Sunday, December 27, 2015

Cara Merawat Rambut Berbuah

Rambut berbuah sering dikaitkan dengan wanita yang bertudung. Apakah yang dimaksudkan dengan rambut berbuah? 
Rambut berbuah adalah suatu keadaan di mana hujung rambut terdapat benda asing yang berwarna putih ataupun hitam yang melekat serta sukar untuk ditanggalkan. Kebanyakan rambut berbuah yang berlaku ini adalah disebabkan oleh bakteria yang tumbuh dan melekat pada rambut. Tentunya anda akan berasa geli disebabkan terdapatnya bakteria yang tumbuh serta melekat pada rambut anda. Oleh itu anda perlulah menjaga rambut dengan sebaiknya.Tidak bermakna jika rambut yang berselindung di sebalik tudung, tidak perlu diberikan penjagaan yang khusus. Wanita yang bertudung juga perlu menjaga rambut supaya sentiasa sihat dan menawan. 

Faktor Masalah Rambut Berbuah 
  • Kurang Tidur. 
  • Tidak mengeringkan rambut dengan betul.
  • Pengambilan makanan yang kurang nutrisi.
  • Penggunaan produk rambut yang berlebihan.
  • Menggunakan haba yang terlalu panas pada rambut. 
Apa Yang Perlu Anda Lakukan Bagi Merawat Rambut Berbuah Ialah:
  1. Cuci rambut setiap hari dengan syampu yang sesuai berserta air untuk memastikan kulit kepala sentiasa bersih.
  2. Biarkan rambut kering terlebih dahulu sebelum mengikatnya atau memakai tudung. Disebabkan anda tidak sempat untuk mengeringkan rambut sebelum memakai tudung, jadi anda perlulah bangun awal untuk mengeringkan rambut terlebih dahulu ataupun anda tidak perlu mencuci rambut pada pagi hari. Jika anda ingin mengeringkan rambut, gunalah pengering rambut ataupun kipas. Tetapi penggunaan pengering rambut adalah tidak digalakkan kerana ia boleh merosakkan rambut disebabkan oleh haba yang terlalu panas. 
  3. Anda boleh memakai perapi rambut pada hujung rambut dan bukan pada kulit kepala anda.
Ciri-Ciri Produk Rambut Yang Sesuai Bagi Rambut Berbuah
  1.  Revitalizing – Syampu yang dapat melicinkan kutikel rambut serta melebatkan rambut. – Di samping itu, ia memiliki sistem pembersih yang lembut. – Mempunyai ejen yang menyegarkan dan menyeimbangkan kulit kepala dan rambut tanpa terlalu melembabkan atau kering. 
  2. Purifying– Syampu jenis ini mampu membersih dengan menyeluruh, menyingkirkan sisa-sisa produk rambut, pengumpulan mineral dan bahan-bahan tercemar dari persekitaran lain. – Mengekalkan keseimbangan ‘lipid’ dan lembapan semulajadi serta tidak melunturkan warna rambut jika anda mewarnakan rambut – Ia adalah sangat sesuai untuk mengawal lapisan kulit kepala yang sihat, rambut juga tidak berbuah.
  3. Replenishing – Ia merupakan sejenis perapi dan pelembab yang pekat bagi memiliki rambut yang berkilat dan lembut – Ia dapat memperbaiki kerosakan pada permukaan rambut dan memperbaiki hujung rambut yang berbuah – Menguatkan rambut dengan protein yang sesuai bagi rambut berbuah.
Tahukah anda terdapat Set Penjagaan Rambut Yang sangat Lembut secara semulajadi dan sesuai untuk semua peringkat terutama mereka yang mempunyai masalah rambut dan kulit kepala yang sangat sensitif. Nak tahu anda boleh baca di SINI.

Tidak sempurna jika anda hanya menggunakan produk rambut, anda juga perlu mengamalkan pemakanan yang sihat. Antaranya ialah: 
  1. Air – Minum air secukupnya untuk menjaga kelembapan rambut dan mengelakkan dari berlaku ‘dehidration’. – Dapat menjadikan rambut lebih lembut dan berkilau tanpa kehadiran rambut berbuah. 
  2. Protein – Ia juga dikenali sebagai keratin yang berfungsi bagi pertumbuhan rambut yang lebih kuat – Menggalakkan pertumbuhan rambut dengan cepat dan lebat – Dapat mengelakkan rambut berbuah dan bercabang 
  3. Vitamin dan mineral – Vitamin A digunakan untuk menjaga kulit rambut – Vitamin B dan C berguna untuk peredaran darah dan pertumbuhan rambut 
  4. Ikan salmon – Untuk mengelakkan rambut menjadi kering dan berbuah 
  5. Sayur-sayuran hijau – Untuk menghasilkan sebum serta berfungsi sebagai pelembab rambut semulajadi 
  6. Buah-buahan segar – Memberikan nutrisi yang baik dan mengurangkan keguguran rambut 
  7. Makanan laut – Kandungan zink dapat membantu mencegah rambut berbuah dan rambut gugur. 
    Tips Tradisional Merawat Rambut Berbuah:

    Petua 1 : 
    Ramas daun pinang. Kemudian, campurkan sedikit garam kasar dan air. Sapukan pada rambut. Biarkan 30 minit. Bilas dengan air bersih. Lakukan 2 minggu sekali. 

    Petua 2 : 
    Tumbuk daun inai dan lumurkan di seluruh rambut anda. Tunggu sehingga sejam baru dibasuh dan dibilas. 

    Petua 3 : 
    Gunakan daun bunga raya campur dengan sedikit air. Ramas atau tumbuk. Kemudian letakkan di atas rambut dan gosokkan bahagian hujung rambut yang berbuah dan biar kan beberapa minit dan bilas.

    Selamat Mencuba. Rambut Mahkota Wanita.

    Jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee, anda boleh menghubungi saya dan layak untuk mendapatk konsultasi secara percuma:-  
    Facebook: Natural-Beauty-With-Natural-Supplement/      
    Shaklee ID: 1027990
    Emel/ YM: soffiah_ms@yahoo.com
    SMS/whatapps: 013-4505852  
    Share:

    0 comments:

    Post a Comment

    Perkongsian Wanita ini Atasi Masalah Batu Karang Hempedu Ketika Hamil

      Sedar tak sedar Migrain,Gerd, Batu karang hilang asbab amalkan 3 ketul ni masyaAllah tadi husband baru tegur “ eh gerd ayang hilang dah e...

    Jom Tambah Pendapatan Dengan Shaklee

    VIVIX The Best Antiaging

    Search This Blog

    Powered by Blogger.

    Followers

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
    Free Auto Malaysia Backlinks
    My Ping in TotalPing.com

    Labels

    Blog Archive