Monday, September 5, 2016

Beruk Patah Tulang Tak Perlu Besi Kenapa Kita Perlu Besi?

Patah Tulang. Kenapa Perlu Besi? 

Patah tulang boleh sembuh dengan sendirinya?

Ya, kenyataan ini adalah separuh betul. Sebenarnya jika anda patah dan tidak mahu ke hospital, selepas 3 bulan, tulang yang patah itu boleh bercantum semula. 

Seekor beruk di hutan, terlepas dari dahan pokok , jatuh ke tanah dan patah kakinya. Tidak ada pakar tulang tulang mahupun bomoh tulang yang akan merawat. Namun begitu, selepas 3 bulan patahnya sembuh dan beruk itu melompat semula.

Persoalannya, bagaimana rupa penyembuhan tulang itu nanti?



Gambar di atas menunjukkan gambar dua tulang peha. Tulang di sebelah kanan menunjukkan tulang peha manusia yang normal dan yang di sebelah kiri pula menunjukkan di tengah-tengahnya penyembuhan tulang yang patah.

Apakah perbezaan yang sangat ketara pada kedua-dua tulang peha tersebut?

Tulang di sebelah kiri adalah lebih pendek daripada tulang di sebelah kanan. Ini berlaku kerana apabila tulang itu patah, ia tidak diluruskan dan disejajarkan (aligned) dengan sempurna. Apabila tidak diluruskan dan tidak disejajarkan samada menggunakan instrument ataupun plaster of paris (simen), maka tulang itu akan selamanya bengkok dan pendek.

Bolehkah tulang disejajarkan tanpa menggunakan besi?

Apabila tulang besar seperti tulang peha atau tulang tangan patah, ia akan menjadi bengkok dan tidak sejajar. Ini adalah kerana tulang besar ini dipegang oleh otot peha yang besar dan kuat. Apabila patah, otot ini akan menarik tulang ini kepada arah yang berlainan. Hujung tulang yang patah ini pula akan lari daripada paksinya. Ini dipanggil patah yang tidak stabil. 

Untuk menjadikan ia sejajar, ia bukan lah mudah terutama tulang peha. Hanya dengan memasang besi dan dikemaskan dengan skru khas sahaja maka tulang itu dapat diluruskandan distabilkan. Itu sebabnya, kenapa kita perlu meletakkan besi sekiranya tulang kita patah.

Sekiranya patah tersebut stabil, yang bermakna hujug patah tersebut tidak jauh dari kedudukan asal dan tidak perlu disejajarkan, maka ia hanya perlu disimenkan (plaster of paris). Ada juga patah yang stabil tidak perlu dibuat apa-apa pun.

Testimoni suplemen Shaklee bantu tulang patah cepat sembuh dan bercantum semula 

suplemen shaklee supaya tulang patah cepat sembuh


Ini adalah kisah yang dikongsikan oleh Saudara Muhammad Faiz Bin Ahmad di Supermom Shaklee Story. Beliau sebenarnya telah mengalami kemalangan hingga menyebabkan patah tulang. Namun dengan izin Allah, tulang patah cepat sembuh dan bercantum semula hingga doktor pun terkejut melihat keputusan X-ray beliau. Nak tahu rahsianya? Jom baca perkongsian di bawah.
“Saya terlibat dalam kemalangan jalan raya awal bulan 3 tahun ni. Semasa tu saya menunggang motosikal. Badan saya tercampak dalam gaung setelah saya cuba mengelak daripada sebuah kereta yang ‘makan’ jalan laluan saya. (Masa tu rasa macam Superman plak badan melayang terbang). Akibatnya saya mengalami patah tulang belakang dan juga patah tulang di atas telapak kaki saya.

Menurut doktor tulang belakang yang patah tu tulang yang no 2 seperti carta di atas. Doktor cakap akan ambil masa untuk sembuh dan akan baik dengan sendiri sebab usia saya masih muda lagi baru 23 tahun. Tapi, ambil masa tu berapa lama? Doktor pun tak dapat nak pastikan dan saya pula takkan nak menunggu sahaja tanpa usaha apa-apa..

Sampai bila saya nak berkerusi roda dan terbaring atas katil sahaja tunggu tanpa buat apa-apa. Perlukan usaha juga kan sebab doktor hanya bagi ubat tahan sakit sahaja. Takkan boleh sembuh dengan ubat tu ja..Jadi, saya meminta kakak saya yang kebetulan pengedar Shaklee memberi cadangan suplemen yang mana boleh membantu mempercepatkan proses penyembuhan tulang saya ni.

Jadi, kakak saya cadangkan ESP, Zinc, Ostematrix dan AJHT. Alhamdulillah setelah mengamalkan suplemen tersebut dengan konsisten selama sebulan tanpa culas, tulang patah yang dialami oleh saya sudah bercantum semula!!. Dengan izin-Nya jua.

Alhamdulillah…Menakjubkan!!

Doktor pun berkali-kali tengok X-ray macam tak percaya. Siap tanya dah berapa lama accident ni sehinggakan doktor tu pun panggil doktor yang dari pemerhatian saya lebih senior dari dia untuk mengesahkannya. Jadi balutan simen di kaki doktor terus buka dan menyuruh saya menggunakan tongkat pula sebab katanya tulang baru bercantum dan tak mau bagi tekanan yang kuat sangat ke atas kaki saya..

Lagi pula untuk menampung tulang belakang saya sebab doktor minta untuk teruskan pakai bengkung keras tu sekurangnya selama 6 bulan untuk memastikan tulang tu betul-betul kukuh dan bercantum dengan baik sebab melibatkan tulang belakang takut menekan saraf yang akan beri kesan buruk pada badan saya nanti.

Bulan ke -3 iaitu temujanji ketiga saya dengan doktor, doktor kata bengkung keras yang membalut badan saya tu dah boleh dibuka. Katanya tulang saya dah bercantum elok cuma dalam masa setahun ni saya tidak dibenarkan untuk angkat benda-benda yang berat dan juga menunggang motor.

Alhamdulillah gembira lah saya. Saya dah boleh bergerak dengan bebas tanpa perlu rasa seperti “Iron Man” lagi!! Saya juga tak perlu jumpa dengan doktor lagi dan hanya diberikan ‘open appointment’ sekiranya terjadi apa-apa seperti rasa sakit dan sebagainya.

Alhamdulillah!! Sekarang ni saya masih konsisten mengamalkan Ostematrix dan juga ESP sahaja. Saya perlu mengambil bekalan kalsium secukupnya untuk pastikan tulang saya betul-betul kuat.”
* Testimoni ini adalah pengalaman customer dan hasil dari setiap consumer mungkin berbeza. Namun ini tidak bermakna vitamin ini boleh mengubat atau menyembuhkan penyakit. Sila konsult dengan pengedar anda untuk lebih lanjut.

5 Nutrisi Penting Untuk Rawatan Patah Tulang Agar Cepat Sembuh

Untuk pastikan tulang patah cepat sembuh, pengambilan suplemen yang sesuai bagi perlu mencukupkan khasiat yang diperlukan. Antara produk Shaklee untuk membantu sembuhkan tulang patah dengan cepat yang boleh dicuba adalah :
  1. ESP : suplemen protein
  2. OsteMatrix : suplemen Kalsium lengkap dengan Vitamin D, Magnesium, Boron, Mangan, Kuprum, Zink,Fosforus dan Silikon untuk membina dan menguatkan tulang
  3. Omega Guard : suplemen minyak ikan tulen mengandungi asid lemak Omega-3 untuk meredakan keradangan
  4. Zinc Complex : suplemen Zink untuk bantu percepat penyembuhan luka dan pembinaan tulang
  5. Sustained Release Vita-C : suplemen Vitamin C untuk penyembuhan luka, pembinaan kolagen tulang
Jika anda berminat untuk mengetahui lebih lanjut berkenaan produk ini anda boleh hubungi saya.  
Dengan setiap pembelian produk Shaklee melalui saya, anda layak untuk mendapat konsultasi secara percuma:-

SMS/whatapps: 013-4505852
Shaklee ID: 1027990
Emel/ YM: soffiah_ms@yahoo.com
 
 
 

Facebook: Natural-Beauty-With-Natural-Supplement/      

0 comments:

Post a Comment