Monday, December 11, 2017

Pesakit Gerd Perlu Elakan 7 Makanan Ini


Pedih ulu hati boleh berlaku kepada sesiapa sahaja. Salah satu sebabnya ialah makanan yang kita makan. Bagi penghidap GERD bukan hanya faktor makanan sahaja yang perlu dijaga. Ia lebih kepada cara hidup yang perlu diberi perhatian. GERD atau Pedih ulu hati boleh dirawat sehingga sembuh tapi perubahan drastik cara hidup juga perlu seiring. 
Punca terjadinya Gerd antaranya
  • makan terlalu banyak atau terlalu cepat
  • tekanan
  • mengambil ubat-ubatan tertentu, 
  • merokok
  • makan makanan pedas
  • makanan berminyak dan berlemak
  • minum minuman beralkohol, berkilauan / berkarbonat dan berkafein.

Apa yang perlu dielakkan oleh penghidap GERD?

1. Makanan dan minuman asid 

Buah-buahan sitrus, lemon, limau, sos tomato, serta minuman berkarbonat / berkarbonat berasid dan boleh menyebabkan masalah penghadaman.

2. Makanan pedas 

Makanan pedas boleh menyebabkan masalah penghadaman bagi sesetengah orang. Oleh itu, jika anda mengalami masalah pencernaan, ia adalah disyorkan untuk memilih makanan yang lembut dan mengelakkan makanan yang kaya dengan rempah.

3. Produk tenusu 

Laktosa menjadikan susu menjadi sukar untuk dicerna oleh badan. Apabila laktosa tidak dihadamkan dengan betul, perut akan menjadi kembung dan menghasilkan gas. Selain itu, anda juga boleh mengalami cirit-birit. Malah, ada orang yang alah kepada susu atau intoleransi laktosa. Tetapi anda disyorkan untuk tidak menjauhkan diri daripada produk tenusu. Susu mengandungi kalsium yang penting untuk pertumbuhan dan kesihatan tulang. Tanpa kalsium yang cukup, osteoporosis boleh mengintip anda.

4. Makanan berlemak dan bergoreng 

Lemak boleh melambatkan otot pencernaan dan menyebabkan otot pundi hempedu mengecut. Di samping itu, makanan berlemak juga dianggap pengosongan perlahan perut, memburukkan lagi sembelit, dan memburukkan atau menyebabkan cirit-birit.

5. Makanan dan minuman bergula 

Fruktosa dan makanan atau minuman dengan pemanis tiruan lain boleh dijangka menyebabkan pencernaan yg terganggu. Ini kerana pemanis tidak sepenuhnya dapat dicerna dan diserap sebelum ia sampai ke usus.

6. Alkohol 

Alkohol tidak mengandungi protein, vitamin, atau lain-lain nutrien. Alkohol sebenarnya sangat berbahaya kepada lapisan perut dan hati metabolisme, dan boleh menyebabkan gangguan pencernaan dan masalah kesihatan yang lain.

7. Minuman berkafein 

Minuman yang mengandungi kafein seperti kopi, teh, soda, dan coklat boleh merangsang saluran pencernaan. Jika diambil secara berlebihan, ia juga boleh mengakibatkan cirit-birit atau memburukkan lagi masalah pencernaan anda.
 

Tips Berguna Untuk pesakit Gerd

1.Cara pengambilan makanan.  

  • Anda dinasihatkan untuk makan sedikit tetapi kerap (tidak makan besar tiga kali).
  • Mengunyah makanan perlahan-lahan. 
  • Elakkan mengambil makanan 3 jam sebelum tidur dan minuman 2 jam sblm tidur.

2. Postur tidur




Satu perkara lagi yang perlu anda titik beratkan bagi mengelakkan simptom GERD ialah postur tidur. Anda seharusnya elakkan tidur dengan posisi berbaring di tilam yang rata tetapi perlu sedikit condong (sila lihat gambar) bagi keselesaan perut. 

Itulah tadi 6 perkara yang perlu dititikberatkan bagi penghidap GERD atau pedih ulu hati. Jika tips tips ini diikuti, insyaallah anda boleh mengurangkan simptom dan mengelakkan GERD berulang. Anda juga boleh cuba hilangkan pedih ulu hati dan GERD dengan supplemen yang bernutrisi tinggi.


Bagaimana Supplemen Membantu Pesakit Pedih ulu hati atau GERD?

1.Vivix 


Produk No 1 di Shaklee. Mempunyai 5 patent dan sungguh diperkaya dengan reseveratrol dan polifenol. Bertindak hingga ke sel sel tubuh manusia melalui 4 cara. Sangat efektif. Ia membaiki sel sel yang rosak dan memastikan sel sel kita sihat dan terhindar dari menjadi abnormal.

Vivix bertindak kepada mereka yang mengalami pedih ulu hati atau GERD ialah dengan memulihkan fungsi otot sfinkter yang lemah dan tidak berfungsi. Resveratrol tinggi merawat radang atau luka di esofagus dengan segera. Pastikan anda mengambil Vivix dengan segera.

2. Energizing Soy Protien (ESP) 

Produk yang sangat bagus dan hot di Shaklee ini ialah protien dari sumber kacang soya. Istimewanya ESP kerana dilengkapi dengan 9 Asid Amino penting yang tidak boleh dihasilkan oleh badan tetapi sangat diperlukan oleh badan bagi menyeimbangi sistem tubuh. Satu satunya sumber protien yang tidak mengandungi kolesterol.

Esp bertindak sebagai melegakan keasidan perut dengan segera apabila diambil. Ia bukan produk tenusu yang boleh memburukkan lagi masalah pedih ulu hati anda. Esp memberikan perut rasa kenyang yang lama sambil membina sel sel di dinding perut yang musnah disebabkan asid perut.

3. Peppermint Ginger Plus. 

Produk ini diformulasi khas dari daun pudina dan juga halia. Tak lain dan tak bukan adalah untuk menyingkirkan angin dari dalam badan. Bagi penghidap GERD atau pedih ulu hati, rasa loya, rasa sebu perut, kembung dan sendawa adalah disebabkan oleh angin yang terhasil dari tindak balas asid perut terhadap makanan yang dicernakan. Jadi, Peppermint Ginger plus akan membantu mengeluarkan angin angin tersebut beransur ansur. Simptom simptom ini juga dihadapi oleh orang yang menghidap gastrik dan peppermint sama boleh diambil oleh mereka.

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan Set GERD ini, anda boleh klik link di bawah dan terus order. Selamat Membeli belah bersama Shaklee.

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=5cba6e74e996a4b1d7534b6bdc8ee5f6
Atau 
Dengan Pembelian 2botol vivix Anda akan mendapat keahlian secara percuma dan penjimatan dengan harga Ahli.

Untuk keterangan lebih lanjut sila hubungi saya. Dengan setiap pembelian anda layak mendapatkan konsultansi secara percuma:

 
SMS/whatapps: 013-4505852   (Soffiah)
Shaklee ID: 1027990
Emel/ YM: soffiah_ms@yahoo.com

Facebook: Natural Beauty With Natural Supplement 
 
Disclaimer: Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit. 
Share:

0 comments:

Post a Comment

Perkongsian Wanita ini Atasi Masalah Batu Karang Hempedu Ketika Hamil

  Sedar tak sedar Migrain,Gerd, Batu karang hilang asbab amalkan 3 ketul ni masyaAllah tadi husband baru tegur “ eh gerd ayang hilang dah e...

Jom Tambah Pendapatan Dengan Shaklee

VIVIX The Best Antiaging

Search This Blog

Powered by Blogger.

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Free Auto Malaysia Backlinks
My Ping in TotalPing.com

Labels

Blog Archive