Thursday, April 24, 2014

Tips Kuruskan Badan Untuk Ibu Menyusu


Sebagai ibu menyusu saya memahami hasrat ibu-ibu yang mahu kekal langsing tanpa mengurangkan penghasilan susu ibu.  Lazimnya kita dengar komen ‘ tak payah susah-susah nak berdiet, awak tu menyusu anak, nanti tak pasal pula susu menyusut’.  Benarkah ibu menyusu tak boleh berdiet? Atau bolehkah ibu menyusu berdiet? Jika boleh, apakah cara diet yang sesuai untuk ibu menyusu?

Hakikatnya, ibu-ibu menyusu akan membakar lebih kurang 200-500 kalori sehari melalui proses penyusuan. Fakta ini disokong dari laman kellymom.com :
Breastfeeding your baby, on average, burns 200-500 calories per day (above what you needed to maintain your pre-pregnancy weight) — so keep in mind that even without a weight loss program you are burning extra calories.

Namun, proses pembakaran kalori ini juga membuatkan si ibu cepat lapar. Jadi, sebaagian ibu-ibu menyusu menjadikan ini tiket untuk mereka makan banyak, adakala melebihi dari cadangan pengambilan kalori harian.

Ibu-ibu menyusu disarankan untuk ambil sekurang-kurangnya 1500-1800 kalori setiap hari, tetapi ibu-ibu tetap perlu kawal pemakanan dengan elakkan makan terlalu banyak dan kurangkan makanan berlemak/berminyak/berkolesterol tinggi/makanan segera setiap kali perut berasa lapar!
Jadi, bagaimana ibu-ibu menyusu boleh membakar lebihan lemak dan kolesterol, di samping boleh mengekalkan pengeluaran susu ibu dan membantu si ibu berasa kenyang lebih lama?

5 tips kuruskan badan khusus untuk ibu menyusu:
  1. Jangan skip waktu makan utama (breakfast, lunch, dinner) terutama sarapan pagi.
  2. Ambil healthy snack(snek sihat) di antara waktu makan utama seperti buah-buahan.
  3. Banyakkan pengambilan air masak di antara waktu makan terutama bila terasa sedikit lapar. Pengambilan segelas air masak 30 minit sebelum makan juga membantu anda untuk tidak makan terlalu banyak.
  4. Lakukan senaman ringan setiap hari. seminggu sekali/berkala. Paling minima, gunakan tangga sebagai alternatif kepada lif.
  5. Kerapkan penyusuan/mengepam susu untuk menggalakkan penghasilan susu ibu dengan lebih banyak disamping membakar 200-500 kalori sehari.
Adakah supplemen yang membantu penurunan berat badan secara sihat?
Ya, jika ada memilih supplemen Shaklee, kami mencadangkan 3 vitamin utama ini berasaskan konsep 3B = Bakar, Buang dan Bina, dalam masa yang sama tidak mengganggu penyusuan si manja anda. Malah, ia turut bertindak sebagai penggalak susu!
 untuk membakar lemak & kolesterol. Sumber kolina dan pengemulsi lemak. Juga dicadangkan kepada ibu menyusu yang kerap mengalami duktus tersumbat (clogged duct) yang berulang.
lecithin 
sumber serat untuk menyerap pecahan lemak & kolesterol yang dipecahkan oleh lecithin dan mengangkut keluar dari badan. Melawaskan sistem penghadaman dan terkenal sebagai penggalak susu sejak dari zaman dahulu!
alfalfa
(3) ESP Soy Protein Isolate Powder(bina)
sumber protein untuk memelihara otot dalam proses penurunan berat badan. Protein juga terkenal sebagai penggalak susu selain memberi si ibu rasa kenyang lebih lama dan berpanjangan.
ESP
Mudah bukan? Jadi bolehlah ibu-ibu menyusu kekal langsing tanpa menjejaskan penghasilan susu. Nak tahu tips lain bagi menggalakkan penghasilan susu?

Hubungi saya untuk mendapatkan produk Shaklee dengan harga istimewa:-    
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Natural-Beauty-With-Natural-Supplement/  
Shaklee ID: 1027990 
Emel/ YM: soffiah_ms@yahoo.com ; SMS: 013-4505852  
Share:

0 comments:

Post a Comment

Perkongsian Wanita ini Atasi Masalah Batu Karang Hempedu Ketika Hamil

  Sedar tak sedar Migrain,Gerd, Batu karang hilang asbab amalkan 3 ketul ni masyaAllah tadi husband baru tegur “ eh gerd ayang hilang dah e...

Jom Tambah Pendapatan Dengan Shaklee

VIVIX The Best Antiaging

Search This Blog

Powered by Blogger.

Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Free Auto Malaysia Backlinks
My Ping in TotalPing.com

Labels

Blog Archive