Saturday, August 27, 2016

Kesan Sampingan Pil Perancang Keluarga Pembunuh Dalam Diam. Betul Ke???

“Saya mengambil  pil rigevidon sebagai langkah pencegahan kehamilan. Ianya berkesan meregularkan semula kitaran haid. Sejak saya mkn pil tersebut selepas habis pantang bln 4 thn lps, kitaran haid saya datang tiap2 bln dan berat badan sy turun. sblm sy mkn ubat tersebut, sy mengalami kitaran haid yg tidak normal iaitu 2bln atau 3bln skli haid. Adakah pengambilan pil perancang yang terlalu lama boleh memberi kesan sampingan kepada badan saya"?
Persoalan seperti ini seringkali menjadi pertanyaan buat kaum wanita yang merancang keluarga dengan kaedah pengambilan pil perancang. Walopun ada kaedah lain tapi kaedah ini dirasakan lebih mudah namun begitu tahukah anda pengambilan pil perancangan yang terlalu lama akan memberi kesan yang buruk kepada tubuh badan wanita?

kesan sampingan pengambilan pil perancang kehamilan
Jenis-Jenis pil perancang kehamilan dipasaran

Untuk pengetahuan anda Rigevidon adalah pil perancang keluarga yang mengandungi dua hormone sintetik:  
  • 150 micrograms progestogen levonorgestrel
  • 30 micrograms oestrogen ethinylestradiol
Ia adalah pil perancang keluarga yang memerlukan prekripsi dari doctor. Ini kerana semua pil perancang keluarga termasuk Rigevidon mempunyai kesan sampingan tertentu. Pengambilan pil dan suntikan dalam tempoh yang agak lama terutamanya melebihi 5 tahun, akan memberi kesan negatif, antaranya adalah.
  1. Kitaran haid yang tidak menentu ( sukar untuk hamil)
  2. Mengalami pening dan sakit kepala
  3. Rasa berdebar debar
  4. Jerawat naik
  5. Perubahan selera makan,sama ada cepat lapar atau lambar lapar
  6. Berat badan naik
  7. Pertumbuhan bulu lebih pada muka dan badan
  8. keguguran rambut.
  9. kereputan pada tulang.
  10. Menjadi alergi terhadap beberapa makanan
  11. Vagina menjadi kering
  12. Penurunan libido
  13. masalah darah beku
  14. meninggikan tekanan darah.
  15. risiko kanser payudara
  16. risiko pangkal rahem (cervix).
Oleh itu jika anda mengalami penurun berat badan yang mendadak melebihi 10% dari berat badan asal, saya menasihatkan anda untuk menjalani pemeriksaan Pap smear dan Mamogram bagi memantau penyakit kanser payudara dan kanser pangkal rahem.

Saya tidak menggalakkan mengamalkan pil perancang keluarga terlalu lama kerana dibimbangi akan memberikan mudarat.

Bagaimana Vitamin Shaklee Membantu Anda Merancang Keluarga?

Tahukan anda penggunaan sesetengah pil perancang boleh:
  • menurunkan tahap simpanan VITAMIN C sehingga 30%, 
  • mengakibatkan penurunan aras pyridoxine (Vitamin B6) dan 
  • VITAMIN E dalam darah. 
Oleh itu, pengambilan VITAMIN C sangat digalakkan, supplemen tambahan seperti VITAMIN B KOMPLEKS dan E juga sangat membantu.

Bagi wanita yang mengalami ketidakselesaan pada bahagian payudara semasa mengambil pil perancang ianya boleh diatasi dengan pengambilan GLA Complex. Kandungan GLA Complex adalah lebih baik daripada EPO kerana ia adalah 2 in 1 yang mana didalamnya mengandungi Vitamin E dan minyak biji matahari yang diperlukan oleh orang yang menggunakan pil perancang.


GLA Complex sering dikenali sebagai pil kesuburan. Namun begitu, ianya juga boleh menjadi pil perancang jika diamalkan mengikut cara yang betul. GLA Complex tidak akan memberikan kesan sampingan seperti berat badan yang bertambah secara tiba-tiba & kitaran haid yang tidak menentu, malahan GLA Complex dapat memperbaiki kitaran haid agar kembali normal.

Selain untuk merancang kehamilan. GLA Complex juga berfungsi 
  • untuk meredakan senggugut. Wanita yang mengalami masalah senggugut tidak dapat menukarkan asid linolenik dengan baik untuk menjadi GLA (Gama Linolenic Acid). Oleh itu, dengan pengambilan GLA tambahan dapat mengurangkan kesakitan akibat senggugut. GLA merupakan herba tradisi yang digunakan secara tradisional untuk merawat kesakitan semasa haid.
  • pemangkin kesuburan bagi wanita yang sukar hamil ataupun mempunyai masalah kesuburan. GLA membantu menghasilkan lendir yang subur, iaitu lendir yang berwarna putih jernih, nipis & meregang. Lendir yang subur dan berkualiti akan memudahkan sperma untuk berenang ke arah tiub fallopio dan bersenyawa dengan ovum
  • masalah hormon yang tidak stabil / kitaran haid yang tidak tetap
  • mampu mengecutkan cyst
  • meredakan sindrom menopause
  • untuk mereka yang inginkan kulit yang cantik tidak mengira lelaki ataupun wanita.
Berminat untuk mendapatkan produk Shaklee atau ingin mengetahui lebih lanjut berkenaan produk Shaklee Anda boleh hubungi saya. Dengan setiap pembelian produk Shaklee anda layak mendapat konsultasi secara percuma:-
 
SMS/whatapps: 013-4505852 (Soffiah)
Shaklee ID: 1027990
Emel/ YM: soffiah_ms@yahoo.com
Facebook: Natural-Beauty-With-Natural-Supplement/ 
Share:

2 comments:

Perkongsian Wanita ini Atasi Masalah Batu Karang Hempedu Ketika Hamil

  Sedar tak sedar Migrain,Gerd, Batu karang hilang asbab amalkan 3 ketul ni masyaAllah tadi husband baru tegur “ eh gerd ayang hilang dah e...

Jom Tambah Pendapatan Dengan Shaklee

VIVIX The Best Antiaging

Search This Blog

Powered by Blogger.

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Free Auto Malaysia Backlinks
My Ping in TotalPing.com

Labels

Blog Archive