Thursday, September 15, 2016

Perbezaan Antara Cyst Dan Fibroid Ramai Wanita Yang Keliru.

Perbezaan Antara Cyst Dan Fibroid

perbezaan cyst dan fibroid

Ovarian cyst dan fibroid ni kedua-duanya adalah sejenis ketumbuhan. Ramai yang menyangkakan Cyst (Ovarian cyst) dan Fibroid ( Uterine Fibroids ) adalah benda yang sama . Tetapi sebenarnya ianya adalah berbeza. Apa yang membezakannya adalah lokasi  ketumbuhan dan kandungannya.

Cyst 

apa itu ovarian cyst

  • Cyst berlaku di kawasan kilang telor (Ovari)
  • Terdiri dari cecair atau semi-solid dan berada dalam ovari.

Fibroid 

apa itu fibroid

  • Fibroid  terbentuk di dalam Rahim ( Uterus)
  • Terdiri dari tisu yang padat dan hanya berada pada rahim. Jadi ada ramai wanita menyangka mereka sedang hamil kerana perut semakin membesar , hakikatnya Fibroid mereka yang sedang membesar didalam rahim dengan pantas.
Kedua-duanya boleh dikesan melalui 'Pelvic Ultrasound' . Punca sebenar kedua-dua penyakit ini (fibroid dan endometriotic cyst) tidak diketahui, tetapi ia berkaitan hormon estrogen yang banyak dihasilkan sewaktu usia reproduktif (bermula baligh sehingga menopaus) tanpa mengira sama ada sudah berkahwin mahupun belum.

Punca Ovarian Cyst dan Fibroid

Puncanya tidak diketahui secara terperinci, tetapi menurut pakar sakit puan, perkara-perkara di bawah boleh menjadi punca kepada fibroid dan cyst:
  • Ketidakseimbangan Hormon 

Ovarian cyst dan fibroid terjadi disebabkan tubuh wanita terlebih hormon estrogen, dan kekurangan hormon progesteron. Senang cerita, hormon tak seimbang.

Kandungan estrogen dan progesteron dikawal oleh hormon yang dikeluarkan oleh kelenjar pituitari yang terletak di dalam otak. Fungsi kilang pituitari ini mudah dipengaruhi oleh keadaan mental, emosi dan rohaniah seseorang. Jika ada gangguan pada tahap tersebut, maka rangkaian hormon yang mengawal pusingan dan mengawal paras estrogen dan progesteron boleh terganggu.

Hormon estrogen boleh jadi terlalu banyak disebabkan beberapa faktor termasuk, kehadiran xenoestrogen atau kata lain, hormon yang menyerupai estrogen (xeno).

Xenoestrogen menyebabkan hormon estrogen menjadi lebih banyak dari progesterone. Xeno ni terhasil daripada toksin disebabkan kegunaan harian yang melibatkan BPA (plastik) , Pthalates yang digunakan secara meluas untuk menghasilkan barangan plastik seperti bekas makanan plastik, bekas minuman plastik dan Paraben yang digunakan sebagai pengawet di dalam kosmetik dan makanan.

  • Pemakanan Yang Tidak Sihat

Diet atau corak pemakanan seseorang turut mempengaruhi badan sesorang. Wanita yang tidak menjaga pemakanan, terutamanya yang sering makan makanan segera, lebih berisiko tingggi untuk mendapat endriometriosis, fibroid atau cyst

  • Tekanan Hidup

Desakan dan tekanan hidup yang sering dialami oleh kebanyakan wanita yang bekerja juga akan mengganggu kawalan dan fungsi rangkaian hormon yang mengawal pusingan haid seseorang. Jiwa yang tertekan boleh menyebabkan system pertahanan badan (imunisasi) menjadi lemah. Oleh itu, keadaan seperti ketidaksuburan dan penyakit ketumbuhan pada rahim serta endometriosis sering berlaku di kalangan wanita moden yang bekerja. 

Alternatif Rawatan Cyst  Dan Fibroid Tanpa Pembedahan Dengan Vivix

Testimoni 1
Alhamdulillah lepas consume Vivix cyst dah takda. Berita baiknya hamil selepas 6 tahun

rawatan cyst dan fibroid 
  
Testimoni 2
Seminggu ambil Vivix perut keras jadi lembut

rawatan cyst dan fibroid 

Testimoni 3
Alhamduilah cyst dah semakin kecut dari 3.8cm dah jadi 2.5cm

 
rawatan cyst dan fibroid

Testimoni 4
Ada PCOS dan Cyst susah nak dapat baby, dan peroid jugak tidak teratur. Alhamdulillah lepas 3 bulan amalkan Vivixdan supplement asas yang lain period dah mula teratur. 
rawatan cyst dan fibroid
Testimoni 5
Alhamdulillah, Makan baru setengah botol dah ok, period yang tak datang 2 tahun tetiba dah jadi cycle 30 hari. Sebelum ni pernah ada masalah hormon dan cyst.

rawatan cyst dan fibroid

Sekiranya anda mengalami masalah yang sama dengan wanita-wanita di atas, saya sarankan cubalah mengambil Vivix sebagai jalan alternatf untuk membantu atasi masalah anda. Semoga perkongsian ini dapat memberi harapan baru untuk anda meneruskan kehidupan sebagai wanita yang normal dan bebas penyakit.

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan Vivix, anda boleh klik link di bawah dan terus order. 

Selamat Membeli belah bersama Shaklee!


https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=5cba6e74e996a4b1d7534b6bdc8ee5f6
Atau 
Dengan Pembelian 2botol vivix Anda layak mendapat keahlian secara percuma dan penjimatan dengan harga Ahli.

Untuk keterangan lebih lanjut sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi secara percuma:
SMS/whatapps: 013-4505852   (Soffiah)
Shaklee ID: 1027990
Emel/ YM: soffiah_ms@yahoo.com
Facebook: Natural Beauty With Natural Supplement/ 
Share:

0 comments:

Post a Comment

Perkongsian Wanita ini Atasi Masalah Batu Karang Hempedu Ketika Hamil

  Sedar tak sedar Migrain,Gerd, Batu karang hilang asbab amalkan 3 ketul ni masyaAllah tadi husband baru tegur “ eh gerd ayang hilang dah e...

Jom Tambah Pendapatan Dengan Shaklee

VIVIX The Best Antiaging

Search This Blog

Powered by Blogger.

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Free Auto Malaysia Backlinks
My Ping in TotalPing.com

Labels

Blog Archive