Thursday, August 11, 2016

Makan Ubat Darah Tinggi Boleh Merosakkan Buah Pinggang? Betul Ke?



Baru-baru ini saya terima whatsapp daripada seorang lelaki yang berusia 30-an yang menghidap tekanan darah tinggi. Katanya doktor bagi makan dia dua jenis ubat. Biasanya apabila seseorang disahkan menghidap tekanan darah tinggi, 1 ubat sahaja dimulakan yang paling rendah kesan sampingan. 

Apabila tekanan darah menjadi tidak terkawal, ada doktor yang akan menaikkan dos ubat dan ada doktor yang akan menambah ubat lain. Jadi, kalau orang yang makan 2 jenis ubat, boleh bayangkan lah kan bagaimana pengawalan tekanan darahnya.

Dia minta pendapat saya kerana tekanan darahnya masih tidak terkawal. Rupanya dia makan ubat selang sehari kerana dia takut buah pinggang akan rosak bila makan ubat tekanan darah tinggi.

Benarkah Makan Ubat Darah Tinggi Boleh Merosakan Buah Pinggang?

Jika anda pergi ke farmasi untuk membeli ubat darah tinggi, ada sesetengah farmasi akan bagi sekotak ubat je terus kepada pesakit-pesakit ini. Jika anda diberi keistimewaan ini, bukalah kotak itu dan baca penerengan mengenai ubat yang disertaikan oleh syarikat ubat itu. 

Memang ada ubat tekanan darah tinggi yang boleh merosakkan buah pinggang, tapi doktor tak akan sewenang-wenangnya memberi ubat tersebut tanpa mengetahui status buah pinggang pesakit atau keadaan buah pinggang akan dipantau selepas ubat itu dimulakan. Dan jika didapati memberi kesan buruk kepada buah pinggang, ubat itu akan dihentikan serta-merta. Macam tu sekali doktor cuba menjaga organ-organ pesakit.

Namun, harus diingat juga bahawa tekanan darah tinggi boleh menyebabkan saluran darah ke buah pinggang menyempit, menjejaskan pengaliran darah ke buah pinggang dan merosakkan sel-sel buah pinggang. Jadi, cuba bayang semasa anda tak makan ubat, tekanan darah tiba-tiba meningkat naik.
Dalam erti kata lain kerosakan buah pinggang tetap berlaku disebabkan oleh penyakit tekanan darah tinggi itu sendiri. Akibat tekanan darah tidak terkawal, tak mustahil kerosakan buah pinggang akan berlaku dengan lebih cepat berbanding ubat.
Malah, pelbagai kesan lain yang lebih memudaratkan boleh berlaku dalam keadaan tekanan darah tinggi tak terkawal. Contohnya strok dan serangan jantung.

Jadi, nasihat saya jika anda sayangkan organ-organ anda dan tidak mahu buah pinggang rosak, jaga kesihatan baik-baik. Jaga pemakanan dengan mengambil makanan sihat dan seimbang, jauhi rokok, senaman dan amalkan pengambilan suplemen. Mengekalkan kesihatan adalah lebih mudah daripada mengembalikan kesihatan yang telah rosak. 

Bahagianya berbakti kepada orang tersayang 


Abah call tadi share berita gembira,

Abah memang ada suspek jantung dan dia selalu jadi sakit bahagian dada, nak jalan pergi surau kat rumah pun boeh akit dada.

Abah juga ada darah tinggi, yang mana darah tinggi dia tak pernah turun selama ni walau makan ubat hospital.

“Berapa harga vivix yang kak long bagi abah tu? Abah nak lagi la”
Takyah belilah, nanti orang poskan.
“Berapa RM Vivix tu, baguslah”

Abah kata nanti takyah lagi bagi abah duit bulan-bulan, kak long dah bagi abah vitamin macam-macam dah.
Sedih plak dengar, duit sebanyak mana takkan dapat menggantikan kesihatan abah.

“Sejak abah ambil vivix, sekarang memang tak sakit dada dah, nak gi surau pun dah ok. Biasa exercise dalam rumah 10 minit dah semput, dah ambil Vivix sebulan abah exercise 20 minit tak ada masalah.
Darah tinggi abah pun dah turun pergi cek minggu lepas. Sebelum ni tak pernah turun terutama bacaan bawah.

Terharunya, moga kesihatan abah makin baik. Kita mungkin takleh nak balas jasa-jasa mereka, tapi yang termampu dengan berikan peluang kesihatan yang lebih baik pada mereka, itu sudah lebih dari puas. 

Kenapa risikokan buah pinggang?

Walaupun anda disahkan menghidap apa-apa penyakit kronik dan dimulakan ubat, makanlah ubat mengikut nasihat doktor untuk mengawal penyakit anda. Disamping itu, boleh cuba cukupkan nutrisi yang diperlukan oleh sel-sel badan untuk berfungsi dengan normal.

Dan dah tentu salah 1 suplemen terbaik untuk kesihatan ialah produk Shaklee. 

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan Vivix, anda boleh klik link di bawah dan terus order. 
Selamat Membeli belah bersama Shaklee!

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=5cba6e74e996a4b1d7534b6bdc8ee5f6
Atau 
Dengan Pembelian 2botol vivix Anda layak mendapat keahlian secara percuma dan penjimatan dengan harga Ahli.

Untuk keterangan lebih lanjut sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi secara percuma:
SMS/whatapps: 013-4505852   (Soffiah)
Shaklee ID: 1027990
Emel/ YM: soffiah_ms@yahoo.com

Facebook: Natural Beauty With Natural Supplement/ 

0 comments:

Post a Comment