Monday, August 8, 2016

Punca Dan Rawatan Untuk Ubati Guillain Barre Syndrome

 

Apakah itu penyakit Guillain Barre Syndrome (GBS)?

Guillain Barre Syndrome (GBS) adalah gangguan serius autoimun yang jarang berlaku. Sistem imun menyerang sel-sel saraf yang sihat dalam sistem saraf periferal kita. Ini menyebabkan anggota tubuh menjadi lemah, kebas, sengal-sengal atau semut-semut. Sehingga ke peringkat paling akhir boleh menyebabkan anggota tubuh menjadi lumpuh.

Punca sebenarnya masih tidak diketahui. Namun, biasanya dicetuskan oleh penyakit berjangkit seperti stomach flu atau jangkitan paru-paru. Guillain-Barre ini sangat jarang berlaku.

Menurut statistik, penyakit ini memberi kesan hanya kira-kira 1 ke 2 orang dalam 100 ribu orang. Rawatan tertentu boleh mengawal gejala dan memendek tempoh penyakit ini menyerang.

Punca Pada Penyakit Ini (GBS)

Ianya disebabkan oleh respon imune kepada antigen asing (kuman atau virus) dan antibodi badan pula menyerang saraf kerana menyangka saraf adalah sebahagian daripada antigen asing itu. “mistaken identitiy”.

Ia menyebabkan kerosakan pada selaput saraf (myelin) menyebabkan otot menjadi lemah dan kebas. Ianya juga melibatkan saraf autonomik.

Sesiapa sahaja berisiko mendapat Guillain Barre, tetapi golongan dewasa atau lelaki lebih berisiko untuk diserang GBS.

Tanda-Tanda Hidapi Penyakit Guillain Barre Syndrome (GBS) 


Dalam kes Guillain-Barre Syndrome ini, sistem imun menyerang sistem saraf periferal kita. Saraf dalam sistem saraf periferal berfungsi menghubungkan otak ke seluruh badan dan menghantar isyarat kepada otot untuk bergerak. Otot tak dapat bertindakbalas terhadap isyarat dari otak jika saraf ini rosak.

Biasanya, gejala pertama yang terjadi ialah rasa sengal teruk yang menyucuk-nyucuk di bawah tapak kaki, kaki, betis dan peha . Rasa semut-semut ini merebak hingga ke tangan dan jari. Simptom ini berlaku dengan cepat. Ada sesetengah kes, ia menjadi serius dalam tempoh hanya beberapa jam.

Gejala-gejala Guillain-Barre Sydrome termasuklah:
  • Rasa semut-semut atau menyucuk-nyucuk di bahagian kaki 
  • Otot kaki menjadi lemah dan merebak ke bahagian atas badan dan menjadi lebih teruk dari semasa ke semasa 
  • Menghadapi kesukaran untuk berjalan dengan stabil 
  • Terasa susah untuk menggerakkan mata, muka, bercakap, mengunyah, atau menelan 
  • Sakit di bahagian bawah belakang yang teruk  
  • Tidak dapat mengawal pundi kencing 
  • Jantung berdenyut dengan terlalu pantas (tak normal) 
  • Menghadapi kesukaran bernafas 
  • Lumpuh atau paralisis

Rawatan Untuk Penyakit Guillain Barre Syndrome (GBS)

Semua orang yang ada simptom Guillain-Barre perlu ke hospital untuk pemerhatian lanjut. Tanda-tanda dengan cepat boleh menjadi lebih buruk dan boleh membawa maut jika tidak dirawat. Dalam kes-kes yang teruk, pesakit Guillain-Barre boleh lumpuh seluruh badan. GBS juga boleh mengancam nyawa jika kelumpuhan memberi kesan kepada diafragma atau dada otot yang menghalang pernafasan yang betul.

Matlamat rawatan adalah untuk mengurang dan mengawal gejala-gejala dari menjadi kronik dan memastikan sistem tubuh berfungsi dengan sempurna.

Antara rawatan yang dijalankan di hospital adalah:

Plasmapheresis (Exchange Plasma) 

Sistem imun menghasilkan protein yang dipanggil antibodi yang biasanya menyerang bahan-bahan asing yang berbahaya seperti bakteria dan virus. Guillain-Barre berlaku apabila sistem imun anda tersilap membuat antibodi yang menyerang kesihatan saraf sistem saraf anda.

Plasmapheresis bertujuan untuk mengeluarkan antibodi menyerang saraf darah anda. Semasa prosedur ini, darah dikeluarkan dari badan anda dengan mesin. Mesin ini membuang antibodi daripada darah anda dan kemudian kembali darah ke badan anda. 

Imunoglobulin intravena

Dos yang tinggi imunoglobulin juga boleh membantu untuk menyekat antibodi menyebabkan Guillain-Barre. Imunoglobulin mengandungi normal, antibodi sihat daripada penderma.

Plasmapheresis dan imunoglobulin intravena sama-sama berkesan. Ia terpulang kepada anda dan doktor anda untuk menentukan rawatan yang terbaik untuk anda.
  • Anda juga mungkin diberi ubat untuk melegakan kesakitan dan mengelakkan pembekuan darah semasa anda bergerak. 
  • Selain itu, kita juga boleh melakukan terapi fizikal. Sebaik sahaja kita sembuh dengan fisioterapi ini, teruskan sahaja sehingga otot-otot kembali kuat dan normal.

Rawatan Bagi Penyakit Guillain Barre Syndrome (GBS) Secara Alternatif 


Selain daripada menjalankan rawatan di hospital, saya tersangat galakkan anda untuk mencuba dan berusaha dengan rawatan alternatif juga. Amalkan Vivix Shaklee setiap hari.

Mengapa saya menyarankan anda untuk mendapatkan Vivix Shaklee? Vivix Shaklee adalah tonik yang dirumuskan khas untuk memulihkan dan melindungi tubuh badan kita sehingga ke peringkat DNA.

Vivix Shaklee juga membantu melindungi  DNA tubuh badan kita daripada diserangan oleh radikal bebas yang boleh menyebabkan pelbagai penyakit berbahaya termasuklah kanser. 

Saksikan Video ini berkenaan dengan Vivix Shaklee 



Salah satu daripada rumusan utama Vivix adalah untuk membantu tubuh melawan keradangan yang berpunca daripada pemakanan yang tidak sihat dan sekali gus melindungi tubuh daripada terus diserang pelbagai bakteria atau virus yang menjadi punca kepada penyakit ini (GBS).

Apabila sel DNA tubuh sihat, maka secara tidak langsung tidak akan terjadinya”mistaken identitiy” lagi pada badan pesakit. Ini kerana, Vivix telah melambatkan pembentukan protein AGE yang merosakkan sel – sel badan.

Vivix juga membantu untuk memulihkan semula sel – sel rosak dalam badan sehingga ke peringkat sellular.

Sumber : Shaklee International

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan Vivix, anda boleh klik link di bawah dan terus order. 
Selamat Membeli belah bersama Shaklee!

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=5cba6e74e996a4b1d7534b6bdc8ee5f6
Atau 
Dengan Pembelian 2botol vivix Anda layak mendapat keahlian secara percuma dan penjimatan dengan harga Ahli.

Untuk keterangan lebih lanjut sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi secara percuma:
SMS/whatapps: 013-4505852   (Soffiah)
Shaklee ID: 1027990
Emel/ YM: soffiah_ms@yahoo.com

Facebook: Natural Beauty With Natural Supplement/ 
Share:

0 comments:

Post a Comment

Perkongsian Wanita ini Atasi Masalah Batu Karang Hempedu Ketika Hamil

  Sedar tak sedar Migrain,Gerd, Batu karang hilang asbab amalkan 3 ketul ni masyaAllah tadi husband baru tegur “ eh gerd ayang hilang dah e...

Jom Tambah Pendapatan Dengan Shaklee

VIVIX The Best Antiaging

Search This Blog

Powered by Blogger.

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Free Auto Malaysia Backlinks
My Ping in TotalPing.com

Labels

Blog Archive