Saturday, April 19, 2014

7 Makanan berkhasiat untuk ibu hamil

Pemakanan untuk ibu hamil ketika mengandung adalah perkara yang paling penting untuk di tekankan. Selain untuk kesihatan ibu, ia juga penting bagi tumbesaran janin yang dikandung. Jika sebelum ini kurang menitikberatkan jenis makanan yang diambil tetapi setelah disahkan hamil oleh doktor,  perkara utama yang perlu diberi penekanan adalah pengambilan makanan untuk diet seimbang setiap hari. Berikut disenaraikan pilihan makanan berkhasiat yang sesuai untuk menu harian ibu hamil:

1. Avocado 

Buah avocado kaya dengan pelbagai vitamin seperti B6, vitamin C dan kalium yang penting untuk perkembangan otak dan sistem saraf bayi. Ia juga baik untuk melancarkan saluran pencernaan ibu hamil dan mengelakkan daripada sembelit.  Selain boleh dimakan begitu sahaja, ia juga sedap dijadikan jus minuman untuk sarapan pagi. 

2. Brokoli 
  
Sayur brokoli kaya dengan vitamin A, vitamin C dan kaya dengan kandungan kalsium. Pengambilan sayuran hijau ini dengan kerap dapat membantu sistem imun badan dan kekuatan tulang yang diperlukan oleh bayi dalam kandungan.

3. Kekacang 
Kekacang mengandungi banyak kandungan mineral yang penting seperti magnesium, selenium, kalsium dan kalium. Sumber kekacang yang baik ini dapat membantu ibu hamil mengelak daripada kekejangan anggota badan. 

4. Kurma dan Madu 


Makanan berasaskan sunnah Rasulullah SAW ini kaya dengan zat dan vitamin yang tinggi untuk memberi tenaga yang optimum kepada ibu hamil. Ia dapat melancarkan perjalanan darah dan memberi kebaikan kepada tumbesaran minda bayi di dalam kandungan.

5. Lobak merah 
 

Lobak merah kaya dengan vitamin A yang dapat membantu pertumbuhan mata, tulang dan gigi yang sihat kepada bayi di dalam kandungan. Lobak merah bukan sahaja boleh dimakan mentah, malah boleh dibuat jus atau dijadikan sup lobak merah yang pastinya digemari oleh ibu hamil.

6. Telur 
 
Telur kaya dengan pelbagai jenis khasiat seperti vitamin, mineral dan choline. Sebutir telur bersaiz besar mengandungi 251 miligram choline. Choline adalah salah satu nutrisi penting untuk ibu hamil sebagai pembentukan otak janin sehingga terbentuk menjadi bayi. Malah, ia juga memberi kesan kepada memori selepas bayi dilahirkan.

7. Ikan salmon
 

Ikan salmon bukan sahaja dipenuhi dengan protein berkualiti tinggi, bahkan mempunyai sumber omega-3 yang tinggi. Omega-3 adalah lemak penting yang diperlukan untuk pertumbuhan sel-sel otak dan kecerdasan bayi.
Justeru itu, untuk memastikan kandungan membesar dengan sihat, elakkan daripada makan makanan segera ataupun makanan yang terlalu pedas dan masam. Seeloknya, banyakkan minum air zam-zam untuk memberi kebaikkan keseluruhan kepada kandungan secara jasmani dan rohani.

Anda juga boleh memilih SET LENGKAP KEHAMILAN  Shaklee yang hebat ini.


~ Protein(Energy Soy Protein) ~
Ianya sangat penting untuk membina dan memperbaharui sel2 tisu ,hormon dan enzim di dalam tubuh.Sangat diperlukan oleh wanita yang hamil dan menyusukan anak.penting untuk pembentukan kuku,rambut dan kulit.

Esp juga memberikan ibu tenaga dimana bagi mereka yang mengalami morning sickness yang agak teruk. Ia juga memelihara dan mengelakkan janin menjadi cacat.Selain itu,protein ini juga membantu membekalkan asid amino yang bertindak membentuk otot dan organ bayi.Keperluan protein sewaktu mengandung perlulah mencukupi bagi membantu pertumbuhan plasenta,uterus,penghasilan susu dan untuk membantu aliran darah ibu yang bertambah .Keperluan protein ini semakin penting ketika kehamilan memasuki trimester ke-3.

~ Multivitamin(Vita-lea) ~

mengandungi 12vitamin dan 7 galian dan ianya lengkap dengan iron formula.Iron formula sangat penting bagi ibu yang mengadung dan menyusukan anaknya.Kekurangan iron boleh membuatkan si ibu lemah,mudah nak pitam atau pengsan,Hb rendah dan sentiasa kelihatan pucat lesu.

~ B Complex ~
Lengkap dengan 8B iaitu keperluan tubuh yang sempurna ke atas vitamin B.Suplemen B complex Shaklee mengandungi Folic acid,Biotin yang sangat penting untuk pembentukan darah dan kestabilan hormon .Vitamin B dikatakan sangat penting untuk pembentukan tulang tengkorak anak di dalam kandungan.

~ Vitamin C(Sustaine Realese Vita-C) ~
Sebiji vitamin C Shaklee bersamaan 7 setengah biji oren dan memenugi keperluan vitamin C minima tubuh kita iaitu 500mg.Ia sangat unik keran tidak mempunyai pewarna malah pengawet tambahan.Ianya adalah sustained realese dan akan digunakan secara beransur-ansur mengikut keperluan badan kita.

~ Omega -3(Omega Guiard) ~

Ianya sangat penting dalam membantu pembentukan otak bayi dari peringkat awal pembentukan.Mengandungi DHA yang sangat penting untuk otak.Ianya juga membnatu memecahkan lemak di dalam tubuh kita.Jadi ia membantu ibu mengawal berat badan ketika mengandung.

~ Kalsium(Ostematrik) ~
Kalsium sangat penting untuk pembinaan sel dan pembentukan tulang bayi.Tidak mengandungi lemak berbanding ibu yang hanya bergantung dengan produk tenusu.Kalsium penting untuk darah membeku dengan sempurna.membaiki ransangan urat saraf,mengelakkan kekejangan otot,sakit pinggng,lenguh-lenguh dan kebas kaki/tangan terutama bagi ibu mengandung serta kalsium juga penting untuk menstabilkan denyutan jantung dan tekanan darah tinggi.
 
Set Asas untuk trimester pertama terdiri daripada:
  • Vitalea
  • B Complex
  • Vitamin C
  • Ostematrik
 Set asas untuk trimester 2 & 3 terdiri dari:

  • Vitalea
  • B-Complex
  • Vitamin C
  • Ostematrix
  • Omega Guard
Manakala untuk mana-mana trimester anda boleh mengambil ESP (Energizing Soy Protein) sebagai tambahan, bekalan protein lengkap untuk kehamilan. 
Hubungi saya untuk mendapatkan produk Shaklee dengan harga istimewa:- 
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Natural-Beauty-With-Natural-Supplement/
Shaklee ID: 1027990
Emel/ YM: soffiah_ms@yahoo.com
SMS: 013-4505852  
Share:

0 comments:

Post a Comment

Perkongsian Wanita ini Atasi Masalah Batu Karang Hempedu Ketika Hamil

  Sedar tak sedar Migrain,Gerd, Batu karang hilang asbab amalkan 3 ketul ni masyaAllah tadi husband baru tegur “ eh gerd ayang hilang dah e...

Jom Tambah Pendapatan Dengan Shaklee

VIVIX The Best Antiaging

Search This Blog

Powered by Blogger.

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Free Auto Malaysia Backlinks
My Ping in TotalPing.com

Labels

Blog Archive