Tuesday, August 9, 2016

10 Tanda Awal Kanser Rahim Yang Perlu Wanita Ambil Peduli



Pada usia 26 tahun, Amelia tidak menyangka yang dia menghidap kanser rahim. Ia bermula apabila dia ingin mendapatkan rawatan kesuburan di hospital swasta disebabkan sukar hamil selepas lima tahun berkahwin.

Alangkah terkejutnya Amelia apabila selepas membuat pemeriksaan imbasan ultrabunyi, doktor mendapati terdapat perubahan pada bahagian dinding rahim yang menyebabkan dia terpaksa menjalani pemeriksaan biopsi iaitu pengambilan tisu rahim.

Memang benar seperti yang dijangka kerana terdapat sel kanser pada bahagian dinding rahim yang menyebabkan dia terpaksa menjalani rawatan. Mujur Amelia segera ke hospital kerana kanser masih berada pada tahap awal, jadi rawatan hanya menerusi ubat-ubatan dan bukannya pembedahan pembuangan rahim. 

Penting untuk wanita mengetahui tanda-tanda awal kanser rahim bagi mengelakkan ianya menjadi semakin parah dan boleh membawa maut. 

1.Pendarahan Dibahagian vagina Secara Tidak Normal

Kebanyakan wanita yang didiagnosis kanser rahim atau kanser serviks akan mengalami pendarahan secara tidak teratur.Kanser Rahim ini boleh merebak ke bahagian tisu – tisu yang berdekatan. Ia juga boleh mengakibatkan kapilari baru yang tidak normal dan mudah pecah yang akan mengakibatkan pendarahan. Pendarahan itu biasanya boleh berlaku di antara tempoh haid ataupun selepas melakukan hubungan intim, selepas menopouse mahupun selepas wanita menjalani pemeriksaan pelvik.

2.Vagina Mengeluarkan Cecair Berbau Yang luar Biasa

Masalah keputihan yang berbau merupakan perkara yang biasa di alami oleh setiap wanita. Namun anda perlu berwaspada jika masalah keputihan itu atau lelehan di vagina anda semakin bertambah , mengeluarkan bau yang busuk dan pengeluaran cecair yang tidak tetap kerana ia boleh menjadi tanda awal kepada jangkitan pada vagina, kanser rahim atau endometrium. Jika masalah tersebut merupakan petanda awal atau risiko panda kanser rahim, masalah keputihan atau lelehan tersebut akan menjadi lebih banyak, pucat, berair, kemungkinan bewarna coklat atau bercampur darah.

3. Sakit Semasa Berhubungan Seks

Hubungan kelamin tidak sepatutnya sakit jika dilakukan dengan cara yang betul. Namun jika anda merasa sakit tanpa sebab semasa anda bersama kemungkinan ia adalah petanda awal kepada kanser rahim atau kanser serviks ini. Petanda ini menunjukkan kanser rahim atau kanser serviks ini menjadi lebih berkembang kerana kanser ini mungkin telah merebak ke bahagian tisu – tisu dan organ pembiakan. Selain anda merasa sakit ketika bersama, anda juga akan mendapati pendarahan setiap kali selepas bersama.

4. Kesakitan Pada Pelvis

Kesakitan pada pelvis adalah normal dan biasa berlaku di kalangan wanita. Kekejangan atau kesakitan tertentu adalah sebahagian perkara yang biasa berlaku dalam kitaran haid wanita. Jika ia adalah petanda kepada kanser pangkal rahim atau kanser serviks, anda mungkin mengalamai sakit pelvis pada masa – masa yang luar biasa, dan rasa sakit mungkin akan bermula pada bila – bila masa sahaja dan secara tiba – tiba.

5. Haid Yang Berpanjangan Dan Banyak

Apabila anda perasan haid anda lebih lama dan menjadi semakin banyak sehinggakan anda perlu menukar ‘pad’ setiap dua jam seperti berlakunya tumpah darah, ia mungkin faktor yang perlu anda ambil serius. Selain masalah kanser, pendarahan berat seperti ini boleh disebabkan oleh ketidakseimbangan hormon, masalah fibroid, polip, masalah keradangan pelvis, endometriosis, tiriod, masalah organ yang berdekatan dengan hati ataupun penyakit buah pinggang. 

Ia mungkin boleh berlaku akibat daripada pengambilan ubat – ubatan tertentu. Apa – apa sahaja perubahan yang berlaku kepada kitaran haid anda anda hendaklah segera berbincang & mendapatkan rawatan dengan doktor. Perlu sentiasa beringat bahawa Mencegah itu lebih baik daripada mengubati. 

6. Tidak Selesa Ketika Membuang Air Kecil

Ketidakselesaan yang perlu anda ambil perhatian serius jika anda merasa seperti terbakar, rasa pedih atau anda sukar untuk membuang air kecil. Gejala ini mungkin berlaku akibat kanser itu telah merebak ke bahagian tisu yang berdekatan.

7. Hilang Kawalan Pada Pundi Kencing

Kerap membuang air kecil sehinggakan anda tidak perasan anda mula terkucil adalah perkara normal untuk wanita hamil atau mana – mana individu yang sedang dalam diet yang meningkatkan pengambilan pelawas dalam badan mereka, pesakit kencing manis, batuk yang kuat & berpanjangan. 

Namun, jika anda mengalami masalah ini tanpa mengetahui sebab yang jelas ianya mungkin perlu dilakukan penilaian pada peringkat yang seterusnya. Masalah hilang kawalan pada pundi kencing adalah masalah utama apabila seseorang itu menghidap kanser serviks. Ia biasanya menunjukkan bahawa kanser tersebut telah merebak di luar kawasan setempat dan juga memberi kesan kepada pundi kencing atau bahagian – bahagian lain saluran kencing.

8. Hilang Selera Makan Dan Berat Badan Turun Mendadak

Hilang selera makan atau masalah berat badan yang turun mendadak juga adakah satu petanda yang memungkinkan anda menghidapi masalah kanser rahim atau kanser serviks. Hal ini akan memberikan kesan kepada penurunan berat badan seseorang individu tanpa mengira diet mereka.

9. Keletihan Yang Berterusan

Apabila seseorang individu itu sedang menderita masalah kanser, sel darah merah akan digantikan dengan sel darah putih untuk melawan penyakit ini. Ia boleh menyebabkan kepada masalah anemia iaitu anda akan sering merasa letih, tidak bermaya dan kekurangan tenaga serta hilang selera makan. Di samping itu terdapat jugak masalah kekurangan oksigen di dalam badan. Tindak balas anemia ini juga adalah tanda amaran bahawa kanser tersebut telah berkembang dengan pesat di dalam tubuh individu berkenaan.

10. Sakit Kaki

Wanita yang mengalami masalah kanser rahim atau kanser serviks ini biasanya akan mengalami masalah sakit dan bengkak pada kaki mereka. Apabila kanser ini telah mula merebak, ia akan menghalang aliran darah dalam badan mereka dan inilah punca kepada bengkak kaki tersebut. 

Ketahui Rahsia Bebas Kanser Dengan Sirap Anggur Muscadine.
Jika berminat Untuk mendapatkan Produk Shaklee Anda bolehlah hubungi saya:
 
SMS/whatapps: 013-4505852 (Soffiah)
Shaklee ID: 1027990 
Emel/ YM: soffiah_ms@yahoo.com
Facebook: Natural-Beauty-With-Natural-Supplement/     
Share:

1 comment:

  1. Assalamualaikum,
    Saya En. Mohd Zuhairi bin Noordin , pengasas produk Jutawan herbs.

    Sy ada menjual herba warisan yg mampu membantu merawat pelbagai jenis kanser dari tahap 1 hingga tahap 4 dan jugak untuk sakit lutut dan masalah penafasan,insya Allah. Tak perlu risau sebab herba-herba sy tak menghalang dan tak mengganggu rawatan hospital seperti kimo. Herba ini boleh diambil semasa rawatan, malah sgt baik jika berubat bersama² supaya lebih cepat sembuh. Daun- daun herba warisan terpilih ramuannya yg amat mujarab ini memang tidak akan jumpa di mana mana. Ia herba yg sukar dijumpai tapi amat mujarab dan ramai pesakit kanser tahap 1 hingga tahap 4 yg dah sembuh. Herba ciptaan istimewa ini boleh merawat dan membaik pulih sel-sel kanser sehingga tahap akar umbi. Jangan biar penyakit anda lama-lama terbiar menyerang tubuh kerana ia perlu dibuang secepatnya supaya tak merebak lagi jauh ke organ-organ lain. Lagi lama dibiarkan lagi ambil masa nak pulih kan. Jgn sampai terlewat,jangan biarkan hidup derita, setiap penyakit pasti ada penawar, kita usaha sehabis boleh, selagi boleh rawat lebih baik di rawat. Hutan belantara kita tersembunyi sejuta 1 rahsia, herba ini amat- amat mujarab, jangan biar derita penyakit anda tanggung ini membunuh kehidupan anda. Ramai yang dah berjaya sembuh dengan produk sy, jangan ragu dan buang masa berfikir pjg lg, herba bukan lg perkara yg dipandang biasa, ia makin mendapat perhatian dan kepercayaan ramai pengamal perubatan herba di seluruh pelusuk dunia. Tetapi herba yg sy ciptakan ini sudah terbukti sgt berkesan untuk semua jenis kanser. Hubungi saya di nombor ini:







    Sy cuma membantu kerana sy tak sanggup tngok org dpn mata sy sengsara kerana sakit teruk hingga meragut nyawa. Penawar nya dah ada, hubungi sy secepat mungkin .Orang yang tiada penyakit kanser andai nak amal kan herba saya ini pun boleh,jadikan amalan harian untuk menjaga badan dan membuang toksid serta mencegah kanser. Tapi orang yg ada kanser sy akan bantu merawat sehingga sembuh dgn penawar kanser dan herba ini. Saya juga akan membantu anda memberi nasihat dan motivasi bagaimana untuk hadapi kanser, serta cara-cara utk berdepan dgn kanser, cara menjaga pemakanan dan nasihat lain utk anda, kerana pesakit kanser adalah org pertama dalam hidup. Sy dh jumpa ramai pesakit, mungkin kita blh berkongsi pendapat bagaimana hendak merawat sampai sembuh.Sy hulurkan tangan pada anda ,sambut lah sebelum terlambat, ramai pesakit sy dah sembuh, anda bila lagi....?hubungi atau whatsApp sy dengan segera,
    0174687570
    Mohd Zuhairi Bin Noordin pengasas Jutawan Herbs
    Boleh singgah di youtube channel kami di Jutawan Herbs utk melihat testimoni-testimoni kanser lagi banyak lagi atau layari laman facebok saya Jutawan Herbs


    Testimoni-Testimoni pengguna Jutawan Herbs.

    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Sekarang dah sembuh dan sihat walaupun pernah diberitahu oleh doktor yang dia hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Dia minum jus herba ni lebih 6tahun.
    Dia mengarang sebuah buku yg mengisahkan pengalamannya sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2022): Dia pernah ditemuramah dalam rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangannya menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.


    ReplyDelete

Perkongsian Wanita ini Atasi Masalah Batu Karang Hempedu Ketika Hamil

  Sedar tak sedar Migrain,Gerd, Batu karang hilang asbab amalkan 3 ketul ni masyaAllah tadi husband baru tegur “ eh gerd ayang hilang dah e...

Jom Tambah Pendapatan Dengan Shaklee

VIVIX The Best Antiaging

Search This Blog

Powered by Blogger.

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Free Auto Malaysia Backlinks
My Ping in TotalPing.com

Labels

Blog Archive