk membuang ketagihan pada rokok tu sendiri.
berhenti merokok mendadak

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan Vivix, anda boleh klik link di bawah dan terus order. 
Selamat Membeli belah bersama Shaklee!
https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=5cba6e74e996a4b1d7534b6bdc8ee5f6
Atau
 
Dengan Pembelian 2botol vivix Anda layak mendapat keahlian secara percuma, penjimatan dengan harga Ahli serta konsaltansi Secara Percuma.

Untuk keterangan lebih lanjut sila hubungi saya :
SMS/whatapps: 013-4505852   (Soffiah)
Shaklee ID: 1027990
Emel/ YM: soffiah_ms@yahoo.com

Facebook: Natural Beauty With Natural Supplement/ 

0 comments:

Post a Comment