Thursday, August 25, 2016

Bahaya Mee Segera Untuk Ibu Hamil


Tahukah anda akan bahaya mee segera kepada badan dan kesannya kepada kesihatan kita?

Anda suka makan mee segera atau selalu makan mee segera tak?Mee segera memang menjadi antara makanan yang paling ramai dimakan oleh orang disebabkan senang untuk dimasak dan harganya yang murah. Mee segera ini boleh dikatakan menjadi makanan wajib oleh majoriti besar pelajar di sekolah terutama mereka yang tinggal di asrama sekolah dan juga termasuk pelajar IPT yang selalu berhadapaan dengan masalah kewangan yang tidak mencukupi.

Bukan itu saja, malahan  ibu hamil pon kadang-kadang tak terlepas dari mengidam nak makan mee segera ni. Tapi bahaya atau tidak ibu hamil makan mee segera? Macam tak berkhasiat je kan maggi tu. Kenapa ibu hamil tak elok ambil maggi? 

Jom kita tengok beberapa sebab kenapa ibu hamil perlu elakkan Maggi.

  1. Maggi menghalang penyerapan nutrien kepada janin di dalam kandungan.
  2. Bahan dalam Mee Mggi merupakan ejen yang menyebabkan kanser. Bahan tersebut dikenali sebagai “Styrofoam”.
  3. Maggi boleh memberi kesan kepada perkembangan janin dan boleh menyebabkan keguguran.
  4. Mee Maggi memang tinggi karbohidrat, akan tetapi tiada vitamin, serat dan mineral. Sebab tu Mee Maggi ni orang panggil makanan ringan.
  5. Mee segera tinggi kandungan natrium dan ia boleh membawa kepada penyakit jantung, strok, tekanan darah tinggi dan kerosakan buah pinggang jika diambil berlebihan.
  6. MSG ( Monosodium Glutamat) digunakan sebagai perisa di dalam Mee segera. Kesan pengambilan MSG akan menyebabkan sakit kepala.
  7. Salah satu pun obesiti adalah disebabkan pengambilan Mee segera. Ibu hamil perluk elak daripada mengalami obesiti.
  8. Mee segera juga tidak bagus untuk sistem penghadaman. Siapa yang perut sensitif kalau makan mi segera mesti kembung perut sebab sistem penghadaman terganggu.
  9. Bahan dalam Maggi dipanggil Gilikol Propylene bertindak mengekalkan kelembapan Mee. Bahan ini boleh melemahkan sistem imun badan. Ia juga mudah berkumpul di dalam buah pinggang, jantung dan hati dan boleh menyebabkan kerosakan pada bahagian tersebut.
  10. Pengambilan Mee segera juga boleh menjejaskan metabolisme badan, kerana terdapat nya bahan-bahan kimia seperti pewarna dan bahan pengawet.

Memang sangat ngeri kalau baca 10 sebab kenapa Maggi perlu di elakkan. Maggi ni memang bahaya kalau selalu makan, bahaya untuk semua orang apetah lagi ibu hamil. Jangan terlampau layan rasa mengidap sampai hari-hari makan Mee segera tau. Tapi kalau nak makan juga, ikuti tips kat bawah ni:
Bahaya Maggi Untuk Ibu Hamil
  1. Jangan makan hari-hari. Sekali sekala boleh la.
  2. Elakkan gunakan perasa Maggi. Try buat perencah sendiri. Lagi sedap tau. Kalau nak jugak perasa tu, ambil separuh je campurkan dalam perencah sendiri.
  3. Jangan makan Maggi kosong je sebab tak ada zat dan vitamin pon. Tambah la telur, sayur-sayuran, ayam, udang, ketam supaya seimbang kandungan zat dan nutrisi.
  4. Mee segera tu rebus dalam air dan toskan. Jangan guna air yang pertama yang kita rebus mee tu sebab dalam air rebusan tu ada lilin yang merbahaya. Lepas tos kan, rebus lagi air kali kedua sehingga mendidih dan masukan semula mee.
So bagi ibu hamil, kalau rasa boleh elak, elakkan lah makan Maggi. Tapi kalau dah teringin sangat, cuba tips di atas ye. Ingat anak dalam kandungan tu sama. Jangan ambil berlebihan. Ingat tu ibu-ibu.

Jika anda berminat Untuk mendapatkan Set Berpantang, Set Penyusuan Dan Set Kurus Selepas Bersalin Shaklee, anda boleh hubungi saya. Dengan setiap pembelian produk Shaklee melalui saya anda layak untuk mendapatkan konsultasi secara percuma:
 
SMS/whatapps: 013-4505852   (Soffiah) 
Shaklee ID: 1027990 
Emel/ YM: soffiah_ms@yahoo.com 
Facebook: Natural-Beauty-With-Natural-Supplement/ 
 

0 comments:

Post a Comment